• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-08-31 16:21:20 följande:
    Nej, hans exfru har också bidragit står det.

Säg att han säger till exet att han vill ta ut hälften av pengarna för att han har nu har 5 barn och vill behandla dem likt. Han är kanske typen som gillar att ge för samma summa till alla barnen och åka på semester med alla? Tyvärr för ts 3 barn verkar det ju inte som att han är det dock...

("Grattis till Studenten Olle! Bra jobbat!! Här har du 1 miljon från din mor och mig. Det kanske räcker till en liten lägenhet? Eller du behöver inte ta upp studielån någonsin!")

Några år senare: "grattis Stina! Jäkla bra jobbat! Här har du 40 000 från din mor och mig. Du kanske kan få dig en gammal begagnat bil? Eller släppa ta studielån...ett halvår om du jobbar på helgerna! Kul va?

Orättvis säger du??? Fick Olle en miljon...? Ja jo men du vet -han har ju en annan mamma som bidrog med pengar! :) Utan hennes sparande vore det kanske 500 000kr till honom säger du? Ja jo tja...men 40 000 är väl skitbra? :) Du kanske kan besöka Olla i nya lägenheten och få middag emellanåt?)

Sedan viset det sig även att Olle får det väldigt lätt för sig i livet -han har kompisar, orkar jobba ved sidan om studierna, är populär, gör det bra i skolan, reser ibland utomlands med kompisar osv.

Medan Stina däremot, har det rätt svårt. Hon är dyslektiker/har koncentrationssvårigheter eller annat och måste jobba stenhårt i skolan för att ta sig igenom. Hon pallar inte högskolan, hamnar i depressioner och jobbar 50-75% på ett lager åren efter gymnasiet. Hon har ont om pengar, hon äter relativt dyra mediciner bland annat, och har sällan råd att resa.

Pappan jobbar numer inte så mycket och har inte råd att hjälpa Stina så mycket som hon skulle behövt. Han skulle så gärna hjälpt henne att hitta en lägenhet eller bara hjälpt till med hyran där hon bor nu. Men han gav bort en miljon till sitt äldsta barn (som har det mycket gott), så han har inte råd. Visst får hon alltid komma på middag och prata och få tröst och råd, men det är vara så mycket man kan göra...

Tänk om pappan i stället hade sparat på bara ett konto och sedan gett efter behov. Han kunde gett ungefär lika mycket till dem, men haft möjlighet att ge lite extra till den/de som hade det svårare. Eller han kunde gett likt till alla, då hade alla fått en ordentlig summa!

Jag förstår faktiskt inte logiken till de flesta i denna tråd!
    Pappan?

Ska pappan straffas för att hans två äldsta barn hade en högavlönad exfru och sedan skaffade sig en lågavlönad pengakåt fru?

Det är väl hans nya fru dvs Stinas mammas fel som inte har utbildat sig själv innan hon fick barn så hon hade ett fett konto men nej hon förväntar sig att andra ska göda henne och hennes tre ungar.
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 23:06:03 följande:
    Pappan?

Ska pappan straffas för att hans två äldsta barn hade en högavlönad exfru och sedan skaffade sig en lågavlönad pengakåt fru?

Det är väl hans nya fru dvs Stinas mammas fel som inte har utbildat sig själv innan hon fick barn så hon hade ett fett konto men nej hon förväntar sig att andra ska göda henne och hennes tre ungar.
    Hade det varit hennes ungar så hade problemet inte funnits. Men nu är det även hans, och då har han ett ansvar att behandla alla sina barn lika.

Det är så noga annars att barn som överhuvudtaget inte har någon gemensam nämnare ska behandlas lika. Men här är det ok att pappan gör skillnad.
    Är det okej att göra skillnad med de stora sakerna, så är det även okej att ts tar med hans barn ut för att köpa glass, men sen får de nöja sig med att se på när ts barn äter sin glass.
  • My Little Man
    Ess skrev 2015-09-01 10:19:14 följande:

Hade det varit hennes ungar så hade problemet inte funnits. Men nu är det även hans, och då har han ett ansvar att behandla alla sina barn lika.

