• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Nykär15
    Galenlängtan skrev 2016-03-09 19:51:57 följande:

BIM + 2 tredje dagen med lite lite brun flytning per dag och minus på stickan. Vad håller min kropp på med? Min största rädsla är att allt är ett tecken på klimakteriet heela tiden. Fortfarande inte fått någon kallelse till gyn, ringde för säkert 4 veckor sedan. I morgon ringer jag och kollar hur det går.

Jobbigt :/ hoppas du får komma dit snart.

Jag och killen pratade ikväll om att kolla upp äggreserverna...han sa; men tänk om det visar sig vara dåligt? Blir inte det ännu mer stressande då?
    Sa att om det är dåligt kanske vi istället ska överväga göra äggplock att spara? Så vi får se..jag tycker det hade vart skönt veta och sen göra en plan efter det.
  • Pluttan

Fick värsta slaget i ansiktet ikväll. Vi hade ju som sagt bestämt oss för att inte gå vidare med fertilitetsutredning att vi bestämde oss för att försöka på egen hand. Hade ju dessutom fått positivt på cb äl-test två månader i rad.

Då kom smällen!! Läkaren ringde och talade in på svararen att enligt mina prover som togs i februari påvisades att jag inte har någon ägglossning

Nu vändes min tillvaro totalt upp och ner.

Hoppas naturligtvis att det beror på min övervikt (läs fetma). Håller på att gå ner i vikt men har som sagt många kilon kvar

Just nu bara gråter jag.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Galenlängtan
    Nykär15 skrev 2016-03-09 19:56:40 följande:
    Jobbigt :/ hoppas du får komma dit snart.

Jag och killen pratade ikväll om att kolla upp äggreserverna...han sa; men tänk om det visar sig vara dåligt? Blir inte det ännu mer stressande då?
    Sa att om det är dåligt kanske vi istället ska överväga göra äggplock att spara? Så vi får se..jag tycker det hade vart skönt veta och sen göra en plan efter det.
    Tänker desamma kan vara bra att kolla upp och eventuellt spara om det ser skralt ut. När jag var 36 kollade de upp mina ägg, då såg det jättebra ut men det kan ju ha ändrats mycket sedan dess.
  • Galenlängtan
    Pluttan skrev 2016-03-09 19:57:08 följande:

Fick värsta slaget i ansiktet ikväll. Vi hade ju som sagt bestämt oss för att inte gå vidare med fertilitetsutredning att vi bestämde oss för att försöka på egen hand. Hade ju dessutom fått positivt på cb äl-test två månader i rad.

Då kom smällen!! Läkaren ringde och talade in på svararen att enligt mina prover som togs i februari påvisades att jag inte har någon ägglossning

Hoppas naturligtvis att det beror på min övervikt (läs fetma). Håller på att gå ner i vikt men har som sagt många kilon kvar

Just nu bara gråter jag.

Konstigt att ältester visar positivt då, din äl har inte kommit igång på grund av att du gått ned i vikt då? Jag behöver också gå ner. Så himla svårt bara kulorna sitter fast känns det som :(
  • Galenlängtan
    Galenlängtan skrev 2016-03-09 21:34:25 följande:
    Konstigt att ältester visar positivt då, din äl har inte kommit igång på grund av att du gått ned i vikt då? Jag behöver också gå ner. Så himla svårt bara kulorna sitter fast känns det som :(
    Kulorna=kilona hehe
  • Maran73

Tungt besked! Men vad sa läkaren mer? Skulle du ringa? Som jag förstår det är det vanligt att man inte "släpper" ägg varje cykel i vår ålder, eller menade hen att du inte har ÄL överhuvudtaget? Fy... Kram till dig! Undrar så vad mina prover kommer att visa, ska tillbaka på onsdag...

Just nu bara gråter jag.

• Nykär15

Just nu bara gråter jag.

Nej men fy vilka tråkiga nyheter!! Går det stimulera ägglossningen på något sätt med hjälp av mediciner under tiden du jobbar på med vikten? 

Ledsen för er skull :(

Galenlängtan skrev 2016-03-09 21:31:58 följande:
    Tänker desamma kan vara bra att kolla upp och eventuellt spara om det ser skralt ut. När jag var 36 kollade de upp mina ägg, då såg det jättebra ut men det kan ju ha ändrats mycket sedan dess.

Skönt att ha kollat nån gång iaf...jag har ju inte gjort det nån gång så har ju ingen aning. Men tror jag ska ringa och prata med dem iaf. 

Idag blöder jag inget alls igen, var inget i går kväll heller....svårt veta om det är över eller om nåt är kvar...får väl gå med den ovissheten ett tag gissar jag. Men när det kommer blod så blir det som att åka ner i ett svart hål igen...vill kunna blicka framåt men blir så påmind. Idag rensade jag i badrummet och slängde alla test med fina plus på...känns tungt men bättre börja på ny kula.

• Pluttan

[quote=76425235][quote-nick]Nykär15 skrev 2016-03-10 09:07:26 följande:[/quote-nick]Nej men fy vilka tråkiga nyheter!! Går det stimulera ägglossningen på något sätt med hjälp av mediciner under tiden du jobbar på med vikten? 

Tack :)

Jo jag kan få pergotime utskrivet. Men då måste jag först boka tid för spolning samt boka tid för min man och sen ska han lämna spermaprov.

Vi känner väl lite så, dels kostar det en massa pengar och dels stressa det oss lite med en massa undersökningar. Min man är lite känslig för sånt. Hade hoppats på att bara få pergotime utskrivet och fått testa iallafall. Just nu håller jag på att gå ner i vikt och har hittills gått ner hela åtta kg. Är så målmedveten. Vill så gärna få tillbaka min ägglossning nu.

• Maran73

Nykär, hur sjutton citerar du flera inlägg på samma gång? Vill oxå!

Nykär15 skrev 2016-03-10 09:07:26 följande:

Nej men fy vilka tråkiga nyheter!! Går det stimulera ägglossningen på något sätt med hjälp av mediciner under tiden du jobbar på med vikten? 

Skönt att ha kollat nån gång iaf...jag har ju inte gjort det nån gång så har ju ingen aning. Men tror jag ska ringa och prata med dem iaf. 

Idag blöder jag inget alls igen, var inget i går kväll heller....svårt veta om det är över eller om nåt är kvar...får väl gå med den ovissheten ett tag gissar jag. Men när det kommer blod så blir det som att åka ner i ett svart hål igen...vill kunna blicka framåt men blir så påmind. Idag rensade jag i badrummet och slängde alla test med fina plus på...känns tungt men bättre börja på ny kula.

• Nykär15
    Maran73 skrev 2016-03-10 12:11:40 följande:

Nykär, hur sjutton citerar du flera inlägg på samma gång? Vill oxå!

Klickar på ett, svarar, sen går upp och klickar citera på nästa, svarar osv osv :) funkar enklast från datorn :)
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016