• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Mestis
    Siggan skrev 2016-03-16 09:42:16 följande:

Grattis Mestis!

Jag har precis haft ÄL (tror jag). Positiv äl test på söndagen, men väldigt svag tempstigning så långt. FF har satt ut äl på söndagen, men i bland flyttas min äl i eftertid, men nu borde den väl iallafall ha passerat.

Nu är det bara att vänta...

RA står för Reumatism fick det i samband med första graviditeten.
    Å jag hoppas du har rätt om graviditeten, lidande att vänta till lördag :(
    Så himla skönt att läsa dina lugnande rader om äggfästet. Hade ingen aning! Men jag vet inte om det har ngt med min äggkvalité  att göra. Fått missfall sen jag var 21 år :(
  • Nykär15
    Mestis skrev 2016-03-16 14:25:23 följande:
    RA står för Reumatism fick det i samband med första graviditeten.
    Å jag hoppas du har rätt om graviditeten, lidande att vänta till lördag :(
    Så himla skönt att läsa dina lugnande rader om äggfästet. Hade ingen aning! Men jag vet inte om det har ngt med min äggkvalité  att göra. Fått missfall sen jag var 21 år :(

Tror du citerade fel inlägg eftersom jag läser att du svarar på det jag skrev ;)

Vad hemskt med så många missfall. Men skönt att du klarat att bära 3 friska graviditeter ändå, då vet du att det kan gå vägen med. Hoppas det ska gå bra denna gången! Och skönt jag kunde lugna dig lite med min info :)

• Maran73

Hallå i tråden. Här kommer en liten rapport från besök nr två hos gynekolog. Kissnödig som sjutton (enligt order för det gick lättare att se alla strukturer då) hoppade jag upp på britsen för ultraljud av äggstockar etc (skönt, trodde det skulle vara vaginalt ultraljud men det räckte med ett vanligt på buken). Min hurtiga läkare var idel beröm, det såg bara fint ut. Lovely. Check på anatomin äggstockar och livmoder alltså. Kisspaus och sedan gick vi igenom provsvaren, dessa var också helt OK, inga avvikelser utan alla hormoner låg inom referensintervallen. Frisk som en nötkärna. Jahapp.... Än så länge har vi inte pratat något om chanser eller prognoser, känns som han avvaktar med det tills den initiala utredningen är klar. Fått remiss för röntgen av äggledare, som ska göras dag 9 i cykeln, tydligen när mensen är slut men innan ägglossning el senast i samband med. Något ditåt. Vad jag förstår låg proverna för äggreserv ok, men självklart har jag sämre värden än en 25 åring, säger ju sig självt. =) Sedan funderar jag på att be min vanliga läkare höja dosen på levaxinet (sköldkörtelmedicin) då mitt värde ligger lite över det optimala för att bli gravid (2,0 och jag har 2,5). Har dock en fullt fungerade sköldkörtel så jag är aningen tveksam till  att mickla för mycket.... hon skrev ju bara ut Levaxin som "finlir" för hon vet att jag vill bli gravid, inte för att jag egentligen behöver det.

Ja, goda nyheter än så länge alltså! Skönt!

• mariatheresia

Bim imorgon eller lördag, första försöket efter mf i januari, brukar vara rött på pappret några dagar innan inget än dock blank sticka så bara att fördriva tiden nu.

• Maran73

Du har haft en mens efter MF?

mariatheresia skrev 2016-03-17 06:27:42 följande:

Bim imorgon eller lördag, första försöket efter mf i januari, brukar vara rött på pappret några dagar innan inget än dock blank sticka så bara att fördriva tiden nu.

• Nykär15
    mariatheresia skrev 2016-03-17 06:27:42 följande:

Behöver inte vara kört än. Hade du koll på ÄL?

Jag hade ju mf nu precis, håller på med ÄL-stickor nu då jag har kännigar att det är på gång. Hade starkare igår än i förrgår, hoppas på positivt idag.

• mariatheresia

Jag har full koll på allt. Blödde bra efter missfallet. Var ju tvillinggraviditet i v 10. Hade sen en period utan blödning på 10 dagar sen kom vanliga mensen och hade äl som innan dag 14 nu dag 27 och brukar småblöda dag 25-27 sen dag 28/1 drar det igång med syndafloden. Ända gången jag inte blöt innan är när jag plussade i december. Kan ju vara att jag inte haft äl men testen var starka och jag kände den eller så är min cykel längre det får tiden utvisa

Har iaf inte gett upo än

• Nykär15
    mariatheresia skrev 2016-03-17 13:31:42 följande:

Jag har full koll på allt. Blödde bra efter missfallet. Var ju tvillinggraviditet i v 10. Hade sen en period utan blödning på 10 dagar sen kom vanliga mensen och hade äl som innan dag 14 nu dag 27 och brukar småblöda dag 25-27 sen dag 28/1 drar det igång med syndafloden. Ända gången jag inte blöt innan är när jag plussade i december. Kan ju vara att jag inte haft äl men testen var starka och jag kände den eller så är min cykel längre det får tiden utvisa

Har iaf inte gett upo än

Nej klart du inte ska ge upp hoppet, tycker det låter väldigt hoppfullt! Spännande!!
    Hade vart skoj med plus i tråden :)

Längtar hem...ska ta mitt ÄL-test i em som vanligt kl 17 och hoppas på positivt efter två dagar av molvärk som jag brukar ha vid äl. vill ju gärna se att den kommer som den ska efter missfallet...

• Nykär15
    Galenlängtan skrev 2016-03-18 07:47:07 följande:

Just nu finns jag här i bakgrunden. Orkar inte riktigt vara aktiv <3

Kramar om Hjärta tänker på dig och hoppas du finner nya krafter framöver.
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016