Det är så noga annars att barn som överhuvudtaget inte har någon gemensam nämnare ska behandlas lika. Men här är det ok att pappan gör skillnad.

Är det okej att göra skillnad med de stora sakerna, så är det även okej att ts tar med hans barn ut för att köpa glass, men sen får de nöja sig med att se på när ts barn äter sin glass.

Precis så!

Dessa småsaker som glass, nöjespark, semester osv är jättenoga, även fast, som du skriver ess, de inte har NÅGRA gemensamma föräldrar.

Om ts' 3 barn var hennes från en tidigare relation skulle självklart inte de fått av sina bonussyskon/styvsyskons sparpengar. Men nu får 2 av 5 barn JÄTTEMYCKET mer pengar än sina andra syskon. Var finns rättvisan i det?

Man måste ju se detta ur pappans perspektiv, inte ts'. Det är inte hon som vill ha pengar till sig själv. Hon tycker det är orättvis att hennes barn blir behandlat väldigt annorlunda än sina syskon va gäller ekonomisk hjälp i startdagen av sitt vuxenliv. När man verkligen skulle behöva lite pengar.
  • yodi

varför överhuvudtaget komma på iden att bonusarnas sparande ska delas så det blir rättvist.
    hade det bara varit pappan som sparat till dom hade det varit sin sak men nu har även deras mamma bidragit till sina barns sparande och hon har ändå ingen skyldighet att se till att det blir rättvist med pappans nya barn.

ts vill du att dina barn ska få mer sparat se över era utgifter, du skriver själv att ni lever dyrt och inte har möjlighet att spara mer, försök få ner era utgifter så ni har möjlighet att spara mer.

och om nu din man inte vill ta jobb med högre lön så kan du kanske själv söka jobb med bättre lön.

• My Little Man
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 23:06:03 följande:

Pappan?

Jag känner inte dig och vet inte hur du är som styvmor, eller hur du ser på den rollen, så jag utgår ifrån vad många på detta forum anser:

1. En bonusförälder får inte göra skillnad på egna barn och bonusar -de är ju för helvete barnets syskon!! (Grundregeln)

2. Man FÅR INTE åka på semester med sin fru/man och enbart deras gemensamma barn. Skit samma om de andra barnen har en annan mamma/pappa och får allt de pekar på där -de kan känna sig åsidosatta och behandlat annorlunda. De kan tro att mamma/pappa inte bryr sig lika mycket om dem.

3. Man FÅR INTE lägga mer pengar på de gemensamma barnens presenter, även fast de får för tusenvis av kronor hos den andra föräldern.

4. Man ska hämta och lämna på dagis och skola, och man ska ha sina bonusar hemma med sig om man själv är hemma vid tex föräldraledighet. De måste ju få bonda med sitt nya syskon -det är oviktigt att den nybakade mamman vill ha egentid med sitt första barn och/eller är väldigt trött.

5. Man ska torka rumpor, låta bonusbarn sova i sin säng (den är ju fan deras pappas säng!!), hålla kalas, krama och pussa och trösta.

6. Man ska älska sina bonusar/styvbarn. Minst vara jättejättejätteglad i dem och glädjas över alla deras framgångar.

7. Man ska acceptera, aldrig kräva.

Ja, det var bara något av allt vad förväntas av en god bonusförälder. Lite överdriven, men skrämmande nog inte väldigt.

Men att bonusarna, som du vabbat, tröstat, hämtat, lämnat och engagerat dig i, de som på ALLA SÄTT OCH VIS är dina barns syskon, får 10-20 gångar mer i ekonomisk hjälp av sin pappa, DET är ok??

Shit pomfritt!! You guys scare me!!

