• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-01 13:29:28 följande:
    Anta att han har lagt in 500 kr/månad till sina stora barn. Kanske kan han göra detsamma för de yngre. Men på bekostnad av den högre standard som Ts vill ha.. Sen blir de 500 kronorna per månad knappast inte en miljon innan barnen fyller 18, om inget drastiskt händer på börsen, men h a n behandlar alla sina barn lika och det är upp till Ts att göra som storasyskonens mamma, och även spara själv till barnen, men det anser sig inte Ts kunna göra.
    Ja. Han kan ju ta intiativet att gå till banken och prata med dem ang långsiktigt sparande. Typ, så här ser det ut nu och så här vill vi att det ska se ut när dom fyller 18. Självklart ska ts också gå med eftersom det är lika mycket hennes ansvar.
    Rätt placerade så kommer troligen de mindre barnens pengar också att växa betydligt.

Vi har det likadant som ts bara det att hans barn är vuxna, så vi har sett hur bra det varit för dem med ett startkapital. Sen har ju deras mamma (höginkomsttagare) hjälpt dem mycket också.
    Min man tog tag i våra barns sparande och satt och läste om fonder osv. Så jag får ge honom hela äran av att deras sparande växt.

Det är det engagemanget jag efterlyser hos ts man, viljan att även de mindre barnen ska få en bra start. Men sen vet vi ju inte om det är exet som styrde upp sparandet, för att det överhuvudtaget skulle bli av. 
    Ts får väl se till att bli mer drivande i sparfrågan.
  • Anonym (fakta)
    Ess skrev 2015-09-01 15:38:00 följande:
    Ja. Han kan ju ta intiativet att gå till banken och prata med dem ang långsiktigt sparande. Typ, så här ser det ut nu och så här vill vi att det ska se ut när dom fyller 18. Självklart ska ts också gå med eftersom det är lika mycket hennes ansvar.
    Rätt placerade så kommer troligen de mindre barnens pengar också att växa betydligt.

Vi har det likadant som ts bara det att hans barn är vuxna, så vi har sett hur bra det varit för dem med ett startkapital. Sen har ju deras mamma (höginkomsttagare) hjälpt dem mycket också.
    Min man tog tag i våra barns sparande och satt och läste om fonder osv. Så jag får ge honom hela äran av att deras sparande växt.

Det är det engagemanget jag efterlyser hos ts man, viljan att även de mindre barnen ska få en bra start. Men sen vet vi ju inte om det är exet som styrde upp sparandet, för att det överhuvudtaget skulle bli av. 
    Fast att räkna med att alla 3 ska ha varsin miljon när de fyller 18 är nog att räkna med för mycket. Snart smäller det på den ekonomiska sidan. Det blir många år i uppförsbacke.
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-01 11:56:59 följande:
    Precis så!

Dessa småsaker som glass, nöjespark, semester osv är jättenoga, även fast, som du skriver ess, de inte har NÅGRA gemensamma föräldrar.

Om ts' 3 barn var hennes från en tidigare relation skulle självklart inte de fått av sina bonussyskon/styvsyskons sparpengar. Men nu får 2 av 5 barn JÄTTEMYCKET mer pengar än sina andra syskon. Var finns rättvisan i det?

Man måste ju se detta ur pappans perspektiv, inte ts'. Det är inte hon som vill ha pengar till sig själv. Hon tycker det är orättvis att hennes barn blir behandlat väldigt annorlunda än sina syskon va gäller ekonomisk hjälp i startdagen av sitt vuxenliv. När man verkligen skulle behöva lite pengar.
    Fast ts mans situation kan ju ändras om fem år och då kan de tjäna mer pengar och då har de förmågan att spara mer till de små. Problemet är inte ts man och hans fem barn utan ts och hennes ovilja att spara till sina egna tre barn så som hennes mans exfru gjort
  • Ego Lovers

Det kommer ALDRIG bli rättvist. Den dagen mannen dör ska särkullsbarnen ha ut sin arvslott omedelbart medan de gemensamma barnen får vänta till ts dör. Det betyder att där blir det orättvist igen. Hur de än vrider och vänder på det kommer de aldrig kunna bli millimeterrättvisa. De stora barnen hade ingen pappa hemma när de var små, de små barnen kanske inte kommer ha en pappa hemma när de blir större och då kan han spara mer till dom. Just nu är de stora barnen täta pga bra placerade pengar. Vinsten som blivit är inte ts mans utan barnens. De pengarna han satt in där har han gett till sina barn i gåva. Man tar inte tillbaka en gåva.

