• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Tausen
    HonanHöna skrev 2016-04-27 20:21:59 följande:

Haha exakt samma här :) min första kom på bf o nu tänker ja att denna borde komma tidigare också! Har bf 28/5 denna gången

Då har vi ju nästan samtidigt. Har inte ens 37 fullgågna veckor än och ändå går jag och väntar...bara därför lär hen ju fra ut på tiden och komma först efter bf :/
  • Tausen
    HonanHöna skrev 2016-04-27 20:21:59 följande:

Haha exakt samma här :) min första kom på bf o nu tänker ja att denna borde komma tidigare också! Har bf 28/5 denna gången

Då har vi ju nästan samtidigt. Har inte ens 37 fullgågna veckor än och ändå går jag och väntar...bara därför lär hen ju fra ut på tiden och komma först efter bf :/
    hundenhubbe skrev 2016-04-27 20:18:16 följande:

Min första kom också på beräknad dag och går också redan nu och väntar på bebis för tror den kommer komma tidigare! Haha!! Hade också en lång förlossning sist så hoppas Mee på kortare nu!

Såg nu att du också bor i östersund, vad tycker du om förlossningen där?
  • HonanHöna
    Tausen skrev 2016-05-01 17:29:17 följande:

Då har vi ju nästan samtidigt. Har inte ens 37 fullgågna veckor än och ändå går jag och väntar...bara därför lär hen ju fra ut på tiden och komma först efter bf :/Såg nu att du också bor i östersund, vad tycker du om förlossningen där?

Ja visst känns det så?.. Men har ett jäkla tryck neråt idag, suttit i sen igår kväll. Kan knappt gå emellanåt..
  • gr0
    hundenhubbe skrev 2016-04-30 15:57:21 följande:

Jag har fött vaginalt i säte! Försökte göra ett vändningsförsök men min lilla hade kilat fast sig. Mitt vatten gick halv tre på natten och i och med säte fick vi åka im på en gång till förlossningen och stanna där. Värkarna drog igång rejält runt sju tiden på morgonen och runt tolv fick jag epidural. Sen försökte jag från ca 14-17 att få ner henne lite mer. Tillslut sa dom att jag fick krysta runt sex och 19 kom våran tjej med rumpan förre. Vid varje vaginal förlossning i säte blir man alltid klippt så att de minskar risken för att de ska fastna. Jag frågade läkaren vad som var bäst att föda och då de gör vaginal förlossning hör i säte (Östersund) så sa hon att de är lila många risker som vid en "'normal" så då valde jag de. Hade denna brud legat i säte (som hon inte gör) jade jag kanske valt kejsarsnitt... Hon fick von rosen skena efteråt och de kan bero på förlossningen eller hur hon låg i magen. Har ju inte fött "vanligt" så har inget att jämföra med men jag tyckte min förlossning var lång och plågsam :-P där har du lite från någon som gjort de dock tyckte jag graviditeten var mkt lättare i säte!! Inte alls lika ont eller ilningar neråt. Lättare att andas och helt enkelt behagligare

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Var precis på ultraljud och bebin ligger tvärs över hela magen med huvet under vänster revben typ. De kommer försöka vända i nästa vecka (tidigast?) då jag gått 37 veckor. Envis liten bebis! Men som du säger är det nog behagligare för mej att den ligger som den gör, känner inget tryck neråt eller ens extrem kissnödighet. Men den bökar runt en massa då och då och det känns rätt knäppt nu när den är så pass stor.
  • hundenhubbe
    Tausen skrev 2016-05-01 17:29:17 följande:

Då har vi ju nästan samtidigt. Har inte ens 37 fullgågna veckor än och ändå går jag och väntar...bara därför lär hen ju fra ut på tiden och komma först efter bf :/Såg nu att du också bor i östersund, vad tycker du om förlossningen där?

