Inlägg från: Anonym (Faderslös som omyndig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Faderslös som omyndig)

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Anonym (O) skrev 2015-08-29 00:52:33 följande:

Fy fan för människor som dig! Barnet hade förlorat sin egen mamma, och du tömmer barnets bankkonto?! Hur fan är du funtad? 

Tror att personen trollar (i alla fall om hen menar att detta skall ha skett i Sverige).

Ett omyndigt barn som förlorar en förälder får vad jag förstått alltid en överförmyndare som ser till att kvarvarande förälder inte använder arv/försäkringspengar osv på felaktigt sätt.

OM det är sant håller jag med dig, med det förbehållet att jag undrar hur barnets PAPPA i så fall är funtad (endast han kunde ju möjligen ha tillgång till barnets konton).

TS, det du kan glädjas över för dina barns skull är att de har en närvarande pappa (och att de dessutom lever med sina båda föräldrar). Tro mig, det är mer värt än en summa på banken!

Ess skrev 2015-09-02 17:31:03 följande:

Båda måste skriva under när pengarna hanteras och flyttas till nya fonder. Därför så VET mannen vilka fonder de barnen har.

Hade jag varit ts så hade jag tagit minst halva min lön, och satt in på mina barns konto. Sedan hade mannen fått stå för räkningarna mm, så bidrar han indirekt. Jag hade gjort så i lika många år som hans tidigare barn bor vv och har rummen stående. Sedan när dom flyttat så hade vi kunnat dela mitt av.

Det hade blivit en rätt rejäl summa till mina barn på bara några år.

Det kan ju TS göra redan nu, så länge hon är villig att sänka sin och familjens levnadsstandard med samma summa hon sparar. Av vad vi vet kanske mannen redan betalar merkostnaden för bonusarnas rum och i så fall är det ju annat man får spara in på.
    Ess skrev 2015-09-02 21:41:25 följande:

Därför kan ju ts tvinga fram ett sparande genom att helt enkelt bara konstatera för mannen, att nu är det detta som gäller.

Och om mannen värdesätter sin tid med barnen högre än ett mer välbetalt jobb?

Det blir ju svårt för TS att förklara för socialtjänsten att de behöver ekonomiskt bistånd för att hon sparar halva sin lön till sina tre barn...

Det TS kan göra för att ge utrymme för att spara till barnen är att

1. Tillsammans med sin man se över familjens utgifter

eller

2. Se vad hon kan göra för att öka sina egna inkomster. Om hon ser till att komma upp i samma lönenivå som sin man kan de ju spara de pengar hon tjänar extra.
    Ess skrev 2015-09-03 10:30:59 följande:

Har han prioriterat ekonomin innan så får han göra det nu med, så att alla hans barn får samma utgångsläge.

Varför ekonomiskt bistånd?

Det går utmärkt att flytta till mindre och betala underhåll för hans barn istället.

...och så undrar man ibland hur det kommer sig att särkullsbarnen driver på för att sätta styvföräldern på bar backe när bioföräldern dör...

Med synsätt som ditt att pengar är viktigare än relationer förstår jag att vi då och då läser trådar här om "nya frun" (har bara läst om kvinnor men det finns säkert män också) som är tvungen att flytta när maken dör. Varför ska särkullsbarnen visa omsorg om en bitterf***a som bara vill dem illa.
    Ess skrev 2015-09-03 18:26:45 följande:

Det kan dom göra eftersom många inte tänker längre än näsan räcker och knappt det ens. När det finns särkullar så måste man tänka lite längre än så, och täcka upp med papper och vem som äger vad osv 

För egen del så kommer jag snarast möjligt att ge dem det de ska ha, sen är jag av med dem för alltid.

...och dom lyckliga över att slippa dig, I'm sure...

Nå, att du sett till att du får åt dig så mycket som möjligt om din gubbe dör före dig är det nog ingen i den här tråden som blir förvånad av att höra.

Anser man att det är rätt att någon skulle förvägra sin man att ha vv-umgänge med sina barn sedan tidigare för att denne är ett sånt slapparsle att man inte kan dra in pengar nog till hushållet för att det ska finnas utrymme för sparande åt gemensamma barn, ja då kan man inte hysa särskilt mycket kärlek till sin partner.

