My Little Man skrev 2015-09-03 11:55:03 följande:
Visst är tid med pappa viktigt!
Det kan man som vuxen och etablerat förstå.
Men hur lätt tror du det är för 3 tonåringar att förstå? "Era äldre syskon får en miljon var, men shit asså, ni fick ju mer tid med mig när ni var små, så det är inte så noga va? Här får ni 30 000 var! ;)"
Som tonåring och ung vuxen, i en ålder där det är en jättefördel att ha lite ekonomiska medel (till studier, bil, lägenhet mm) måste det kännas otroligt orättvist att titta på att de du kallar syskon, de som har samma pappa som dig själv, får så mycket och du bara en mindre summa (jämförelsevis). Det kan skapa grundlag för avundsjuka och konflikter mellan syskonen och mellan barn och förälder.
Alltså jag vet inte hur jag skulle genomfört något sådant...? Hade gjort ont i hjärtat att göra de 3 yngsta besvikna.
Visst har ts ett ansvar att även hon spara till sina barn, men det är inte hon som satt 5(!!) barn till världen och sendan valt att bara spara till 2 av dem. Och inte bara sparat men sett till att det blivit mycket pengar till de som har tur och får.
Jag tycker självklart det är bra att pappan vill spendera mer tid med barnen nu. MEN när han nu sparat (gjort vinst) så mycket till de två äldste kan han inte bara vända på klacken och skita i helt i sparandet. För det är viktigt det också. Han kanske får försöka få in lite mer pengar så han kan se till att även de yngre kan få iallafall en god del. Och då kan han givetvis inte förutsätta spara till de äldre. De har ju för fan så det räcker och blir över redan. Han har sparat nog till dem nu. Nu är det dags att fokusera på de som knappt något har!
Det är varken barnens eller pappans fel att hans förstfödda har en intelligent och välavlönad mor och de andra 3 har en lat och girig med sämre förutsättningar.
Han ska fortsätta att behandla barnen LIKA! Samma summa sparande, men om ts är så dyr i drift så är det pga henne som hennes barn inte kan få samma summa. Kanske dom kan flytta till mindre och de små kan dela rum?
De äldre barnen är väl snart vuxna och utflygna, då kommer de inte få något sparande från pappan längre utan allt går till de små!