• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Ego Lovers
    Mohel skrev 2015-08-28 23:40:21 följande:

Jag tog studenten för lite mer än 2 månader sedan, jag hade inte ett ända ÖRE på mitt sparkonto då min ensamstående mamma inte haft möjlighet att lägga undan pengar.

Alla mina pengar jag har på mitt sparkonto (22 000) har JAG tjänat under endast juni och juli iår! Lär dina barn att jobba för fan!

Att du ens har mage att skriva att de "BARA får 50 000kr" bara sådär gör mig illamående!!!!

Att de bara får 50,000kr var förutsätter att ts och hennes man fortsätter spara i den takt de gör idag och det kan ju hända mycket innan barnen fyller 18 år. De kanske inte får ett rötet öre så pengakåt en viss fru verkar va för snart gnäller hon väl om att de aldrig åker på likadana semestrar också
  • Lisamariee

Du tycker det är hemskt att han prioriterar tid med sina barn framför extra cash? Öhhhh ok..

Men om nu pengar är så viktigt för dig, varför ser inte DU till att utbilda dig, avancera och tjäna massa pengar som du kan sätta av till era barn?? 18tkr före skatt är svårt att leva lyxliv på eller kunna sätta av en maffig summa till barnen. Kanske dags att landa med fötterna på jorden och faktiskt se vad ni har och känna tacksamhet inför det? Pengar är inte det viktigaste ni kan ge era barn

• Ego Lovers
    Anonym (Nej..) skrev 2015-08-29 00:15:30 följande:

Självklart kan ni inte bonusarnas pengar! Det säger väl sig själv?

Att få tid med sina föräldrar när man växer upp är 100 gånger mer värt än ett stort sparande.

Dock undrar jag hur mycket ni faktiskt sparar? Jag är ensamstående med två barn, har en inkomst på 20000 kr med underhåll och barnbidrag. Åh jag sparar 200 kr till varje barn varje månad, det blir ca 43000 kr tills dom fyller 18 år. Alltså inga fonder, enbart sparande. Så ni måste spara väldigt lite om dom bara får ihop 30-50000 kr? Med två inkomster så borde ni väl kunna prioritera en 1000-lapp på barnens sparande varje månad? (333 kr per barn/månad = 72000 kr efter 18 år)

Ts verkar vara dyr i drift. Det skriver hon själv att de har ett dyrt leverne. Inte konstigt att de inte kan spara
  • wiilmaofflower

Jag förstår dig ts. Var i samma situation ungefär men eftersom att deras mamma var död räckte det endast med pappans underskrift och vi fördelade pengarna från bortskämda bonusen till också våra egna tv barn.

• Anonym (Häxa!)
    wiilmaofflower skrev 2015-08-29 00:36:04 följande:

Jag förstår dig ts. Var i samma situation ungefär men eftersom att deras mamma var död räckte det endast med pappans underskrift och vi fördelade pengarna från bortskämda bonusen till också våra egna tv barn.

Fy fan för er!

Förstår varför många barn får överförmyndare när en förälder går bort när den andra föräldern är girig.

Hoppas det slår tillbaka på dig själv den dagen din man går bort och dina styvbarn kräver sin arvslott omedelbart så du blir satt på gatan!
  • Anonym (D)

Vad hade ni egentligen med bonusbarnens pengar att göra?

Gick det inte att istället lära era egna barn att bonusbarnens pengar är inte även era egna barns pengar?
  • Anonym (O)

Fy fan för människor som dig! Barnet hade förlorat sin egen mamma, och du tömmer barnets bankkonto?! Hur fan är du funtad? 
  • Anonym (O)

Nej TS, du kan inte ta pengar från andra människors bankkonton och föra över till dina barns. Skrämmande att du som vuxen människa inte förstår detta själv.

• Anonym (ändrade förutsättningar)

Dra ner på det dyra boendet? Skaffa extrajobb? Jobba mot att själv bli välbetald?

"Orättvist", kanske det. Men som maken sagt är sparandet något som skötts från båda de äldre barnens föräldrar och det är ytterst tveksamt att ta ifrån dem ens "sin" del av gåvan för att ge bort den till de yngre barnen. knappast dra in det. (Står sparandet i barnens namn har han inte ens rätt till det.)

Jag kan förstå en känsla av orättvisa. Styvbarnen får en bit av en lägenhet betald om de inte festar upp pengarna och din man har bidragit till detta för dem men gör det inte för era gemensamma barn. Men egentligen har det inget med dina barn att göra. De själva har en närvarande pappa som tjänar 25 papp i månaden, det är deras verklighet. Ingen lyxlön men inte särskilt extremt heller. Det är normalt att jämförelser känns mest relevanta med "närområdet" men vad halvsyskonen har eller haft för förutsättningar behöver objektivt inte ha mer med dina barn att göra än vad Wallenberg-barn eller bidragsberoende glesbygdsbarn har. Går det att testa att känslomässigt hålla isär styvbarnens ekonomi från dina barns? Att inte bli mer provocerad av den än av att det finns utomstående barn i välbemedlade familjer som lever gott på medel de inte jobbat ihop själva?

Det ser dock knepigt ut att du lägger ansvaret för ett sparande åt era gemensamma barn på din man om du inte själv arbetar för att få ett betydligt mer välbetalt jobb när du nu tycker ett stort sparande är så viktigt. Och att du valt att skaffa flera barn som lågbetald (lågutbildad?) trots att pengar tycks viktigt för dig. Din man har fått lägre inkomst men han tjänar en god bit över bidragsgränser. Skulle du klara ekonomin om ni skildes? Om du blev änka?

Själv hade jag akademikerföräldrar utan fantasilöner, fick inget sparat åt mig och har inte sparat åt våra barn (däremot prioriterat att ha låga inkomster i familjen och vara hemma med dem några år). Fast jag är 45+, uppväxt med att det finns hyreslägenheter och att man försörjer sig själv när man flyttar hemifrån.

• Ego Lovers
    Ess skrev 2015-08-28 23:15:23 följande:
    Eftersom mannen måste skriva på för att placera deras pengar, så kan han i så fall utnyttja hennes kunskaper och placera de mindre barnens pengar i samma fonder.

Vi har ungefär samma situation som ts. Min man tjänade bra när de tidigare barnen var små och kunde spara undan en hel del åt dem.
    Men sen har våra barn en mer närvarande pappa än de tidigare hade.
    Han vill dessutom även kunna ge våra barn samma förmån som det innebär att ha en grundplåt när de blir vuxna. Sen om det kommer upp i samma summor har jag ingen aning om, men han vill verkligen och anstränger sig för att få ihop en del.
    Inte om det sker med månadsöverföring
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(