• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Anonym (skärp dig)
    todo nada skrev 2015-08-29 12:05:46 följande:
    På vilket sätt har Sverige öppnat för IS terrorister menar du? Och fortfarande, du har ingen aning om problemet du just nu diskuterar, eftersom du uppenbarligen inte har koll på hur många av dessa som finns i Sverige. Det blir liksom bara att jag ska bemöta dina teser som du inte har någon fakta som stödjer, och jag är inte här för att diskutera hjärnspöken.

??

Tusentals papperslösa i veckan som slussas vidare utan nån som helst koll, hur menar du att vi har gjort det minsta för att stoppa terrorister?

Det är knappast mina teser om när jag kollar på hur polisen uppgivet rapporterar om olika terrororganisationers närvaro i landet.

När flyers med kalifat propaganda delas ut på gatan i Sverige så är det nått som är kraftigt fel i landet.

• ummsumaya
    M A F H H skrev 2015-08-29 12:08:12 följande:

Wahhabism/salafism, precis som bland annat Al Qaida.

Jag vet ganska mycket om IS, hurså?

Haha, ok. Salafister har noll gemenskap med Isis. Det här är det farliga när människor talar om ämnen som dom inte har någon kunskap om.

Wahabism är även något påhittat/slagord från dom som hatar Islam.

Isis är från Khawaridj som även profeten Muhammed varnade för redan på sin tid och kallade dom för helvetets hundar. Mer korrekt, folket från helvetes hundar. Ordet khawaridj kommer från ordet khwaridji vilket betyder att "gå ur" vilket i översättning betyder Khawaridj 'dom som lämnat', att dom har lämnat Islam med sitt extrema beteende som inte har något med Islam att göra. Profeten Muhammad har även sagt att "Dom kommer kalla till Islam medans dom inte har något med Islam att göra".

Att associera Khawaridj med Islam är okorrekt och helt fel.

Sen att associera Khawaridj (Isis) med terrorister och mördare är en helt annan femma. Dom är de värsta som stupat under denna himmel, så vad förväntar ni er?

Sen är Salafister något helt annat och är muslimer med den rätta tron. Dom har inget med Isis att göra.

Att du blandar ihop Salafister med Isis är helt fel och går utmed den okunskap du har inom ämnet.
  • todo nada
    Rataxes skrev 2015-08-29 12:13:58 följande:

En enda person som åker ner för att leka IS-Jihad är en för mycket. Hur många krävs det för att du ska vara nöjd och börja reagera?

Vi diskuterade fenomenet IS medlemmar som uppehåller sig i Sverige, det var den statistiken jag ville ha, så vi kunde avgöra här svart på vitt om dessa verkligen utgör en större del av de som invandrar till Sverige så pass att dessa är att anses som ett hot i den nivå att vi behöver ut och börja gräva bunkrar på våra baksidor.

Det är hemskt med extremister som begår sådana hemskheter i deras religions namn. Minns när G Bush satt och sa att Gud hade sagt till han att invadera Irak.. Otäckt sådant är...
  • todo nada
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 12:24:11 följande:

??

Tusentals papperslösa i veckan som slussas vidare utan nån som helst koll, hur menar du att vi har gjort det minsta för att stoppa terrorister?

Det är knappast mina teser om när jag kollar på hur polisen uppgivet rapporterar om olika terrororganisationers närvaro i landet.

När flyers med kalifat propaganda delas ut på gatan i Sverige så är det nått som är kraftigt fel i landet.

Ok, visa fakta som styrker det du skriver då, om det inte nu bara är teser?
  • themia
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 12:02:52 följande:

Hade du nån kommentar som håller sig till topicen eller problemen som diskuteras här?

För om du vill bara skriva blablabla SD rassism bla bla bla så finns det säkerligen bättre lämpade hattrådar för det.

Nej, så länge du vill hålla dig på svart/vit-nivån finner jag det meningslöst att debattera sakfrågan med dig.
  • Anonym (rasister)

Man undrar vart alla dessa terrorbrott är i Sverige, det borde vara många fler om alla invandrare och flyktingar var så himla elaka.

• Anonym (skärp dig)
    todo nada skrev 2015-08-29 12:37:09 följande:
    Ok, visa fakta som styrker det du skriver då, om det inte nu bara är teser?

Vad mer vill du ha än det som står postat i tråden?

Då flera källor som styrker en och samma sak, vi släpper in och stödjer terrorister som kommer förkläda som "migranter"

• Anonym (*****)
    Rataxes skrev 2015-08-29 12:13:58 följande:
    En enda person som åker ner för att leka IS-Jihad är en för mycket. Hur många krävs det för att du ska vara nöjd och börja reagera?
    Du kan alltså inte svara på frågan?
  • Anonym (rasister)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 13:07:12 följande:

Vad mer vill du ha än det som står postat i tråden?

Då flera källor som styrker en och samma sak, vi släpper in och stödjer terrorister som kommer förkläda som "migranter"

Du trampar luft och tillför inte diskussionen något, vänligen lämna den här tråden.
  • M A F H H
    ummsumaya skrev 2015-08-29 12:32:16 följande:
    Haha, ok. Salafister har noll gemenskap med Isis. Det här är det farliga när människor talar om ämnen som dom inte har någon kunskap om.

Wahabism är även något påhittat/slagord från dom som hatar Islam.

Isis är från Khawaridj som även profeten Muhammed varnade för redan på sin tid och kallade dom för helvetets hundar. Mer korrekt, folket från helvetes hundar. Ordet khawaridj kommer från ordet khwaridji vilket betyder att "gå ur" vilket i översättning betyder Khawaridj 'dom som lämnat', att dom har lämnat Islam med sitt extrema beteende som inte har något med Islam att göra. Profeten Muhammad har även sagt att "Dom kommer kalla till Islam medans dom inte har något med Islam att göra".

Att associera Khawaridj med Islam är okorrekt och helt fel.

Sen att associera Khawaridj (Isis) med terrorister och mördare är en helt annan femma. Dom är de värsta som stupat under denna himmel, så vad förväntar ni er?

Sen är Salafister något helt annat och är muslimer med den rätta tron. Dom har inget med Isis att göra.

Att du blandar ihop Salafister med Isis är helt fel och går utmed den okunskap du har inom ämnet.
    Du menar att jag är okunnig, samtidigt som du påstår att wahhabism inte existerar? Du menar dessutom att salafism är den rätta Islam vilket säger mer om dig än om mig. 

Wahhabism existerar, och det vet alla förutom de hjärntvättade.
    Varför skulle man HITTA PÅ en egen gren av Islam och sedan på något märkligt sätt lyckas lura en majoritet av världen att det existerar? 
    Wahhabism är statsreligion i Saudiarabien, vilket en majoritet redan vet, du kan läsa om det på SO-rummet (tillförlitlig källa). Det står tydligt att majoriteten där bekänner sig till en strikt sunnimuslimsk tolkning av Islam som kallas för wahhabism.
    Eller är kanske SO-rummet islamhatare som hittat på detta?

Anser inte heller att wikipedia är en tillförlitlig källa, men där kan du även läsa (sida: salafism) att salafistjihadister drivs av en militant radikalism och deras mål är en global islamisk stat, och att bland företrädarna för salafijihadism är bland andra Al-Qaida, IS och Boko haram... salafism är den rätta tolkningen av islam säger du?

Khawaridj fanns främst under tiden då man skulle välja ledarskap efter profeten, idag har de mer eller mindre dött ut, förutom en liten gren som kallas ibadi.
    De som massmördar, våldtar och halshugger människor i Mellanöstern har med wahhabism och salafism att göra.
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.