• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Anonym (....)
    Anonym (xxxxxxxx) skrev 2015-08-29 10:33:18 följande:

Konstigt då att det gick i vårt fall.

Detta var iofs på 90-talet och det kan ju ha ändrats.

Nej, det gick inte på 90-talet häller. Så du kommer ingenvart med dina lögner.
  • Anonym (xxxxxxxx)
    Anonym (....) skrev 2015-08-29 10:36:19 följande:
    Det är inga lögner, ren fakta snarare.
    Jag vet vad jag varit med om, sedan är du såklart fri att tro vad du vill.

Vad skulle jag tjäna på att ljuga menar du?

Heller stavas förresten inte med "ä".
  • modsey
    Anonym (....) skrev 2015-08-29 10:36:19 följande:

Det stämmer verkligen. Jag blev änka och mina barn hade ingen överförmyndare heller.
  • blomblad

Alltså.. rättvist kan det aldrig bli när det kommer till bonusbarn. Vi sitter nog i en Tvärtom - sits. För mig är sparande självklart från det att barnet föds, om så bara 100-200:- i månaden. Detta har dock aldrig min sambo och hans ex gjort till sitt barn. Det är jag som tog tag i för något år sedan, öppnade konto där han och jag sparar till henne. MEN hon var ju 5 år när vi började spara åt henne. Vårat framtida gemensamma barn kommer ju ha mer sparat på sin 18 års dag eftersom vi sparat från början. Om hennes mamma fortfarande inte sparat något när hon blir stor kommer vi förmodligen skjuta till det som saknats de där 5 åren, det är väl några tusen. Men OM hon sparat blir det ju aldrig rättvist. Vårat barn kommer 'bara' få det vi lagt undan medan bonusen har möjlighet att få det dubbla om hennes mamma valt att spara. Dilemma..

Ang din sits ts, det kommer aldrig bli rättvist. Ni har helt olika förutsättningar. Du kan dock INTE skylla på din man att ni inte kan spara mer! Du tjänar redan mindre än honom! Varför skaffar inte du ett bättre betalt jobb?

• SupersurasunkSara

Det blev en väldigt aktiv fredag märker jag

TS, givetvis ska inte dina bonusars sparande splittas så era gemensamma får mer, det förstår varje normalbegåvad person.

Livet är inte rättvist, det fick dina bonusar befara när de inte får bo med både sin mamma och pappa alltid, så som era gemensamma barn får. Att ni lever dyrt är ERT ansvar, inte bonusarnas.

• Anonym (Fjol)

Din snikna fan.

Skaffa dig ett jobb där DU kan tjäna dina egna pengar bättre.

Jag trodde inte det fanns sådana som du, men tydligen.

Hoppas deras mamma får nys om dina åsikter. Du kan ju för fan inte stjäla andra barns pengar!

Helt sanslös människa! Hur står det till uppe på hjärnkontoret egentligen? Var du påverkad av något när du skrev detta?

• nevermind

Antar att du är född och uppvuxen i det här landet TS? Vem fan bryr sig?!! Livet ÄR orättvist!! En del föds först och får göra allt först, men kanske får diabetes som inte är så jävla kul att leva med. Men då kanske man ska ge alla barn diabetes så det blir rääääättvist??

Era gemensamma barn får ha sina föräldrar under samma tak, slipper åka fram och tillbaka mellan mamma och pappa, till och med på julafton. DET är rikedom!

• Anonym (Jossan)

Men alltså, är du på riktigt? Visst är det lite trist att era gemensamma barn inte kommer få lika mycket som halvsyskonen, men vad ska man göra? Deras pengar är DERAS, inget ni ska dela lika på. Det om något vore fräckt.

• nevermind
    Anonym (C) skrev 2015-08-28 19:24:22 följande:

Jag tycker att din man låter mycket vettig och tänker rätt. Du får väl skaffa dig ett välbetalt chefsjobb istället så du kan spara mer till dina barn.

Håller helt med. Varför ska HAN jobba mer?! Det är ju fantastisk att han vill vara hemma mer!
  • The past is now

Men vad i hela friden läser jag!? Hur fan tänker du ts? Girigt och missunnsamt. Ni får väl skaffa billigare boende och dra in på annat för att spara till era ungar. Urk vad svinigt tänkt...

Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(