• annajohann

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.

De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...

Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...

Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

• Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 11:39:15 följande:
    Då ska han inte ta från sina äldre barn som han redan givit pengarna. Man tar inte tillbaka en gåva. Utan han får sätta sig ner och räkna ut hur mycket han behöver spara NU till sina yngre barn för att komma upp i samma summa. Vem säger att han ska vara hemma med de små barnen mycket tills barnen är 18år. När de alla börjat skolan kanske han väljer att arbeta mer och får således in mer pengar och kan spara mer till sina yngre barn så de kommer upp i samma summa som han sparat till de äldre. Hoppas inte barnen är småbarn hela livet som pappan måste vara hemma mycket med. Och när han kan jobba mer får han unnade pengar och det gynnar sparandet om inte ts vill lägga till ett ännu dyrare leverne då. Men ts tycker de borde splittra alla pengar.
    Jag har aldrig skrivit att jag tycker att han ska ta de stora barnens pengar, absolut inte!
    Jag är inne på det du skriver här, att han ska räkna ut hur mycket han behöver spara från nu. Börjar han jobba mer när barnen blir äldre, så kan det också komma de äldre tillgodo om dom skulle behöva hjälp eller bara få en liten guldkant på tillvaron.
  • My Little Man

Förstår verkligen att det känns sårt, även fast vi alla vet att pengar inte är det viktigaste. Vore jag pappan skulle jag övervägt att ta den delen av pengarna JAG sparat till de äldste barnen (kan givetvis inte rök a med att exet vill fördela de pengar hon sparat ihop på mina tre nya barn) och sätta det in på ett nytt konto där jag sparat till alla mina barn på samma konto. Så kunde alla barnen fått efter behov när de behöver dem sen.

Pengar på ett sparkonto till ett barn är inte en gave, barnet ägodel, innan det är myndigt och faktiskt fått pengarna.

Här inne sitter förälder som aldrig i hela helvete skulle kunde åkt på semester till Italia på semester utan ALLA sina barn, för tänk om någon stackare skulle känna sig utanför? Mindre värd? Och fan ta dig om du lägger mer pengar på de gemensamma barnens presenter än på de som får dubbla uppsättningar! Men att ge två av sina barn en mill var och de resterande tre barnen får 50 000 DET är ok?? Spela roll om livssituationen och ekonomin har ändrats, något av han barn kan ändå uppleva detta som grovt orättvist, trots att de fick se sin pappa lite mer. De äldsta får ju även de se sin pappa mer nu.

Jag skulle inte haft mage att gör så iallafall. Rörde det sig om 10-20 000 kanske jag inte brytt mig så väldigt, för nä livet är inte alltid rättvist. Men en skillnad på 950 000kr? Not a chanse in hell!

Han spar väl inte mer till de äldsta barnen nu hoppas jag?

• Ego Lovers
    Anonym (Jodå) skrev 2015-08-30 18:50:54 följande:
    Klart man kan, jag och mitt ex hade ett konto till vårt gemensamma barn, jag förde över allt till mitt konto utan att exet behövde godkänna någonting.
    Det är bedrägeri och han kan stämma dig
  • Anonym (fakta)
    My Little Man skrev 2015-08-30 22:23:20 följande:

Förstår verkligen att det känns sårt, även fast vi alla vet att pengar inte är det viktigaste. Vore jag pappan skulle jag övervägt att ta den delen av pengarna JAG sparat till de äldste barnen (kan givetvis inte rök a med att exet vill fördela de pengar hon sparat ihop på mina tre nya barn) och sätta det in på ett nytt konto där jag sparat till alla mina barn på samma konto. Så kunde alla barnen fått efter behov när de behöver dem sen.

Pengar på ett sparkonto till ett barn är inte en gave, barnet ägodel, innan det är myndigt och faktiskt fått pengarna.

Här inne sitter förälder som aldrig i hela helvete skulle kunde åkt på semester till Italia på semester utan ALLA sina barn, för tänk om någon stackare skulle känna sig utanför? Mindre värd? Och fan ta dig om du lägger mer pengar på de gemensamma barnens presenter än på de som får dubbla uppsättningar! Men att ge två av sina barn en mill var och de resterande tre barnen får 50 000 DET är ok?? Spela roll om livssituationen och ekonomin har ändrats, något av han barn kan ändå uppleva detta som grovt orättvist, trots att de fick se sin pappa lite mer. De äldsta får ju även de se sin pappa mer nu.

Jag skulle inte haft mage att gör så iallafall. Rörde det sig om 10-20 000 kanske jag inte brytt mig så väldigt, för nä livet är inte alltid rättvist. Men en skillnad på 950 000kr? Not a chanse in hell!

Han spar väl inte mer till de äldsta barnen nu hoppas jag?

Skrev inte Ts att mamman stått för mesta sparandet och att de båda var högavlönade när barnen föddes och de sparade tillsammans?
  • Anonym (Jodå)
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 22:23:52 följande:

Det är bedrägeri och han kan stämma dig

Knappast då exet inte bidragit med en enda krona till det kontot utan det var min moster som satt in flera tusen där. Så jag flyttade pengarna till mig eftersom exet och jag inte levde tillsammans längre och mostern ville att jag skulle ha dom
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-08-31 01:05:05 följande:
    Skrev inte Ts att mamman stått för mesta sparandet och att de båda var högavlönade när barnen föddes och de sparade tillsammans?
    Nej, det är någon annan som dragit upp det. Ts har bara skrivit att han inte ville splitta pengarna pga att exet varit med och sparat.
  • My Little Man
    Anonym (fakta) skrev 2015-08-31 01:05:05 följande:

Nej, hans exfru har också bidragit står det.

