• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • Nykär15
    Galenlängtan skrev 2016-03-09 07:57:10 följande:

Räknar ni mensen sedan första bruna flytningen?

Tror man ska räkna från när det kommer färskt blod läste jag nånstans. Men vet inte om det är rätt. Att det kan vara spottings innan bara med flytningar osv.

Sist hade jag färskt blod en dag, sen inget alls på två dagar, sen som vanligt igen med mycket blod i 5 dagar. Väldigt konstigt, aldrig vart så innan. ÄL kom exakt 14 dagar efter den där första blödningsdagen och sen gravid på den ju, missfallet kom dagen efter BIM. Så min cykel gick ju på den första konstiga dagen den gången.

Mina ev bruna flytningar kommer men sen kommer oftast blod bara några timmar senare, så sker oftast samma dag vilket gör det lite enklare.

Denna cykel får jag försöka räkna mf första blödningsdag som mensens första dag...hade jag inte vetat jag var tidigt gravid så hade jag ju trott det var mens, så hoppas kroppen med tror det eftersom HCG hade gått ner till en så svag nivå redan i fredags eftersom digitala visade negativt på morgonurin...

• Nykär15

Har kontaktat en fertilitetsklinik för att se om man kan komma och göra enbart ett AMH-prov, där de alltså kollar äggreserverna. Det stressar mig mest att inte veta om jag har några vettiga mängder kvar liksom...om jag vet att det finns ok med antal kvar så kan jag nog slappna av mer i våra försök och inte känna sån stress mot klockan som jag gör nu...

Har någon mer gjort ett sådant prov?

• Maran73

Jo, det känns bra! Ang blödning så var min som en mens plus någon dag el två, iaf längre. Men det ÄR ju faktiskt inte mens, så jag tycker inte du ska oroa dig! Tror att hade det gått lite längre så hade det varit mer.

Välkommen "Mjölk"! Kul, hur var det med den andra killen i paret, var han med på det hela?

Nykär15 skrev 2016-03-09 07:49:14 följande:

Skönt han var positiv och att ni har ny tid bokad med undersökningar, då går det framåt! Förstår det är härligt att vara igång :)

Välkommen! Håller tummarna att det ska funka för er!  Blir det heminsemination då? Kul med lite variation på familjekonstillation :)

Det bästa är väl bara att det är så koncentrerat som möjligt, går man upp flera ggr/natt så blir det såklart mindre koncentration. Ta det tillfället när du har hållt dig längst antal timmar. Men iaf 3-4 så borde det vara rättvisande om du inte druckit mängder innan.

Här är blödningen slut efter missfallet, slutade igår. Tycker det känns konstigt med tanke på att mensen brukar vara 5-8 dagar och mycket. Visst har det blött mycket under söndag + måndag, men igår jättelite bara när jag vaknade och sen inget alls under dagen. Så igår kväll hade vi sex som vanligt igen.

Kan det vara så att man blöder kortare efter missfall? Har försökt läsa på nätet men varierar väldigt...detta var ju väldigt tidigt men räknade på nåt sätt att det iaf skulle blöda likvärdigt med en mens.

Nu blir det en lugn vecka där jag kan fokusera på annat, inget som kommer hända på bäbisfronten. Men om allt funkar som det ska efter mf så borde jag ha ÄL framåt nästa torsdag så då får jag börja vara lite vaksam igen på hur det känns i kroppen. Är rädd för att det ska strula med min cykel nu efter mf men kommer försöka vara positiv även om jag är jätterädd....

• Nykär15
    Maran73 skrev 2016-03-09 09:21:01 följande:

Jo, det känns bra! Ang blödning så var min som en mens plus någon dag el två, iaf längre. Men det ÄR ju faktiskt inte mens, så jag tycker inte du ska oroa dig! Tror att hade det gått lite längre så hade det varit mer.

Välkommen "Mjölk"! Kul, hur var det med den andra killen i paret, var han med på det hela?

Ah jo ok...men tänkte mest det känns konstigt att det blödde så få dagar efter ett missfall. Hade ändå räknat med mer...vad jag läst känns det som de flesta blöder längre. Men får hoppas det räckte och att jag kommer igång som vanligt då...
  • Maran73

Get it... Jag fick mens 30 dgr efter så nästa som vanligt. Tror dock att det inte är så vanligt att bli gravid direkt efter?

Nykär15 skrev 2016-03-09 09:24:30 följande:

Ah jo ok...men tänkte mest det känns konstigt att det blödde så få dagar efter ett missfall. Hade ändå räknat med mer...vad jag läst känns det som de flesta blöder längre. Men får hoppas det räckte och att jag kommer igång som vanligt då...

• Nykär15
    Maran73 skrev 2016-03-09 12:38:45 följande:

Get it... Jag fick mens 30 dgr efter så nästa som vanligt. Tror dock att det inte är så vanligt att bli gravid direkt efter?

Visste det var för bra för att vara sant med så kort blödning...nu kommer det som en flod igen. Så skumt bara att ha en helt torr dag emellan, inte ens rosafärgade flytningar igår.

Jo har läst väldigt blandat, många som blir gravida direkt på första ÄL innan första riktiga mensen kommit igen...sen de som fått vänta längre. Så tror det är väldigt individuellt faktiskt och jag tror inte man över huvudtaget kan sia om hur det kommer bli för en själv. Det enda är ju att man kan hoppas och att försöka pricka ÄL när den än kommer.

• Maran73

Aj aj... Inget sex!

Nykär15 skrev 2016-03-09 12:47:53 följande:

Visste det var för bra för att vara sant med så kort blödning...nu kommer det som en flod igen. Så skumt bara att ha en helt torr dag emellan, inte ens rosafärgade flytningar igår.

Jo har läst väldigt blandat, många som blir gravida direkt på första ÄL innan första riktiga mensen kommit igen...sen de som fått vänta längre. Så tror det är väldigt individuellt faktiskt och jag tror inte man över huvudtaget kan sia om hur det kommer bli för en själv. Det enda är ju att man kan hoppas och att försöka pricka ÄL när den än kommer.

• Nykär15
    Maran73 skrev 2016-03-09 16:59:19 följande:

Aj aj... Inget sex!

Eller jo...det har vi ändå men inte penetrerande när jag blöder ;kr
  • Galenlängtan

BIM + 2 tredje dagen med lite lite brun flytning per dag och minus på stickan. Vad håller min kropp på med? Min största rädsla är att allt är ett tecken på klimakteriet heela tiden. Fortfarande inte fått någon kallelse till gyn, ringde för säkert 4 veckor sedan. I morgon ringer jag och kollar hur det går.

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016