• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-08-29 08:58:06 följande:
    Kommer pengarna från honom så vet han ju vart de går och kan ordna samma överföring åt alla sina barn.

Men jag uppfattade det som det inte gäller löpande överföringar, utan gamla pengar som placeras om. Har de stora kanske 4 andelar vardera eller mer, så kan han i alla fall försöka ordna vars en andel åt de små i samma fonder.
    Om pappan gör löpande överföringar till sina äldre barn och inte till de yngre, så kan han rent ut sagt dra åt skogen.
    Fast han kanske sparar idag också fast utifrån sina ekonomiska förutsättningar och de får lika mycket som sina småsyskon medan exfrun kanske sätter in desto mer pga att hon fortfarande tjänst mycket pengar.
  • Anonym (bc)
    annajohann skrev 2015-08-28 19:32:54 följande:
    Jag har ingen möjlighet till det... Klart jag gläds åt dem, men självklart gör det ju ont att veta att det där kunde vart mina barn med de pengarna :( Speciellt när min man faktiskt blir erbjuden jobb då han har tidigare erfarenhet... Det har ju inte jag.
    det kan väl aldrig "ha varit dina barn med de pengarna" ? Hur tänker du egentligen? 

Du är en annan person än din mans exfru, Hon hade ett annat jobb än du har. Så det kan aldrig bli detsamma.  Nu försöker du lägga det på att din man borde byta jobb och "ställa upp". Tycker det låter som om han är en bra förälder som hellre träffar alla sin barn mer än jobbar skiten ur sig och får hjärtinfarkt för att du vill slippa ta steget att göra nåt åt er situation. 

Alla får anpassa sig efter den verklighet man lever i, Jag är skild, jag har särbo, vi letar hus men inte hittar nåt än. Mitt ex har flyttat ihop med sin nya, de tjänar bra, de har 3 barn boende hos sig v. v, jag och min särbo kommer att ha 5 barn v.v.

skulle jag då säga till min nya att han bör byta upp sig till ett mer välbetalt jobb för att mitt ex verkar ha en bättre ekonomisk situation och jag på nåt vis är avundsjuk? nej, så funkar inte livet
  • Anonym (bc)

om du vänder på steken och kan känna att det är bra att de äldre barnen har de pengarna att se fram emot, att det inbär att den ekonomiska belastningen på er kommer vara mindre sen, så kanske det känns bättre. 

Tänk om deras mamma varit lågutbildad och krävt din man på mer underhåll

• Anonym (Exfrugan)

Skulle jag gå med på att ta av mina barn och ge till andra, även om dessa andra är halvsyskon? Aldrig i livet, glöm det! Och du pengskåta TS, skaffa dig ett bättre jobb så ska du se att dina ungar också får en mille var ????

• Anonym (tufft)

Jag tycker att din man gör helt rätt, han kan inte TA sina äldre barns pengar och ge till de yngre, och han har äntligen hittat en balans i sitt liv och blivit någon han själv trivs med. Det ska han inte ge upp.
    Samtidigt förstår jag dina tankar. Jag förstår INTE din önskan att din man ska skaffa ett jobb han hatar och som troligtvis kommer att knäcka honom och ert äktenskap och göra att era barn inte har någon pappa att tala om, men jag förstår din önskan om rättvisa.
    Era barn får en närvarande pappa, och ni har möjligheten att lära dem att klara sig själva på ett sätt som de äldre barnen inte har. Du får försöka fokusera på det.
    Pengar är inte allt. Så länge man har så att man har tak över huvudet och mat på bordet så är tid enormt mycket mer värdefullt.

• modsey

och TS tjänar du så lite som 18 000 kr brutto så ligger det ett stort ansvar på dig att skaffa ett mer välbetalt jobb. Min 22 åriga dotter utan högskola tjänar mer än du.

• Anonym (Faderslös som omyndig)

TS, det du kan glädjas över för dina barns skull är att de har en närvarande pappa (och att de dessutom lever med sina båda föräldrar). Tro mig, det är mer värt än en summa på banken!

• Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-29 09:14:51 följande:
    Fast han kanske sparar idag också fast utifrån sina ekonomiska förutsättningar och de får lika mycket som sina småsyskon medan exfrun kanske sätter in desto mer pga att hon fortfarande tjänst mycket pengar.
    Om det är så han gör, så kan han sluta spara åt de tidigare barnen till förmån för de yngre för att jämna ut ev orättvisor som kommer sig av att han tidigare kunnat spara mer åt de äldre.
  • MajaVira

Du får inse att din man har levt i två situationer. Tidigare med ex-frun och höga inkomster, där de kunde spara till sina två barn. Nu med dig, lägre inkomst och fem barn - där sparande inte längre är så lätt.

De pengar som de sparade till sina två barn tillhör barnen, det är absolut inte rätt att fördela om bara för att det ska vara rättvist. Snarare blir det väldigt orättvist för de två barn som förlorar stora pengar till sina syskon.

Sedan måste du tänka igenom detta, vill du verkligen att din man tar ett mer högavlönat jobb om det innebär att han kankse jobbar 60-70 timmar i veckan, är konstant stressad och inte har tid för familjen? Så länge ni klarar er med nuvarande inkomster tvivlar jag på att det faktiskt är värt det, då tid med en förälder är mycket mer värt än pengar på banken.

Du har dessutom ett ansvar för din egen inkomst, om det är så viktigt med hög lön får du utvärdera om det skulle löna sig att studera. Vill du inte ens överväga det utan väljer att jobba kvar i ett låginkomstyrke ska du definitivt inte klaga på din mans val att behålla det jobb och den lön han har nu.

• modsey
    Ess skrev 2015-08-29 09:49:20 följande:
    Om det är så han gör, så kan han sluta spara åt de tidigare barnen till förmån för de yngre för att jämna ut ev orättvisor som kommer sig av att han tidigare kunnat spara mer åt de äldre.
    samtidigt är väl de små såpass små ännu att de har ganska många år kvar tills de fyller 18 år
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(