• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Tom Araya
    Anonym (rasister) skrev 2015-08-31 09:41:17 följande:
    Instämmmer helt
    Nerfherder skrev 2015-09-01 12:29:13 följande:
    Oj den missade jag tydligen.
    Mmm....gäller dock endast FDFMGA's inlägg, ni andra kan inte skylla på det. Flört

• Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-09-01 13:30:17 följande:

Mmm....gäller dock endast FDFMGA's inlägg, ni andra kan inte skylla på det.

Svårt att se då du inte citerat det i ditt inlägg...
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-09-01 14:11:42 följande:
    Svårt att se då du inte citerat det i ditt inlägg...
    Inlägg #333 och 336 (de enda där detta nämnts) är genom citat svar på FDFMGA's inlägg.
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-09-01 14:39:37 följande:

Inlägg #333 och 336 (de enda där detta nämnts) är genom citat svar på FDFMGA's inlägg.

Efterkonstruktioner är du inget bra på, ett fristående inlägg som inte citerar något snnat brukar betyda att man svarar TS.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-09-01 12:55:23 följande:
    Som vanligt, inga källor... tyckande och text.
    Kvalificerad bedömning kallas det.
    Har du en annan?
    Nerfherder skrev 2015-09-01 14:43:03 följande:
    Efterkonstruktioner är du inget bra på, ett fristående inlägg som inte citerar något snnat brukar betyda att man svarar TS.
    Nämnda inlägg är citerande av FDFMGA's inlägg, så det kan knappast råda någon tvivel om vem jag svarade.

• Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-09-01 17:59:49 följande:

Kvalificerad bedömning kallas det.

Har du en annan?Nämnda inlägg är citerande av FDFMGA's inlägg, så det kan knappast råda någon tvivel om vem jag svarade.

I vilket fall som helst så stöder jag ditt uttalande.
  • Anonym (rasister)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2015-08-28 16:01:18 följande:

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

Intressant debattartikel
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-09-01 19:16:31 följande:
    I vilket fall som helst så stöder jag ditt uttalande.
    Precis som om du har kommit med något överhuvudtaget för någon att förstå eller missförstå...
    Du är bara ute efter att ifrågasätta utan att ha något att säga själv.
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-09-02 06:52:40 följande:

Precis som om du har kommit med något överhuvudtaget för någon att förstå eller missförstå...

Du är bara ute efter att ifrågasätta utan att ha något att säga själv.

Jag håller ju med dig, hur är det att ifrågasätta?
  • Tom Araya
    Risk att Örebro blir ett näste för terrorism

Det pågår rekrytering till IS på våra skolor! Det slår skolpersonal i Örebro larm om.
    Föreställ dig en lärare som råkar höra några elever diskutera om huruvida de kan köpa biljetter för att ansluta sig till IS i Mellanöstern.
    Hur ska läraren agera?
    Vart vänder man sig?
    Vem i kommunen har kompetensen för att kunna hantera dessa frågor?

na.se/asikt/debatt/1.3150022-risk-att-orebro-blir-ett-naste-for-terrorism

• Tom Araya
    Uppgift från Irak: IS-hot mot Stockholm

Publicerad 26 apr 2016 kl 03.24

Säpo har fått information från den irakiska säkerhetstjänsten om att sju till åtta IS-terrorister tagit sig in till Sverige för att utföra terrordåd i Stockholm, enligt Expressens källor.

Enligt informationen planerar terroristerna att slå till mot civila mål i huvudstaden.

Nationella insatsstyrkan och piketen vid Stockholmspolisen har försatts i förhöjd beredskap:

? Jag kan bekräfta att vi arbetar intensifierat för att bedöma information som har kommit in till oss, säger Simon Bynert på Säpos pressavdelning.

www.expressen.se/nyheter/uppgift-sapo-satt-i-stabslage-efter-hot/

• Tom Araya
    Terrorcell i Sverige har koppling till IS-ledaren
    Publicerad 26 apr 2016 kl 22.26

Expressen kunde tidigare publicera uppgifter från Irakiska säkerhetskällor som sa att flera IS-terrorister tagit sig till Sverige.

