• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • MjauMjauMjau

Wow. Du var mig en egoistisk människa. Du vet att pengarna i bonusbarnens sparkonton inte bara är din mans förtjänst utan även exfrun? Du menar alltså att han ska ta pengar som DE sparade ihop gemensamt till SINA barn och ge en del till era gemensamma barn? Förstår inte du hur absurt det låter. 

Du är dessutom egoistisk i det att du vill att HAN ska ta ett chefsjobb, vilket troligtvis kommer att resultera i mer stress för honom och mindre tid med dig och barnen - Allt för att du vill ha pengar. Börja du studera och skaffa DU ett bättre jobb.

Sedan tycker jag att 30-50k är något dina barn ska vara jävligt tacksamma för, även om de får mindre än vad sina halvsyskon får. 

• Erizajo
    Ego Lovers skrev 2015-08-28 20:48:30 följande:

Var glad att du har en sådan klarsynt man.

Du däremot är avundsjuk på hans förra liv och vill bestraffa hans barn, ta deras pengar och ge till dina för att deras mamma och pappa hade bra ekonomi när de var ett par men bara för att du är låginkomsttagare så ska du ha del av exfruns pengar som hon har sparat till sina barn.

Du kanske skulle skola om dig så du kan spara till DINA barn än att ta från ANDRAS barn bara för att de råkat ha samma far.

Du har redan hennes man och barn och nu vill du ha deras pengar. Hör du hur sjukt det låter?

Bra skrivet!
  • mammalovis

Jag kan förstå hur du tänker med att det blir orättvisa förutsättningar för din mans barn, men det är fortfarande HELT OTÄNKBART att stjäla pengar från bonusbarnen till era gemensamma barn. Du får helt enkelt acceptera att förutsättningarna är annorlunda och att din man är smart nog att välja mer tid med familjen. Sedan kan er ekonomi bli annorlunda när hans barn är vuxna och ni bara har era tre barn att försörja och spara till.

För min egen del har jag en dotter med annan pappa där hennes pappa sparar 100 kr i månaden på ett fondsparande vi båda måste vara med för att ta ut ifrån. Sedan har det sparats 1000 kr under första året på ett sparkonto tillsammans med en gåva på 5000 kr från hennes farmor med lite ränta varje år, detta har dock pappan använt för eget bruk vid behov så där har hon förlorat en hel del i ränta p g a honom. Numera är gåvan och 1/3 av vad tösen får varje år i kombinerad födelsedagspresent och julklapp sparat på ett fondkonto i mitt namn till henne efter farmors önskemål, så i dagsläget har 4-åringen drygt 6500 kr mer än vad lillasyster på 2 år kommer ha vid samma tidpunkt och skillnaden kommer ju bara öka med åren i och med födelsedagspresenter. Likaså vet jag att farmor har ett eget fondsparande till sina tre barnbarn och att det har fördubblats sedan det påbörjades, så där blir det också en stor skillnad..

4-åringens farmor bor ca 20 mil bort och träffar henne 2-3 gånger per år och låter mig köpa födelsedagspresent och julklapp då hon bor heltid här förutom 16 timmars umgänge med pappan per månad (han orkar inte mer p g a psykisk ohälsa).

För att skapa rättvisa väljer jag att spara motsvarande 100-lapp per månad till äldsta och 200 kr per månad till yngsta, så är åtminstone det sparandet någorlunda likvärdigt även om fonderna kan slå väldigt olika. Presentpengar kommer bli olika för barnen, så det är bara att acceptera. Å andra sidan träffar den yngsta sin farmor betydligt oftare (hon jobbar på nattis på förskolan och ser henne varje vecka) plus att vi umgås mycket mer på den sidan tack vare alla kusinernas kalas. Vad gäller bonusdottern sköter hennes mamma det sparandet, så där vet nog inte ens sambon hur mamman gör, så där kan vi inte tänka rättvisa alls. Dessutom har hon bonusförälder med släkt på båda håll så hon får ju mer födelsedagspresenter och julklappar än något annat barn får ... men å andra sidan bor hon ju i två hem.

