• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 12:02:01 följande:
    Och vi vanliga svenskar har väl ändå förmåga att bedöma hur pass stort hotet från IS mot Sverige är.
    Jag tror det är främst kunskap som saknas.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 13:33:03 följande:

Jag tror det är främst kunskap som saknas.

Fast du är väl ändå så pass förankrad i verkligheten att du kan sätta hotet från IS-krigare i Sverige i relation till andra hot. Att tro att risken för att man ska personligen ska drabbas av ett terroristattentat är så stor att det påverkar en i ens vardag är ju bara ren paranoia.

Själv känner jag mig mer hotad när jag läser om badhus där män och kvinnor inte kan bada tillsammans än när jag läser om IS-krigare som återvänder till Sverige.

Det förra är ett fundamentalt problem som innebär en anpassning till tänkesätt som inte hör hemma i ett civiliserat land, det senare handlar bara om hur man ska hantera enstaka galningar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 14:10:25 följande:
    Fast du är väl ändå så pass förankrad i verkligheten att du kan sätta hotet från IS-krigare i Sverige i relation till andra hot. Att tro att risken för att man ska personligen ska drabbas av ett terroristattentat är så stor att det påverkar en i ens vardag är ju bara ren paranoia.

Själv känner jag mig mer hotad när jag läser om badhus där män och kvinnor inte kan bada tillsammans än när jag läser om IS-krigare som återvänder till Sverige.

Det förra är ett fundamentalt problem som innebär en anpassning till tänkesätt som inte hör hemma i ett civiliserat land, det senare handlar bara om hur man ska hantera enstaka galningar.
    Du förhåller dig till hur det ser ut idag och bortser från att det kan pågå en utveckling åt ett håll som leder till svårare konsekvenser i framtiden. Där tror jag också bristen på kunskap är som störst. Man kan inte bara vänta och se vad som händer utan måste även jobba förebyggande och ha en beredskap för en framtida utveckling och eventuella framtida händelser. Här finns en naivitet, att det vi inte vet tillräckligt mycket om kommer inte att hända....det vi inte vet existerar inte...
    Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap i detta, om ens någon har. Jag kan bara hoppas att svensk säkerhets- och underrättelsetjänst har hyfsad koll. Problemet är ju att få våra makthavare att våga agera därefter.
  • KillBill
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-30 13:00:24 följande:

Missade länken

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2814030-goteborgspolis-vi-har-al-qaida-och-is-i-sverige

Att det finns människor som sympatiserar med Al Qaida,IS etc. I Sverige är ju knappast någon nyhet. Därför undrar jag vad vill du säga med länken (Artikeln handlar ju framförallt om polisens kritik mot att Pakistan har infört hat-lagstiftning mot ahmadiyyamuslimer)?
  • Anonym (skärp dig)
    KillBill skrev 2015-08-30 14:34:52 följande:
    Att det finns människor som sympatiserar med Al Qaida,IS etc. I Sverige är ju knappast någon nyhet. Därför undrar jag vad vill du säga med länken (Artikeln handlar ju framförallt om polisens kritik mot att Pakistan har infört hat-lagstiftning mot ahmadiyyamuslimer)?

Artikeln handlar om det vad alla vet men folk knappa vågar säga högt, eller vissa verkar totalt blunda för.

Ett erkännande från stat att dom är här och ökar sin närvaro, vilka rökridåer man la ut senare om hur synd det är om dom i Pakistan spelar inte mig nån roll, brukar inte fastna på dimma och flumma iväg det som vissa här.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 14:18:35 följande:

Du förhåller dig till hur det ser ut idag och bortser från att det kan pågå en utveckling åt ett håll som leder till svårare konsekvenser i framtiden. Där tror jag också bristen på kunskap är som störst. Man kan inte bara vänta och se vad som händer utan måste även jobba förebyggande och ha en beredskap för en framtida utveckling och eventuella framtida händelser. Här finns en naivitet, att det vi inte vet tillräckligt mycket om kommer inte att hända....det vi inte vet existerar inte...

Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap i detta, om ens någon har. Jag kan bara hoppas att svensk säkerhets- och underrättelsetjänst har hyfsad koll. Problemet är ju att få våra makthavare att våga agera därefter.

Inte alls. Jag gör en annan bedömning av de framtida hot vi kan komma att möta.

Dessutom tycker jag att det är märkligt att du och många med dig har ett så påtagligt behov att skruva till andras åsikter så det passar ditt eget hemmabygge.

Det är inte länge sen vi diskuterade IS i en annan tråd. Jag har inte ändrat mig sen dess.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-30 14:38:43 följande:

Artikeln handlar om det vad alla vet men folk knappa vågar säga högt, eller vissa verkar totalt blunda för.

Ett erkännande från stat att dom är här och ökar sin närvaro, vilka rökridåer man la ut senare om hur synd det är om dom i Pakistan spelar inte mig nån roll, brukar inte fastna på dimma och flumma iväg det som vissa här.

Jag tycker att man pratar om radikalisering och extremism var och varannan dag i media. Senast i går så intervjuades Mona Sahlin under 1/2 timme i Ekots lördagsintervju (P1) och hon försökte inte sopa problemen med radikaliseringen och extremism under mattan.

Du verkar vara avskärmad från media, tillhör du månne de Sverigedemokrater som har slutat läsa (gammal) media?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 14:43:27 följande:
    Inte alls. Jag gör en annan bedömning av de framtida hot vi kan komma att möta.

Dessutom tycker jag att det är märkligt att du och många med dig har ett så påtagligt behov att skruva till andras åsikter så det passar ditt eget hemmabygge.

Det är inte länge sen vi diskuterade IS i en annan tråd. Jag har inte ändrat mig sen dess.
    Du tycker att du har tillräcklig kunskap för att göra en bedömning av kvalitet?

Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.