• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Anonym (men)
    wiilmaofflower skrev 2015-08-29 00:36:04 följande:

Jag förstår dig ts. Var i samma situation ungefär men eftersom att deras mamma var död räckte det endast med pappans underskrift och vi fördelade pengarna från bortskämda bonusen till också våra egna tv barn.

Galna människa! Barnet förlorade sin mamma, du och din lika galna man stal då från det barnet?! Psykopat varning på både dig och din man. Karma.
  • Anonym (Privatekonomi)

hur överlever man om man har tre barn plus två bonusbarn varannan vecka på 25 +18 brutto? Dessutom säger du TS att ni har dyra vanor. Vad är det för dyra vanor. Vad kostar ert boende, er bil, transporter till o från arbeten, aktiviteter till alla barn, kläder och mat? Visserligen flerbarnstillägg men sen då?

Den dagen era barn är flygfärdiga och vill förstå det där med pengar och sparande är det väl bara att förklara att bonusarna har mer pengar eftersom det sparades mer till dem eftersom det var möjligt. Är det verkligen bara din man och hans ex som sparat till dem? Kanske pengar Från exfruns släkt? Sånt är väl typiska problem när man har barn och bonusar. Självklart har din man ingen rätt att omfördela sparandet mellan barnen. Hade jag varit ex-frun skulle jag sett till att sparandet bara kors åt två i förening för att din man inte ska kunna göra så här trots dina påtryckningar.

Om din man hade tagit d bättre betalda jobbet och varit mer hemifrån, hade du tyckt det vara bättre? Om du nu vill att hushållet ska dra in mer är det kanske du som får jobba mer och dubbelt. Tänk på att din man frö att vara rättvis MIT sina barn bör ge dem lika mycket all fem. Du behöver bara vara rättvis mot tre.

• Varit där

Du skriver att ni lever dyrt, varför lägger ni inte om era vanor så ni kan spara mer åt era barn? Min sambo får ut typ 16.000 i genomsnitt och jag får ut ungefär lika med CSN och föräldrapenning. Ändå så för vi över 100 kr var till våra som är 4 år och 3 månader sen så för han även över 100kr var till sina andra och sonen som är 8 har ca 30.000 sist vi kollade och det var ett tag sen men det är inte något vi oroar oss eller stressar oss över. Och jjag tycker att det är bättre att han vill ha mer tid hemma med barnen och man kan hjälpa barn på andra sätt och oavsett om de får 100.000 eller 30.000 så tycker jag det är bra och om det skulle bli något problem får ni väl försöka förklara eller börja spara mer du själv om det är så jobbigt för dig.

• annananonym

Inte läst tråden!

Tänk ts, om han inte hade jobbat så mycket när han var gift med exfrun kanske dom aldrig hade skiljt sig?!

Då hade varken Du eller detta "problem" funnits utan alla barn hade varit deras gemensamma.

Med dig vill han inte göra så, han har förstått var prioriteringen bör ligga, tyvärr har inte du det!

• Anonym (Pappa31)

Min kusins mamma dog när han var tre år. Han fick ett antal miljoner. Som växte.

Sen gifte pappan om sig. Då fördelade de miljonerna även till nya halvsyskonen.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Pappa31) skrev 2015-08-29 07:03:13 följande:

Min kusins mamma dog när han var tre år. Han fick ett antal miljoner. Som växte.

Å fy fan. Hade inte barnet en överförmyndare? Så det skulle skapas 'rättvisa" - fast den rätta arvtagerskan hade mist sin mor. Hon borde nästan kunnat dra sin far inför rätta fast det var väl preskriberat när hon var stor nog.
  • modsey

Japp har råd till dig. För ni kan vare sig lagligt eller moraliskt ta sv de andra barnens fonder o ge till era barn.

Tror du på fullt allvar att hans exfru ens skulle gå med på det ??

Så om det är då viktigt för dig att spara ihop en miljon kär du själv sätta fart o skaffa ett bättre välbetalt jobb. Skaffa två eller tre extrajobb. Jobba 7 dagar i veckan ca 15 timmar om dagen. Att du blir borta mycket från barnen är en liten uppoffring som inte verkar vara främmande för dig.

Semestrarna kan du jobba oxå på något extra jobb. Helger storheter. Kanske utomlands periodvis i Norge exempelvis betalar de bra även för outbildade inom äldrevården. Gör alla de där uppoffringar dom du anar att din man ska göra. Offra dig och din tid för barnens sparande skull . Go girl miljoner är viktigt att få som 18 åring ????

• annananonym
    Anonym (Pappa31) skrev 2015-08-29 07:03:13 följande:

Vilka fruktansvärt vidriga människor!

Hoppas verkligen på karma så de där j*kla föräldrarna får ett rent h-vete!!!
  • annananonym
    wiilmaofflower skrev 2015-08-29 00:36:04 följande:

Jag förstår dig ts. Var i samma situation ungefär men eftersom att deras mamma var död räckte det endast med pappans underskrift och vi fördelade pengarna från bortskämda bonusen till också våra egna tv barn.

Vilka fruktansvärt vidriga människor ni är! Skämmes för f*n!

Hoppas verkligen på karma så att Du och pappan får ett rent h-vete!!!

Jag svär väldigt sällan - men detta var bara så sinnessjukt äckligt gjort så jag finner inga ord!!!

Hoppas någon i er närhet inser hur hemska ni är och anmäler er till soc. Då kanske barnen får chansen att växa upp i en annan familj med vettiga förebilder!!!
  • Anonym (Faderslös som omyndig)
    Anonym (O) skrev 2015-08-29 00:52:33 följande:

Fy fan för människor som dig! Barnet hade förlorat sin egen mamma, och du tömmer barnets bankkonto?! Hur fan är du funtad? 

Tror att personen trollar (i alla fall om hen menar att detta skall ha skett i Sverige).

Ett omyndigt barn som förlorar en förälder får vad jag förstått alltid en överförmyndare som ser till att kvarvarande förälder inte använder arv/försäkringspengar osv på felaktigt sätt.

OM det är sant håller jag med dig, med det förbehållet att jag undrar hur barnets PAPPA i så fall är funtad (endast han kunde ju möjligen ha tillgång till barnets konton).
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(