Jag tycker den var bra ???? hade jättebra personal sist. Har inget ont att säga om förlossningen hör ???? har även varit in en extra gång och tittat och de var bara trevligt bemötande!
  • hundenhubbe
    gr0 skrev 2016-05-02 09:11:41 följande:

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Var precis på ultraljud och bebin ligger tvärs över hela magen med huvet under vänster revben typ. De kommer försöka vända i nästa vecka (tidigast?) då jag gått 37 veckor. Envis liten bebis! Men som du säger är det nog behagligare för mej att den ligger som den gör, känner inget tryck neråt eller ens extrem kissnödighet. Men den bökar runt en massa då och då och det känns rätt knäppt nu när den är så pass stor.

Haha jo här bökas de också och a ha r ett sånt enormt tryck neråt. Sen igår känner jag mig också extremt bajsnödig hela tiden. Hade aldrig de med tjejen i säte! Hoppas ni lyckas vända! De är ca 50 % chans att dom lyckas och då kan dom ändå vända tillbaka. Men då din ligger lite tvärs kanske chansen att de lyckas är större. Sen så kan man ha en livmoder som är formad så barnen vill va i säte och de är isåfall den anledningen som du kan få ett igen om du skaffar fler, jag fick som sagt inte de. Sen då de gör vändningsförsök så kommer du får bricanyl som ger hjärtklappning och jag tyckte de gjorde väldigt ont. Tänkte bara säga de så du vet lite vad som väntar men min lilltjej hade ju kilat fast sig så går din lätt att vända kanske de inte är lika obehagligt
  • Randig
    Vad tror ni!?

Igår var jag i vecka 40+2 och skulle få hinnsvepning hos BM. Tappen var mjuk som smör, hade kortats och vinklats framåt MEN var stängd längst upp, så hon kunde inte komma åt hinnorna.
    Var sååååå besviken. Ville nästan gråta:( BM blev själv lite förvånad eftersom jag är omföderska och då är man nästan alltid lite öppen. Men nix, min kropp gör sitt jobb till 100%.

Det kom lite blodstrimmor efter att hon hade vart där och petat i tappen, men det försvann över dagen.

Imorse kom det åter igen blodstrimmor när jag torkade mig. kan det vara tappen som börjat öppna sig då?? 

Någon annan som vart i samma situation men som ändå fött ganska tätt inpå?
  • lamiette
    Randig skrev 2016-05-03 10:20:32 följande:

Vad tror ni!?

Igår var jag i vecka 40+2 och skulle få hinnsvepning hos BM. Tappen var mjuk som smör, hade kortats och vinklats framåt MEN var stängd längst upp, så hon kunde inte komma åt hinnorna.

Var sååååå besviken. Ville nästan gråta:( BM blev själv lite förvånad eftersom jag är omföderska och då är man nästan alltid lite öppen. Men nix, min kropp gör sitt jobb till 100%.

Det kom lite blodstrimmor efter att hon hade vart där och petat i tappen, men det försvann över dagen.

Imorse kom det åter igen blodstrimmor när jag torkade mig. kan det vara tappen som börjat öppna sig då?? 

Någon annan som vart i samma situation men som ändå fött ganska tätt inpå?

Vad är hinnsvepning och varför gör man det?
  • hundenhubbe

Huvva! Jobbig dag idag. Kräktes imorse (inte gjort på flera veckor), haft hemsk huvudvärk som inte går över med hjälp av Alvedon, trött och mensvärkliknande smärta fast värre. Vill inte röra mig eller sitta stil. Den är som molande och är inte direkt bekväm... Även väldigt mkt flytningar och tryck neråt. Bebben bökar på för fullt vilket inte direkt lindrar de onda :-P hos bm igår konstaterade vi att magen sjunkt och bebisen har gått från rörlig till ruckbar.är omföderska så bebis kanske inte fixerar sig fören precis då de är dags. Kanske mår skit för att förlossningen närmar sig? Hade ryggsmärtor inatt som kom i intervaller. Helst på höger sida...

• Randig
    lamiette skrev 2016-05-03 12:04:23 följande:
    Vad är hinnsvepning och varför gör man det?
    Kort och gott kan man säga att det kan man få om man gått över tiden och vill hjälpa till att starta förlossningen, funkar dock inte alltid, speciellt om man utför det innan fullgången tid. Men BM typ lossar hinnorna kring mellan fosterhinnan och livmodern typ. Retar livmoder och tapp. Googla om du vill veta mer:)
Svar på tråden Majbebisar 2016