Men som sagt ts ovilja att omskola sig och skaffa ett bättre betalt jobb tyder på att hon valde sin man efter plånboken.

• Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-01 15:38:00 följande:

Du efterfrågar engagemang från ts man! Ts engagemang att spara till sina egna barn än att sno från andras barn då? Har inte ts något ansvar att spara till sina egna barn utan allt läggs på den stackars mannen.

Det kanske rent av var ts mans exfru som var en fena på att handla med fonder medan ts man varken har intresse eller förmågan. Det ska inte hans äldre barn straffas för. De har redan straffats tillräckligt genom att bli skilsmässobarn och bo varannan vecka medan ts barn har pappa varje vecka. Något som är ovärderligt i pengar och något ts man väl är med eten om eftersom han förlorade sina två äldsta barns barndom pga mycket arbete.

Ts däremot bör snarast skaffa sig några extrajobb och lägga allt på sina egna barn.
  • Anonym (Privatekonomi)

TS velar efter ett inlägg ha försvunnit, antingen överbevisad om att hon tänkt fel eller kränkt struts som inte vill höra sanningen. Livet är int rättvist och att slipa rättvisa mellan. Gemensamma barn kan vara svårt men ska man klara av rättvisa mellan halvsyskon så blir det ännu svårare. Lika bra att TS barn lör sig detta nu.

• Anonym (qwerty)

Ts, det är ju inte dina barn. Och du har inte att göra med deras sparpengar.

Däremot tycker jag att ts man ska testamentera mindre till sin särkull och mer till de yngsta för att jämna ut de ekonomiska förutsättningarna mellan sina barn.

• Anonym (Anna)

Om bonusbarnen är av en ålder på 13-14 år eller äldre så ska ni vara medvetna om att pengarna inte kan tas ut och ges till någon annan. Jag vet, fått detta förklarat av jurist så sent som i juni i år. Barnen kan när de är 18 år stämma er så de får tillbaka sina pengar, ja det har hänt och händer. Pengar på deras konton ska användas till deras behov (cykel, språkresa, dator, inte mat och husrum). Det ts sambo kan göra är att använda pengarna på barnens sparkonto till dem, och sluta spara till de äldre. Samtidigt kan de yngre gemensamma få mer sparat i månaden.

• Anonym (fakta)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-02 07:51:39 följande:

Ts, det är ju inte dina barn. Och du har inte att göra med deras sparpengar.

Däremot tycker jag att ts man ska testamentera mindre till sin särkull och mer till de yngsta för att jämna ut de ekonomiska förutsättningarna mellan sina barn.

Så han ska straffa de äldre för att de har en högavlönad mamma som har sparat mycket åt dem, samtidigt som Ts inte har intresse av att utbilda sig för att kunna tjäna mer, och spara till sina barn? Låter vettigt *idioti*
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-02 08:59:48 följande:

Så han ska straffa de äldre för att de har en högavlönad mamma som har sparat mycket åt dem, samtidigt som Ts inte har intresse av att utbilda sig för att kunna tjäna mer, och spara till sina barn? Låter vettigt *idioti*

Det är mannens pengar som han bör få kunna göra som han vill med (förutom den lagstadgade laglotten).

Vad är rättvisa? Att ge lika mycket? Eller att ge efter behov? Om jag exempelvis skulle ha ett handikappat barn skulle jag personligen tycka att det vore mer rättvist att testamentera mer till det handikappade barnet än de andra eftersom det handikappade barnet har större behov av ekonomisk trygghet. Man vill ju ändå att alla ens barn ska ha det lika bra. Samma i det här fallet. Särkullebarnens behov av pengar lär vara mindre på grund av sparpengarna och kan gott och väl därför ärva mindre pengar än de yngre barnen.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(