Säg att han säger till exet att han vill ta ut hälften av pengarna för att han har nu har 5 barn och vill behandla dem likt. Han är kanske typen som gillar att ge för samma summa till alla barnen och åka på semester med alla? Tyvärr för ts 3 barn verkar det ju inte som att han är det dock...

("Grattis till Studenten Olle! Bra jobbat!! Här har du 1 miljon från din mor och mig. Det kanske räcker till en liten lägenhet? Eller du behöver inte ta upp studielån någonsin!")

Några år senare: "grattis Stina! Jäkla bra jobbat! Här har du 40 000 från din mor och mig. Du kanske kan få dig en gammal begagnat bil? Eller släppa ta studielån...ett halvår om du jobbar på helgerna! Kul va?

Orättvis säger du??? Fick Olle en miljon...? Ja jo men du vet -han har ju en annan mamma som bidrog med pengar! :) Utan hennes sparande vore det kanske 500 000kr till honom säger du? Ja jo tja...men 40 000 är väl skitbra? :) Du kanske kan besöka Olla i nya lägenheten och få middag emellanåt?)

Sedan viset det sig även att Olle får det väldigt lätt för sig i livet -han har kompisar, orkar jobba ved sidan om studierna, är populär, gör det bra i skolan, reser ibland utomlands med kompisar osv.

Medan Stina däremot, har det rätt svårt. Hon är dyslektiker/har koncentrationssvårigheter eller annat och måste jobba stenhårt i skolan för att ta sig igenom. Hon pallar inte högskolan, hamnar i depressioner och jobbar 50-75% på ett lager åren efter gymnasiet. Hon har ont om pengar, hon äter relativt dyra mediciner bland annat, och har sällan råd att resa.

Pappan jobbar numer inte så mycket och har inte råd att hjälpa Stina så mycket som hon skulle behövt. Han skulle så gärna hjälpt henne att hitta en lägenhet eller bara hjälpt till med hyran där hon bor nu. Men han gav bort en miljon till sitt äldsta barn (som har det mycket gott), så han har inte råd. Visst får hon alltid komma på middag och prata och få tröst och råd, men det är vara så mycket man kan göra...

Tänk om pappan i stället hade sparat på bara ett konto och sedan gett efter behov. Han kunde gett ungefär lika mycket till dem, men haft möjlighet att ge lite extra till den/de som hade det svårare. Eller han kunde gett likt till alla, då hade alla fått en ordentlig summa!

Jag förstår faktiskt inte logiken till de flesta i denna tråd!
  • SecretMe
    Anonym (Jodå) skrev 2015-08-30 18:50:54 följande:
    Klart man kan, jag och mitt ex hade ett konto till vårt gemensamma barn, jag förde över allt till mitt konto utan att exet behövde godkänna någonting.
    Det ska inte gå, den informationen har jag fått av Nordea och därför slutade jag spara i sonens namn efter skilsmässan.
    De pengar jag själv sparar till sonen vill jag inte behöva be pappan om lov att ta ut och det är så det fungerar enligt banken.

Sparar jag i mitt eget namn så har jag full tillgång utan att behöva be pappan att skriva på.

Får jag fråga varför du förde över pengarna från ditt barn till dig själv? (Om det nu verkligen stämmer.)
  • SecretMe
    SecretMe skrev 2015-08-31 20:33:48 följande:
    Det ska inte gå, den informationen har jag fått av Nordea och därför slutade jag spara i sonens namn efter skilsmässan.
    De pengar jag själv sparar till sonen vill jag inte behöva be pappan om lov att ta ut och det är så det fungerar enligt banken.

Sparar jag i mitt eget namn så har jag full tillgång utan att behöva be pappan att skriva på.

Får jag fråga varför du förde över pengarna från ditt barn till dig själv? (Om det nu verkligen stämmer.)
    Glöm sista frågan, ser att du redan besvarat den.
    Det verkar oavsett himla skumt.

Ett utdrag:
    "Sammanblandning Det är föräldrarnas skyldighet att se till att pengar och värdepapper, som tillhör barnet, förvaras på sådant sätt att de inte sammanblandas med förälderns egna eller annans tillgångar. Det är därför inte tillåtet för en förälder att ta ut pengar från barnets bankkonto eller inlösa fondandelar för att sedan göra en insättning på förälderns konto."

Källa: www.swedishbankers.se/Documents/Faktablad/1411_Barns%20tillg%C3%A5ngar.pdf
  • Anonym (Majken)
    wiilmaofflower skrev 2015-08-29 00:36:04 följande:
    Jag förstår dig ts. Var i samma situation ungefär men eftersom att deras mamma var död räckte det endast med pappans underskrift och vi fördelade pengarna från bortskämda bonusen till också våra egna tv barn.
    Skämtar du?
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(