• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Anastasia

Väldigt intressant fråga, vilken situation du befinner dig i.  Jag förstår verkligen dig, när jag läser det som du skriver men å andra sidan så måste jag även hålla med i det som #5 skriver.   Låt oss säga att du TS var exfrun till din man, skulle du då gå med på att han splittar på aktierna och delar med till sina andra barn?  

Det är väl där du måste börja. Tror jag.   Om svaret är ja, då får du ta och prata med din man.    Jag skulle även vilja ta upp en sak, som är bland det käraste vi kan ge någon, och det är vår egen tid.   Tänk på att dina bonusar har fått mindre tid med sin pappa, eftersom han jobbade mycket under deras uppväxt.  Dina barn har ju ändå fått växa upp med mer tid tillsammans med sin pappa.    Och tiden är mycket viktigare än pengar.     

• Fennyxx

Gjort är gjort. Jag tycker det låter helt absurdt att ha sparat ihop en miljon till varje barn i stället för att träffa dem, men nu är det så. Han kan inte bara ta tillbaka pengarna som han och exet givit de äldre barnen och ge till de nya. Däremot ska barnen behandlas så lika det går i nutid. Kan ju vara smart att inte skaffa hur många barn som helst med flera olika fruar också om det ska bli helt rättvist.

• Anonym (2)

Med den inkomsten ni har är det bara att sluta leva "över" era tillgångar o börja spara istället om de e så viktigt för dig. Givetvis ska inte dina bonusbarns mamma stå för pengar till dina barn. Att ens orka bry sig är för mig en gåta. Du har ju uppenbarligen färre barn än honom så i rättvisans namn kan du spara dubbelt så mkt till era gemensamma.

• Anonym (fakta)
    My Little Man skrev 2015-09-04 12:25:12 följande:
    Ja det är klart att ts också får göra vad hon kan.

Jag tänker såhär att nej, de tre yngsta barnen kanske inte kommer få en lika stor summa som de äldre. Men jag har hela tiden utgått från hälften av de äldres summa. Om de har 1 mill nu, så utgår jag från att om mamman och pappan skulle splittat pengarna och båda bidragit lika mycket (de var ju gifta=gemensam ekonomi, och dessutom var BÅDA högavlönade) så hade pappan ett sparande på ca 500 000 till dem var. Så om pappan och ts inte kan spara lika mycket som han gjorde innan, och summorna på de yngstes konton inte blir lika stor, så måste han oavsett göra vad han/de kan för att de yngre ska få så mycket som möjligt iallafall.

Då kan pappan iallafall förklara för de yngre att han gjort det han kunde för att det HAN ger är mycket som möjligt. Han kan minska skillnaderna. Sen måste de kanske inte få exakt lika mycket.
    Om pappan ska spara ihop 500 000 var till de yngre, under låt säga 15 år, så får han lägga undan 8333 kronor per månad... Det innebär en kraftig sänkning av levnadsstandarden under småbarnens hela uppväxt. Det innebär att han har 10 000 kronor kvar varje månad till att betala boende, mat, transporter, kläder, leksaker, mobil osv.

Tillsammans med Ts 14 000 så har de alltså 24 000 per månad för att försörja hela familjen. Har familjen sen hyfsat billiga boendekostnader på 10 000 per månad, så har de hela 14 000 kvar till kläder, mat osv till alla. Plus barnbidragen då. Jippie, det blir som en fest på slottet, hela uppväxten för de små, eller hur? :)
  • Anonym (fakta)
    Ess skrev 2015-09-04 16:03:31 följande:
    JAG har ingen anledning att va avundsjuk, för mina barn blir prioriterade av sin pappa.
    Men jag förstår att ts härsknat till över den stora skillnaden.
    Hade mannen tänkt som du, så borde han talat om det för ts. Detta är nog inte en sak som hon bara nämnt en gång. Han måste ha visat sig ointresserad rätt många gånger eftersom hon drog till med att dom skulle dela de stora barnens pengar.
    Jag håller med dig när du skrivit att ts själv får ta tag i det. Hon får ta tag i mannen och säga åt honom att nu gör vi så här, och din del att bidra med är si eller så mycket.
    Men oj, vilken pappa. Så han prioriterar sina yngsta barn? Grattis till högsta vinsten...

Mannen har ingen redovisningsskyldighet till Ts. Han väljer själv om han ska arbeta mer eller inte. Han har inga skyldigheter att följa ev. krav från Ts. Hans inkomst=hans val vad han gör med sina pengar.
  • Anonym (fakta)
    My Little Man skrev 2015-09-04 12:34:38 följande:
    Därför att ts inte skrivit något om det.

Om han sparar i fonder, även om sparandet är litet, så ville väl ts vetat om det?

Men såklart får vi ju hoppas att han gör det i all hemlighet, eller att ts drar igång det nu.
    Om vi leker med tanken att pappan "bara" har bidragit med 50 000 till var och en av de stora, och mamman har stått för ett sparande på 500 000, och pengarna har växt så att de idag är värda 1 000 000, är det lika "orättvist" ändå att hans barn sedan innan, har var sin miljon på banken, medan barnen i nya kullen "bara" kommer att få 50 000 var av sin pappa, plus ev värdeökning?

Han sparar redan enligt Ts.
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-04 22:33:58 följande:
    Men oj, vilken pappa. Så han prioriterar sina yngsta barn? Grattis till högsta vinsten...

Mannen har ingen redovisningsskyldighet till Ts. Han väljer själv om han ska arbeta mer eller inte. Han har inga skyldigheter att följa ev. krav från Ts. Hans inkomst=hans val vad han gör med sina pengar.
    Då kan han heller inte säga något om ts lägger halva sin lön på sina barn. Bara hon betalar de räkningar som är i hennes eget namn, så att hon inte hamnar hos fogden.
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-04 22:38:37 följande:
    Om vi leker med tanken att pappan "bara" har bidragit med 50 000 till var och en av de stora, och mamman har stått för ett sparande på 500 000, och pengarna har växt så att de idag är värda 1 000 000, är det lika "orättvist" ändå att hans barn sedan innan, har var sin miljon på banken, medan barnen i nya kullen "bara" kommer att få 50 000 var av sin pappa, plus ev värdeökning?

Han sparar redan enligt Ts.
    Då kan vi lika bra leka med tanken att mamman shoppat upp sina pengar och pappan ensam sparat till barnen................
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-04 22:33:58 följande:
    Högsta vinsten?
    Nä, snarare än ren självklarhet.
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-09-04 22:59:39 följande:
    Högsta vinsten?
    Nä, snarare än ren självklarhet.
    Men det är väl för att hans äldsta barn är vuxna och har flyttat hemifrån? Sluta skriva på det där sättet, folk tror att du är ett känslolöst rövhål och fullt så illa är det ju trots allt inte.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(