Nej, antingen har du aldrig drabbats av att förlora en nära anhörig och insett att inga pengar i världen kan ersätta den älskade som man förlorat eller så har något skadat dig ordentligt i livet. Oavsett beklagar jag dig!
    Ess skrev 2015-09-03 20:04:03 följande:

Självklart tänker jag på mig själv och mina barn.

Jag hade inte haft några känslor kvar för en man som gör en sådan skillnad mellan sina barn som ts man gör.

Pengar kan inte ersätta den avlidne, men de kan göra saker och ting fn så mycket enklare. 

Mannen får nog se till att skaffa en bra relation med de tidigare barnen, för de yngre lär ta avstånd från honom när de blir större och märker att han gör skillnad mellan dem.

Om TS man är någorlunda sunt fungerande skulle han inte ha särskilt mycket känslor kvar för TS om hon resonerade som dig heller. Girighet parad med latheten hos henne är inte någon särskilt attraktiv egenskap för så många. Vore hon på allvar intresserad av att hennes barn skulle få feta sparkonton skulle hon väl ta itu med att satsa på karriären och vara borta från sina barn så som mannen (och kanske exfrun?) var med sina första.

Så du tror alltså allvarligt att den "förenkling" som pengar kan innebära skulle väga upp för TS mans barn om TS och maken följde ditt förslag och förvägrade dem umgänge?

...oj... hoppas det finns många andra vuxna runt dina barn som kan dela med sig av lite andra värderingar än bara att pengar är vägen till lycka.

Själv har jag aldrig träffat något efterlevande barn (som haft en god relation till sin förälder) som hellre velat ha pengar än mer tid med sin far eller mor. Detta oavsett om förlusten kommit när man varit fem, tolv, trettiotre eller sextioåtta år.

Ja, det kan hända att TS barn kommer att vända pappan ryggen för att de inte får lika mycket i sparpengar som pappan och hans driftiga exfru ordnat till sina barn, men det beror nog i så fall på att de indoktrinerats av sin mor att pengar är viktigare än relationer.
    Ess skrev 2015-09-03 21:29:36 följande:

I denna tråden försvaras det att en pappa gör ekonomisk skillnad på sina barn. Det sägs att tid är mer värd än pengar, men även där blir det orättvist eftersom även de tidigare barnen får ta del utav hans tid nu.

I den andra tråden så är åsikten att ts som inte har några band till barnen, det är hennes partners barn. Att hon även ska ge dem en del av hennes arv, bla för att det inte ska bli orättvist, för de är ju en familj och andra liknande bullshit argument.

Fy fn för föräldrar som gör skillnad på sina barn, men sen förväntar sig att utomstående ska behandla deras barn lika med sina egna, gärna lite bättre.

Vilken andra tråd? Jag diskuterar topic i den här tråden och det blir nog enklare om du tar den andra frågan i den andra tråden eftersom det uppenbarligen inte är samma personer som diskuterar i de olika trådarna.

Och på vilket sätt blir det där med tiden rättvist? Hans äldre barn har under åren pappan hade ett mer välbetalt men också krävande arbete fått mindre tid med sin pappa än TS barn nu får. Ska allt vara så dj-a lika så kan man ju fråga hur du tänker att han ska kompensera de äldre barnen för det?

Hur ska han kompensera de äldre barnen som bara bor hos sin pappa "ungefär varannan vecka" när småsyskonen har tillgång till pappa hela tiden? De får ju som sagt max hälften så mycket pappatid som de yngre om de fortsätter som de gör nu (och inte, som du föreslår, skickas över till mamman för att TS familj ska kunna flytta till mindre och spara till de yngre barnen).

Hur ska de äldre barnen kompenseras för att de inte får leva i en familj med både mamma och pappa sådär som TS barn som slipper åka mellan två hem för att få tid med sina båda föräldrar?

Hur ska de kompenseras för att de är påtvingade en styvmor som missunnar dem vad deras föräldrar gemensamt sparat ihop åt dem?

Millimeterrättvisan som du tycker är så viktig måste väl i så fall gälla allt. Betyder det att TS och hennes man borde separera så att deras barn också får leva vv-tillvaro?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(