Ser jag till mig och min bror med samma föräldrar men 8 år emellan, så har jag ingen aning om hur mycket mina föräldrar sparade till honom och jag bryr mig heller inte. Jag vet däremot att de var generösare med dyrare kläder, men det var nog också för att han krävde mer. Som vuxen har jag nog klarat mig bättre ekonomiskt än vad han gjort.

Så frågan är om det bara är DU som bryr dig? Så länge inte barnen vet något är det knappast något de har ont av. Jag har läst trådar där ett barn fått bestående ärr och föräldrarna funderade på om försäkringspengarna skulle delas rättvist mellan barnen, vilket känns lika knäppt. Världen är inte 100% rättvis. Storasyster får mer nya kläder och lillasyster får ärva och en del är nytt, men det är inget hon har ont av än i alla fall, så lillasyster har ju totalt sett oerhört mycket mer leksaker att välja på då hon både får nytt i present och ärver.

Så det bästa ni kan göra är väl att prioritera era tre gemensamma barn lika. Vill ni spara mer får ni dra ner på något annat.

• Malima

Tänk vilken lycka era gemensamma barn har, som får en massa pappatid! Hans barn kanske blir bittra för att de inte fick tid med sin högt uppsatta chefspappa!

• Ess

Det enda de två kullarna med barn har gemensamt är EN förälder, för övrigt har de olika släkter och olika förutsättningar.
    Det jag tycker är dåligt är om din man inte anstränger sig det minsta för att alla hans barn ska få en bra grundplåt med sig ut i livet.

Om nu hans tidigare barn har så pass mycket sparat redan så behöver han inte spara mer åt dem, utan koncentrera sig på de mindre barnen så att dom också får ihop en del.

• Anonym (Majken)

Hur träffades ni? Vad hade han för jobb då och varför blev du kär i honom? Vill du att han ska slita hund, jobba 60-80 timmars veckor och knappt vara en far till sina barn? Varför har ni så höga kostnader? Kan ni inte dra ned på era utgifter? Hur ser det ut en månad, vad går era pengar till?

• Anonym (Egoistiskt)

50 000 kr är väl jättemycket pengar att bara få sådär utan att behövt jobba för dem? Oavsett kan du självfallet inte ta av bonusbarnens pengar. Vill du att dina barn ska få mer pengar är det bara för DIG att skaffa ett bättre betalt jobb. Inte för att jag förstår varför, man vill väl lära sina barn att man måste arbeta för pengar.

Du nämner att anledningen till att din man vill jobba på detta jobb med lägre lön är för att kunna spendera mer tid med familjen. Att du ser detta som något negativt är helt sjukt. Du vill alltså hellre ha en frånvarande pappa till dina barn så de kan få mer pengar? Tror väldigt få barn skulle ha den prioriteringen. Där har du en orättvisa mot bonusarna, de får mer pengar men har tvingats växa upp med en mer frånvarande pappa. 

• Anonym (xxxxxxxx)

Varför gifter man sig med någon med barn sedan innan?
    Det skapar ju bara problem?

• Anonym (Majken)
    annajohann skrev 2015-08-28 19:32:54 följande:
    Jag har ingen möjlighet till det... Klart jag gläds åt dem, men självklart gör det ju ont att veta att det där kunde vart mina barn med de pengarna :( Speciellt när min man faktiskt blir erbjuden jobb då han har tidigare erfarenhet... Det har ju inte jag.
    Du behöver inte ta ett chefsjobb. Ta bara ett extra jobb, det kan vara ett städjobb eller kassan på ICA. Och så jobbar du extra kvällar och helger och lägger den extra lönen på sparande till barnen. Problemmsolved.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(