Man ska alltså ta hand om, och älska, bonusbarnen. Och se till att ens egna barn inte får någonting mer än sina syskon. Sedan ska man vara uppriktig glad när dessa barn får 1 miljon var när de blur myndiga, medan ens egna barn bara får 50 000? Ni skojar!!

Vore det ok om det var de gemensamma barnen som fick mer?

Men alltså, om jag har två barn med samma pappa och det är, låt oss säga, 8 år mellan dessa barn. Fram till den förstfödda var 6-7 år jobbade både jag och min man mycket och sparade massa pengar till lille Pia. Men när Lasse kommer känner jag att jag i te orkar like mycket och att jag vill vara hemma längre, även fast det innebär att vi får mycket mindre i inkomst. Vi har nu inte råd att spara något särskilt till barnen.

Pia har, när Lasse föds, 80 000kr på sparkontot.

När Lasse börjar skolan och jag vill börja jobba mer igen, råkar jag ut för en olycka eller pådrar mig en skada som gör att jag blir sjukskriven i flera år. Vi får inte sparat mycket till barnen.

Är det nu rättvist att Pia får sina 80 000 plus en 15-20 000 vi skrapat ihop under resten av uppväxten? Och att Lasse då enbart får en 15-20 000? Bara för att Pia flyttat hemifrån har vi i te fått så mycket mer pengar att spendera och spara.

Detta är alltså helt ok? Vi kan vara avskriva Lasses avundsjuka och säga att "sorry, livet är orättvist. Skaffa dig ett jobb."?

Kanske är det inte bara så lätt för ts att "skaffa sig en utbildning" och sedan dra in fett med cash? Hon kanske måste läsa på komvux ett år? Kanske kommer hon inte in på de utbildningar hon söker sig till på en gång? Utbildningen tar så 3-5 år. Sedan ska hon hitta sig ett jobb och slutligen jobba ett tag innan hennes lön blir något att skryta om. Tänk till innan ni skriver.

Ts' man har dessa pengar.

Vidare har han nu 5, inte 2, barn.

Han kan välja att ge lika till sina barn.

När skillnaden i vad de kommer få är så enormt stora, är det det enda vettiga att göra om man vill vara en schysst förälder.
  • Anonym (Heaven)

Jag ska erkänna att när jag började läsa den här tråden kände jag rent instinktivt NEJ, det ts man och hans fru sparade åt sina barn är deras pengar! Men jag måste säga att jag har nog ändrat lite åsikt ju mer jag läst här i tråden. Faktiskt blir det ju en enorm skillnad. Det är jättefint av pappan att hellre spendera tid med sina barn och ja, nog kan ts jobba lite mer och/eller skaffa sig ett bättre betalt jobb. Dock tror jag hon aldrig kommer upp till miljon-summor. Definitivt inte till alla 3 barn.

Jag är fortfarande av åsikten att ts sambos ex pengar får absolut inte röras. Skulle jag och min sambo gå isär och hans nya kräver att det JAG varit med och sparat ska gå till hennes barn skulle jag bli totalt vansinnig. Så. Om ts mans barn har en miljon var i sparande ska hälften icke röras; exets sparade del. 500 000 skulle han ju dock kunna dela lika mellan SINA barn; det HAN lyckats spara. Hans tidigare barn kommer ju fortfarande få mer men det är det mest rättvisa upplägget jag kan komma på. Eller låter det helt orimligt?

• Anonym (fakta)
    Ess skrev 2015-09-01 10:19:14 följande:

Anta att han har lagt in 500 kr/månad till sina stora barn. Kanske kan han göra detsamma för de yngre. Men på bekostnad av den högre standard som Ts vill ha.. Sen blir de 500 kronorna per månad knappast inte en miljon innan barnen fyller 18, om inget drastiskt händer på börsen, men h a n behandlar alla sina barn lika och det är upp till Ts att göra som storasyskonens mamma, och även spara själv till barnen, men det anser sig inte Ts kunna göra.

