• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Anonym (fakta)
    My Little Man skrev 2015-09-02 18:38:15 följande:
    Och vad betyder "att leva dyrt"? Det finns inte en chans att det kan betyda att man betala dyrt för boende? Bor man i en stad kan man lätt behöva betala dyrt för en lägenhet som rymmer 5 människor på heltid och två på deltid. Det är inte så lätt att bara ge upp sitt liv i staden, med familj/släkt, jobb, vänner osv, och flytta ut på landsbygden.

Ts har inte förklarat på vilket sätt de lever dyrt.
    Tja, i Ts fall där de inte har in mer än 30 000 per månad så verkar det enligt Ts handla om att använda upp varje krona man får in...
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 21:27:17 följande:
    Du ser inte för fem öre att det kan vara exet som styrt. Isf skulle ts ha gift sig med sin mans ex än för sin man
    Därför kan ju ts tvinga fram ett sparande genom att helt enkelt bara konstatera för mannen, att nu är det detta som gäller.
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 21:27:17 följande:
    Du ser inte för fem öre att det kan vara exet som styrt. Isf skulle ts ha gift sig med sin mans ex än för sin man
    Därför kan ju ts tvinga fram ett sparande genom att helt enkelt bara konstatera för mannen, att nu är det detta som gäller.
  • Anonym (Faderslös som omyndig)
    Ess skrev 2015-09-02 21:41:25 följande:

Och om mannen värdesätter sin tid med barnen högre än ett mer välbetalt jobb?

Det blir ju svårt för TS att förklara för socialtjänsten att de behöver ekonomiskt bistånd för att hon sparar halva sin lön till sina tre barn...

Det TS kan göra för att ge utrymme för att spara till barnen är att

1. Tillsammans med sin man se över familjens utgifter

eller

2. Se vad hon kan göra för att öka sina egna inkomster. Om hon ser till att komma upp i samma lönenivå som sin man kan de ju spara de pengar hon tjänar extra.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-02 21:41:25 följande:
    Hon kan inte tvinga någon till nått. Hon kan bara bidra själv. Något hon påvisat gång på gång att hon inte alls kan tänkas göra för hon vill ha sitt fina hus/lgh, hon vill ha sina grejer, sin köpta status på bekostnad av sina egna barns sparande. Hennes man måste ingenting förutom att ta hand och försörja deras gemensamma barn. Han kanske inte alls har satt en enda krona till det sparandet utan det kanske enbart är födelsedags och julklappspengar från mor och farföräldrar och andra släktingar dvs insättning två gånger om året med lite större summor kanske. Han kanske var lika snål i det äktenskapet som nu med pengarna. Medan du lägger ALLT ansvar på pappan fråntar du i samma stund ts ansvar. Ts har en låg inkomst, 18000kr tom har hon skrivit och med de utgifterna hon har så finns det inget utrymme för sparande. Hur ska hon då kunna TVINGA fram ett sparande hade du tänkt om hon inte tänkt använda SIN EGEN plånbok?

Jag tycker ts ska ta sig en funderare på vad som är viktigast i livet. Sin livsstil eller ett sparande? Ts vill ha båda två men i verkligheten fungerar det inte då hon inte har råd med båda två och då får man välja. Det får alla göra som står inför två val i livet. Ett tredje val finns inte då dessa pengarna INTE är ts barns pengar utan deras äldre syskons pengar. Man tar inte andras pengar.

Det handlar om att den som spar han har. Och det hade ts man och hans ex. Ts och hennes man har tyvärr inte det för de KAN INTE spara pga ts dyra leverne. Men om ts kan skära ner på sitt leverne kan hon ju spara de pengarna till sina barn. Frågan är bara VAD hon ska spara på och vad hon kan tänkas offra i sin livstil för att kunna få ett sparande till sina barn.

Och lämnar ts mannen pga detta så säger hon ju adjö till sin livsstil och jag tror ts älskar sin livstil mer än att ha kulor på barnens konto.
  • Anonym (Majken)

TS, hur går det för dig? Har du bestämt hur du ska lyckas spara pengar till dina barn?

• Ess
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:15:52 följande:
    Hon kan inte tvinga någon till nått. Hon kan bara bidra själv. Något hon påvisat gång på gång att hon inte alls kan tänkas göra för hon vill ha sitt fina hus/lgh, hon vill ha sina grejer, sin köpta status på bekostnad av sina egna barns sparande. Hennes man måste ingenting förutom att ta hand och försörja deras gemensamma barn. Han kanske inte alls har satt en enda krona till det sparandet utan det kanske enbart är födelsedags och julklappspengar från mor och farföräldrar och andra släktingar dvs insättning två gånger om året med lite större summor kanske. Han kanske var lika snål i det äktenskapet som nu med pengarna. Medan du lägger ALLT ansvar på pappan fråntar du i samma stund ts ansvar. Ts har en låg inkomst, 18000kr tom har hon skrivit och med de utgifterna hon har så finns det inget utrymme för sparande. Hur ska hon då kunna TVINGA fram ett sparande hade du tänkt om hon inte tänkt använda SIN EGEN plånbok?

