• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-08-28 22:39:27 följande:

Det enda de två kullarna med barn har gemensamt är EN förälder, för övrigt har de olika släkter och olika förutsättningar.
    Det jag tycker är dåligt är om din man inte anstränger sig det minsta för att alla hans barn ska få en bra grundplåt med sig ut i livet.

Om nu hans tidigare barn har så pass mycket sparat redan så behöver han inte spara mer åt dem, utan koncentrera sig på de mindre barnen så att dom också får ihop en del.

Vi vet ju inte hur mycket han och hans ex har sparat och hur mycket som är ränta på fonderna. De kanske är exfrun som är en haj på att placera pengar i fonder och få pengarna att växa. Sedan vet vi inte hur gamla barnen är. De kanske är i tonåren och har således haft fler år på sig att spara medan ts barn kanske är små förskolebarn och innan de blivit tonåringar kanske deras livssituation är förändrad till det bättre och pengar kan ha växt om ts och hennes man förvaltar deras sparpengar rätt sätt.

Men med denna avundsjukan kan det ju bli precis tvärtom. Och ts kanske skulle ha valt sin mans exfru istället för honom.
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Majken) skrev 2015-08-28 22:55:34 följande:
    Du behöver inte ta ett chefsjobb. Ta bara ett extra jobb, det kan vara ett städjobb eller kassan på ICA. Och så jobbar du extra kvällar och helger och lägger den extra lönen på sparande till barnen. Problemmsolved. smile1.gif
    När ja pluggade jobbade jag kvällar och helger i en ICA-butik som stänge klockan 23 varje dag. Jag kunde få ut 10 000 efter skatt. Så mitt tips till dig är att du efter ditt dagjobb går till ett extrajobb och sparar alla de pengaran till barnen. Stressfaktorn och jobbtiden blir kanske ungefär lika som att ta en chefsposition. Så visst kan du om du vill.

Men du ger intryck av att vara en misslyckad gold-digger så det där med dubbla jobb är kanske inte din grej...
  • Sockervaddspinnen

Nu är det slut på veckan, det är dags för FREDAGS-LJUUUUUUG!

• Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-28 22:57:50 följande:
    Vi vet ju inte hur mycket han och hans ex har sparat och hur mycket som är ränta på fonderna. De kanske är exfrun som är en haj på att placera pengar i fonder och få pengarna att växa. Sedan vet vi inte hur gamla barnen är. De kanske är i tonåren och har således haft fler år på sig att spara medan ts barn kanske är små förskolebarn och innan de blivit tonåringar kanske deras livssituation är förändrad till det bättre och pengar kan ha växt om ts och hennes man förvaltar deras sparpengar rätt sätt.

Men med denna avundsjukan kan det ju bli precis tvärtom. Och ts kanske skulle ha valt sin mans exfru istället för honom.
    Eftersom mannen måste skriva på för att placera deras pengar, så kan han i så fall utnyttja hennes kunskaper och placera de mindre barnens pengar i samma fonder.

Vi har ungefär samma situation som ts. Min man tjänade bra när de tidigare barnen var små och kunde spara undan en hel del åt dem.
    Men sen har våra barn en mer närvarande pappa än de tidigare hade.
    Han vill dessutom även kunna ge våra barn samma förmån som det innebär att ha en grundplåt när de blir vuxna. Sen om det kommer upp i samma summor har jag ingen aning om, men han vill verkligen och anstränger sig för att få ihop en del.
  • Anonym (D)
    annajohann skrev 2015-08-28 19:20:04 följande:

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

Jag förstår inte vad du har med att göra de ekonomiska förutsättningar din man och hans före detta hade?!

Jag vill påstå att livet inte alltid är ekonomiskt rättvist!
  • Smarthuvud

Jag gör ett litet korstecken för mig själv, och blir tillfälligt kristen och ber Gud att vaka över mig så att jag aldrig springer på dig..

• Mohel

Jag tog studenten för lite mer än 2 månader sedan, jag hade inte ett ända ÖRE på mitt sparkonto då min ensamstående mamma inte haft möjlighet att lägga undan pengar.

Alla mina pengar jag har på mitt sparkonto (22 000) har JAG tjänat under endast juni och juli iår! Lär dina barn att jobba för fan!

Att du ens har mage att skriva att de "BARA får 50 000kr" bara sådär gör mig illamående!!!!

• Kine
    annajohann skrev 2015-08-28 19:32:54 följande:

Jag har ingen möjlighet till det... Klart jag gläds åt dem, men självklart gör det ju ont att veta att det där kunde vart mina barn med de pengarna :( Speciellt när min man faktiskt blir erbjuden jobb då han har tidigare erfarenhet... Det har ju inte jag.

Fast nej, det kunde inte varit dina barn med de pengarna.

Du får acceptera att när din man och hans ex var gifta hadde de en annan ekonomi än vad ni har. Att din man väljer att inte ta chefsjobb är faktiskt bara positivt. Nu får han spendera mer tid med sina barn än vad han fick tidigare. Era barn kommer ha haft en pappa mera närvarande under barndommen än vad hans andra barn troligen har haft.

Om du nu absolut vill att dina barn ska ha en massa pengar så får väl du skaffa en välbetald chefsjibb och se till att de för pengar sedan.
  • Anonym (Carrera)

Lägg ner bara.

De andra barnen har tappat tid med sin förälder. Kanske uppskattar de pengarna de fick istället och kanske hade de uppskattat det val han gör nu mer, det får vi inte veta.

Du får se framåt och bygga med det ni gemensamt har, i nöd och lust. Fixa själv ett chefsjobb och gör karriär om det är viktigt för dig, det har jag gjort.

Kvinnor kan, om de inte är lata.

• Anonym (Nej..)

Självklart kan ni inte bonusarnas pengar! Det säger väl sig själv?

Att få tid med sina föräldrar när man växer upp är 100 gånger mer värt än ett stort sparande.

Dock undrar jag hur mycket ni faktiskt sparar? Jag är ensamstående med två barn, har en inkomst på 20000 kr med underhåll och barnbidrag. Åh jag sparar 200 kr till varje barn varje månad, det blir ca 43000 kr tills dom fyller 18 år. Alltså inga fonder, enbart sparande. Så ni måste spara väldigt lite om dom bara får ihop 30-50000 kr? Med två inkomster så borde ni väl kunna prioritera en 1000-lapp på barnens sparande varje månad? (333 kr per barn/månad = 72000 kr efter 18 år)

Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(