• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Anonym (Elin)

Lägg undan 4000kr eller nåt sånt i månaden till era barn innan ni börjar leva dyrt. Då ser ni inte pengarna och kommer lära er att leva utan dem. Vi lever just nu på enbart min lön som är 16000kr efter skatt (mannen kommer få jobb efter utbildning som inte ger CSN) och vi äter gott men sparar ändå undan 3000kr till våra två barn. Eftersom vi tycker det är viktigt. Precis som du gör. Lycka till!!

• Anonym (...)

Man måste inte ha ett sparande till sina barn. Bättre är väl att man lär sina barn att själva ansvara för sin försörjning i vuxen ålder?

Jag fick mitt körkort betalt, 3500kr. Jag fick en bil som kostade 10000kr.

Jag överlevde och jag har aldrig klandrat mina föräldrar för att inte lagt undan massor av pengar till oss.

Lev och ha roligt för pengarna tillsammans med era barn istället för att bidra till den jäkla hetsen som innebär att man måste snåla så barnen har pengar sedan.

Låt hellre barnen få bo hemma under tiden de studerar eller hjälp till med pengar då. Vad tror ni en 18-åring kommer göra med 1 miljon kronor?

Ja allt ovanför var väl ot.

Till ts.
    Var glad att din man vill jobba mindre så att han kan umgås mer med sina barn och med dig. Lär dina barn att pengar inte är allt och att Era gemensamma barn fick en mer närvarande pappa istället för pengar på kontot.

• Anonym (varför gräma sig???)

Och jag tillhör en sådan där bonus som inte fick lika mycket som mina halvbröder och vad ska jag göra åt det? Stämma min döda pappa som inte kunde spara lika mycket till mig - fick inte ens ett arv då jag adopterades av en "fattig" man.
    Och jag kan inte -och har inte sparat till mina egna barn och deras halvsyskon får mycket mer för deras pappa har sparat till dom men inte våra gemensamma - stämma honom? ( lämnat har jag ju redan) ? 
    Varför vara så uträknad i allt - livet kommer aldrig att vara rättvist - bättre att lära sig att om jag vill ha något sparar jag själv och jobbar hårt - du kan aldrig räkna med att få något till skänks.

• nevermind
    Anonym (varför gräma sig???) skrev 2015-08-30 00:11:37 följande:

Och jag tillhör en sådan där bonus som inte fick lika mycket som mina halvbröder och vad ska jag göra åt det? Stämma min döda pappa som inte kunde spara lika mycket till mig - fick inte ens ett arv då jag adopterades av en "fattig" man.
    Och jag kan inte -och har inte sparat till mina egna barn och deras halvsyskon får mycket mer för deras pappa har sparat till dom men inte våra gemensamma - stämma honom? ( lämnat har jag ju redan) ? 
    Varför vara så uträknad i allt - livet kommer aldrig att vara rättvist - bättre att lära sig att om jag vill ha något sparar jag själv och jobbar hårt - du kan aldrig räkna med att få något till skänks.

• gertie

Förstår att det känns lite trist, men såhär är det: Det enda du kan göra är att FRÅGA din man OCH hans exfru om dina barn får dela deras pengar. Säger dom nej, då är det nej. 

Sätt dig in i hans exfrus sits, skulle du vilja ge bort dina barns pengar till din mans nya ungar? Det hade jag aldrig gjort och förmodligen ingen annan heller. 

Sporra istället din man till att tjäna mer pengar - eller ännu bättre, gör det själv! 

• Flash Gordon
    annajohann skrev 2015-08-28 19:32:54 följande:
    Jag har ingen möjlighet till det... Klart jag gläds åt dem, men självklart gör det ju ont att veta att det där kunde vart mina barn med de pengarna :( Speciellt när min man faktiskt blir erbjuden jobb då han har tidigare erfarenhet... Det har ju inte jag.
    Det kunde ha varit DINA barn med de pengarna ...

Tja, det är väl där det sitter.

Du skriver att ni lever så dyrt att ni inte har råd att spara. Du skriver att han inte vill ta välbetalda jobb numer.

Då så. Där har du både problemet och lösningen.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-08-29 21:53:49 följande:
    Du har nog helt missförstått poängen. Det är inte meningen att han ska kompensera vad exet sparar åt sina barn. Han ska se till att spara så att HAN har gett likvärdigt åt alla sina barn i slutänden.
    Olika föräldrauppsättningar ger naturligtvis olika förutsättningar, MEN den gemensamma nämnaren ska alltid se till att va rättvis.
    Hans stora barn har ju också nytta av att han är hemma mer, det är ju inte så att dom bara får komma två timmar på Söndagen och äta middag.
    Då ska han inte ta från sina äldre barn som han redan givit pengarna. Man tar inte tillbaka en gåva. Utan han får sätta sig ner och räkna ut hur mycket han behöver spara NU till sina yngre barn för att komma upp i samma summa. Vem säger att han ska vara hemma med de små barnen mycket tills barnen är 18år. När de alla börjat skolan kanske han väljer att arbeta mer och får således in mer pengar och kan spara mer till sina yngre barn så de kommer upp i samma summa som han sparat till de äldre. Hoppas inte barnen är småbarn hela livet som pappan måste vara hemma mycket med. Och när han kan jobba mer får han unnade pengar och det gynnar sparandet om inte ts vill lägga till ett ännu dyrare leverne då. Men ts tycker de borde splittra alla pengar.
  • Ego Lovers
    mammalovis skrev 2015-08-29 22:50:15 följande:

Det bästa är väl att ts inser det ologiska i situationen och att ts och mannen erbjuder sina tre gemensamma barn så lika förutsättningar som möjligt. Blir dessa väldigt olika så är det ju sämre. Vad mannen och exet har kunnat spara kan ju bero på att fonderna gått väldigt bra också. Det framgår ju ingenstans hur mycket de sparade per månad.

När jag pratade med äldstas farmor säger hon att fondsparandet hon påbörjade när yngsta barnbarnet föddes har hunnit fördubblas på ca 12 år. Så det är ju inte säkert att sparandet från föräldrarna är riktigt så stort som ts tror. Sedan kan det ju ingå presentpengar också.

Ts verkar inte veta mycket om varken fonder eller sparande utan lever upp sina pengar varje månad. Där ligger problemet!
  • Anonym (lyck)

wow vilken man som vill ge barnen TID istället för pengar!

Försök släpp pengatänket.............vem säger vilka som blir lyckligast???

Kankse de som fått bo med sin pappa hela tiden istället för varannan vecka? !

• Anonym (Jodå)
    SecretMe skrev 2015-08-28 19:46:16 följande:

Han kan inte "splitta" på deras konton utan att mamman godkänner det om kontona står i barnens namn.

Klart man kan, jag och mitt ex hade ett konto till vårt gemensamma barn, jag förde över allt till mitt konto utan att exet behövde godkänna någonting.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(