Jag tycker ts ska ta sig en funderare på vad som är viktigast i livet. Sin livsstil eller ett sparande? Ts vill ha båda två men i verkligheten fungerar det inte då hon inte har råd med båda två och då får man välja. Det får alla göra som står inför två val i livet. Ett tredje val finns inte då dessa pengarna INTE är ts barns pengar utan deras äldre syskons pengar. Man tar inte andras pengar.

Det handlar om att den som spar han har. Och det hade ts man och hans ex. Ts och hennes man har tyvärr inte det för de KAN INTE spara pga ts dyra leverne. Men om ts kan skära ner på sitt leverne kan hon ju spara de pengarna till sina barn. Frågan är bara VAD hon ska spara på och vad hon kan tänkas offra i sin livstil för att kunna få ett sparande till sina barn.

Och lämnar ts mannen pga detta så säger hon ju adjö till sin livsstil och jag tror ts älskar sin livstil mer än att ha kulor på barnens konto.
    Har hon ut 18000 så kan hon sätta in 3000 till varje barn varje månad.
    Har dom inte råd till det, så kan dom flytta till mindre och så får hans barn komma vh istället och sova på soffan. Eftersom han tjänar så dåligt så blir det plus i kassan om dom flyttar till mindre och han betalar underhåll till mamman istället.
    Han kommer inte till att behöva betala speciellt mycket med tanke på att han har 5 barn och dålig lön.

Har man inte som ambition att göra lika för sina barn, då ska man inte skaffa fler heller. Då får man välja en som redan har egna barn, eller leva ensam.
  • Ess
    Anonym (Faderslös som omyndig) skrev 2015-09-02 22:10:59 följande:
    Och om mannen värdesätter sin tid med barnen högre än ett mer välbetalt jobb?

Det blir ju svårt för TS att förklara för socialtjänsten att de behöver ekonomiskt bistånd för att hon sparar halva sin lön till sina tre barn...

Det TS kan göra för att ge utrymme för att spara till barnen är att

1. Tillsammans med sin man se över familjens utgifter

eller

2. Se vad hon kan göra för att öka sina egna inkomster. Om hon ser till att komma upp i samma lönenivå som sin man kan de ju spara de pengar hon tjänar extra.
    Har han prioriterat ekonomin innan så får han göra det nu med, så att alla hans barn får samma utgångsläge.
    Varför ekonomiskt bistånd?
    Det går utmärkt att flytta till mindre och betala underhåll för hans barn istället.
  • My Little Man
    Ess skrev 2015-09-03 10:27:36 följande:

Har hon ut 18000 så kan hon sätta in 3000 till varje barn varje månad.

Har dom inte råd till det, så kan dom flytta till mindre och så får hans barn komma vh istället och sova på soffan. Eftersom han tjänar så dåligt så blir det plus i kassan om dom flyttar till mindre och han betalar underhåll till mamman istället.

Han kommer inte till att behöva betala speciellt mycket med tanke på att han har 5 barn och dålig lön.

Har man inte som ambition att göra lika för sina barn, då ska man inte skaffa fler heller. Då får man välja en som redan har egna barn, eller leva ensam.

Amen!

Nuff said!
  • My Little Man
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-02 21:36:23 följande:

Tja, i Ts fall där de inte har in mer än 30 000 per månad så verkar det enligt Ts handla om att använda upp varje krona man får in...

Alltså, du verkar väldigt nedlåtande i din ton vad gäller ts. Du får det att låta som att ts är ute och shoppar massa, äter ute ich reser ständigt. Hur fan ska hon kunna det?

De har ungefär 30 000 in i mnd.

De har 3 barn på heltid.

De har 2 barn på deltid.

De är tre vuxna.

Vi vet inget om var de bor och vad de betalar, men med då många i hushållet kan vi ändå anta att det kostar endel. Möjligtvis går hälften av deras inkomst till boende, och det är inte bara att ändra på det. Men OM de måste göra det, vore första grej att göra sig av med eget rum till hans barn. Helgumgänge. Sova på soffan eller bara komma över dagen.

Sen kostar så många barn rätt mycket -kläder, busskort, hygienartiklar, aktiviteter, kanske lite veckopeng osv.

Och det ända du antyder är att ts är slösaktig/dyr i drift och att hon "bara kan skaffa sig ett välbetalt jobb". Vet du hur svårt det kan vara?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(