• Anonym (fakta)
    Anonym (Heaven) skrev 2015-09-01 13:19:21 följande:

Jag ska erkänna att när jag började läsa den här tråden kände jag rent instinktivt NEJ, det ts man och hans fru sparade åt sina barn är deras pengar! Men jag måste säga att jag har nog ändrat lite åsikt ju mer jag läst här i tråden. Faktiskt blir det ju en enorm skillnad. Det är jättefint av pappan att hellre spendera tid med sina barn och ja, nog kan ts jobba lite mer och/eller skaffa sig ett bättre betalt jobb. Dock tror jag hon aldrig kommer upp till miljon-summor. Definitivt inte till alla 3 barn.

Jag är fortfarande av åsikten att ts sambos ex pengar får absolut inte röras. Skulle jag och min sambo gå isär och hans nya kräver att det JAG varit med och sparat ska gå till hennes barn skulle jag bli totalt vansinnig. Så. Om ts mans barn har en miljon var i sparande ska hälften icke röras; exets sparade del. 500 000 skulle han ju dock kunna dela lika mellan SINA barn; det HAN lyckats spara. Hans tidigare barn kommer ju fortfarande få mer men det är det mest rättvisa upplägget jag kan komma på. Eller låter det helt orimligt?

Vad är det som säger att han har sparat 500 000? Det kan vara så att de har gjort bra investeringar och tjänat mycket på dem och "bara" sparat 100 000... Finns ingen anledning att splitta en ev vinst. Är sparandet i barnens namn så är pengarna barnens och får inte heller delas.
  • Anonym (Heaven)
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-01 13:32:09 följande:

Vad är det som säger att han har sparat 500 000? Det kan vara så att de har gjort bra investeringar och tjänat mycket på dem och "bara" sparat 100 000... Finns ingen anledning att splitta en ev vinst. Är sparandet i barnens namn så är pengarna barnens och får inte heller delas.

Vinst eller ej så tycker jag nog mannen och exet "äger" hälften var, OM det nu inte redan står i barnens namn vill säga. Då är det ju som du skriver, barnens pengar, och då kan man inte göra något oavsett. Pappan kommer ju inte åt dom iallafall då. 500 000 var ett exempel eftersom ts skriver att barnen har 1 miljon var,jag förutsatte att dom sparat (gått med vinst) lika mycket.

Jag tänker bara om man skulle jämföra det med 2 egna biologiska barn så kan det ju vara samma sak där, olika förutsättningar. Hade jag kunnat sparat mer till äldsta barnet hade jag ju velat kompensera mitt mindre barn. Men det är helt klart en svår fråga när det gäller bonusbarn.
  • Anonym (fakta)
    Anonym (Heaven) skrev 2015-09-01 13:51:49 följande:
    Vinst eller ej så tycker jag nog mannen och exet "äger" hälften var, OM det nu inte redan står i barnens namn vill säga. Då är det ju som du skriver, barnens pengar, och då kan man inte göra något oavsett. Pappan kommer ju inte åt dom iallafall då. 500 000 var ett exempel eftersom ts skriver att barnen har 1 miljon var,jag förutsatte att dom sparat (gått med vinst) lika mycket.

Jag tänker bara om man skulle jämföra det med 2 egna biologiska barn så kan det ju vara samma sak där, olika förutsättningar. Hade jag kunnat sparat mer till äldsta barnet hade jag ju velat kompensera mitt mindre barn. Men det är helt klart en svår fråga när det gäller bonusbarn.
    Tycker du det?  Hur ska han räkna ut sin andel av vinsten tänker du? Ska han stå för skatten på vinsten också och sen omfördela allt mellan sina 5 barn? De stora barnen får ändå mer än vad Ts små får. För mamman har sparat, hon kan ha sparat mer än mannen, och hennes barn får behålla allt efter henne.

Ska de göra samma omräkning när de små är 18 år, om deras pengar har investerats väl och om de har fått en högre vinst än förväntat, eller ska de små få behålla sina vinster efter alla års sparande?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(