Nu skriver Reuters att terroristerna enligt uppgift anlänt till Sverige i februari förra året ? och att cellens ledare ska ha jobbat nära IS ledare Abu Bakr al-Baghdadi.

Samtidigt bekräftar USA:s ambassad i Stockholm nu att svensk polis utreder ett potentiellt terrorhot ? och varnar amerikaner för att åka hit.

www.expressen.se/nyheter/terrorcell-i-sverige-har-koppling-till-is-ledaren/

• Anonym (smått orolig)
    IS-terrorister planerar terrorattack i Stockholm
    Publicerad 26 Apr 2016

Enligt flera medier ska den svenska säkerhetspolisen SÄPO fått indikationer från den irakiska säkerhetstjänsten om ett planerat terrordåd i Stockholm. Uppgifter pekar på att det rör sig om sju till åtta ISIS-terrorister som tagit sig in i landet för att genomföra ett terrordåd i Stockholm. Enligt samma källor planerar IS-gruppen att slå till mot civila mål.

abcnyheter.se/terrorister-planerar-terrorattack-stockholm/

• Tom Araya
    Uppgift från Irak: IS-hot mot Stockholm
    Publicerad 26 apr 2016 kl 03.24

Säpo har fått information från den irakiska säkerhetstjänsten om att sju till åtta IS-terrorister tagit sig in till Sverige för att utföra terrordåd i Stockholm, enligt Expressens källor.

Enligt informationen planerar terroristerna att slå till mot civila mål i huvudstaden.

Nationella insatsstyrkan och piketen vid Stockholmspolisen har försatts i förhöjd beredskap:

? Jag kan bekräfta att vi arbetar intensifierat för att bedöma information som har kommit in till oss, säger Simon Bynert på Säpos pressavdelning.

www.expressen.se/nyheter/uppgift-sapo-satt-i-stabslage-efter-hot/

Uppgifter: IS-terrorister hotar slå till mot Stockholm
    Säkerhetspolisen ska ha fått information om att terrorister från IS har tagit sig till Sverige för att utföra ett terrordåd, det uppger Expressen. Terroristerna ska planera att slå till mot civila mål.

brottsplatssverige.se/uppgifter-is-terrorister-hotar-sla-till-mot-stockholm/
    Startsidan / Nyheter 2016-04-26
    Terrorexperten: Jag tar det här på allvar
    Säkerhetspolisen och polisens nationella avdelning har gått in i beredskapsläge efter att man fått information om terrorhot.
    Enligt terrorexperten Hans Brun ska man ta det på allvar.
    ? Vi har haft ett antal storskaliga terrordåd i Europa och det finns alltid risk att Sverige dras in.

www.aftonbladet.se/nyheter/article22703169.ab

• Tom Araya

Den här artikeln är från i höstas, så detta är inget nytt.

Nyheter
    Säpo letar efter svensk koppling till terrornästet
    Brysselkommunen Molenbeek har tjänat som bas åt islamistiska terrorister vid flera attentat. Foto: Mehdi Chebil

Säkerhetspolisen utreder nu om det finns länkar mellan svenska islamister och det utpekade terrornästet Molenbeek i Bryssel. En av dem som vistats här är den så kallade Guantánamo-svensken Mehdi-Mohammed Ghezali.

www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-letar-efter-svensk-koppling-till-terrornastet/

• Tom Araya

Håller med vad som står i debattartikeln helt och hållet.

Vad håller regeringen på med?

Alla IS-återvändare ska utredas omgående
    Publicerad 13 jul 2018 kl 05.00

Återvändare från IS ska direkt utredas för brott av polisen. De tragiska skjutningarna i Örebro visar hur aktuellt ärendet är, skriver Roger Haddad (L). 

Det största hotet mot Sveriges säkerhet och demokrati är våldsbejakande islamistisk extremism. Sedan alliansen beställde en kartläggning av extremistiska miljöer har det visat sig att utvecklingen har gått åt fel håll, där förhärligandet av våldsbejakande budskap enligt Säpo delas av tusentals. Även om högerextremismen och nazisterna utgör ett allvarligt hot mot vår demokrati och vår trygghet får vi inte blunda för den extremism som frodas i det tysta.
    ...

www.expressen.se/debatt/is-atervandare-ska-omgaende-utredas-for-brott/

Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.