Anonym (Heaven) skrev 2015-09-01 13:51:49 följande:
Vinst eller ej så tycker jag nog mannen och exet "äger" hälften var, OM det nu inte redan står i barnens namn vill säga. Då är det ju som du skriver, barnens pengar, och då kan man inte göra något oavsett. Pappan kommer ju inte åt dom iallafall då. 500 000 var ett exempel eftersom ts skriver att barnen har 1 miljon var,jag förutsatte att dom sparat (gått med vinst) lika mycket.
Jag tänker bara om man skulle jämföra det med 2 egna biologiska barn så kan det ju vara samma sak där, olika förutsättningar. Hade jag kunnat sparat mer till äldsta barnet hade jag ju velat kompensera mitt mindre barn. Men det är helt klart en svår fråga när det gäller bonusbarn.
Tycker du det? Hur ska han räkna ut sin andel av vinsten tänker du? Ska han stå för skatten på vinsten också och sen omfördela allt mellan sina 5 barn? De stora barnen får ändå mer än vad Ts små får. För mamman har sparat, hon kan ha sparat mer än mannen, och hennes barn får behålla allt efter henne.
Ska de göra samma omräkning när de små är 18 år, om deras pengar har investerats väl och om de har fått en högre vinst än förväntat, eller ska de små få behålla sina vinster efter alla års sparande?