• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-08-30 19:27:40 följande:

Vad som kan hända såklart!

Jag antar att du inser riskerna med att gå över gatan utan att först ha blivit påkörd!?

= bilolyckor
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:18:19 följande:
    = bilolyckor
    Jag saknar påståendet om att bilolyckor är farligare än IS, eller tvärt om....vart hittar du det? Citera inlägget.
  • Nerfherder

[quote=75698298][quote-nick]Tom Araya skrev 2015-08-30 21:21:35 följande:[/quote-nick]Jag saknar påståendet om att bilolyckor är farligare än IS, eller tvärt om....vart hittar du det? Citera inlägget.[/quot

Ok, isf har jag misuppfattat. Vad menade du?

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 20:56:29 följande:
    Nej, det är nog svårt eftersom många har en tendens att blanda in känslor i sitt synsätt och sätt att bemöta saker och ting. Jag är själv inget undantag i det och jag tycker inte det alltid är helt fel heller, men kan förstås bli det om känslor tar överhand före kunskap och sunt förnuft.
    Jag vill förtydliga att inget av detta är riktat specifikt mot dig.
    FDFMGA skrev 2015-08-30 20:26:03 följande:
    Naiv, påstår du. Tja, jag gör förstås en annan bedömning av samtida och framtida hot än vad du gör, det innebär inte nödvändigtvis att jag är naiv.
    Du får gärna ge mig en annan grund till din bedömning.

Jag gav dig en ingång till den när jag skrev att jag betraktar könsseparerande badhustider som ett större hot än IS.

IS är ett dödligt hot mot folk i Mellanöstern, de är ett indirekt hot mot Europa i och med att så många människor försöker fly hit från terrorn. Och det är klart att IS-terrorism även kan komma att ha Sverige som måltavla och det är nog så allvarligt. Som jag skrev i ett replikskifte med dig i en annan tråd så anser jag att återvändande IS-krigare borde ställas inför rätta och att straffet borde vara hårt för den som deltagit i terrorkriget på IS sida.

Jag tror att Säpo kommer att kunna hantera IS i Sverige, det är svårare med hot som successivt kan komma att kullkasta vad som en gång var självklara svenska värderingar. Jag anser till exempel att fundamentalism som inte kan beskrivas som terrorism är ett långt större politiskt hot mot Sverige är galet blodtörstiga IS-krigare.

Sen är det iofs inte sällan fundamentalismen som genererar terrorismen, oavsett om det handlar om nationalistisk terrorism som i fallet Breivik eller om islamistisk sådan.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (rasister)
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:25:46 följande:

[quote=75698298][quote-nick]Tom Araya skrev 2015-08-30 21:21:35 följande:[/quote-nick]Jag saknar påståendet om att bilolyckor är farligare än IS, eller tvärt om....vart hittar du det? Citera inlägget.[/quot

Även jag undrar vad han menade
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:25:46 följande:

Båda är ju såklart farliga på sitt sätt, även om vi nu har varit förskonade från IS dåd just i vår del av världen.

Att jag tog upp bilolyckor var ju för att få folk att tänka till hur de förhåller sig till bilolyckor och dess risker i förhållande till hur sannolikt det är att just de ska drabbas.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 21:31:12 följande:
    Jag gav dig en ingång till den när jag skrev att jag betraktar könsseparerande badhustider som ett större hot än IS.

IS är ett dödligt hot mot folk i Mellanöstern, de är ett indirekt hot mot Europa i och med att så många människor försöker fly hit från terrorn. Och det är klart att IS-terrorism även kan komma att ha Sverige som måltavla och det är nog så allvarligt. Som jag skrev i ett replikskifte med dig i en annan tråd så anser jag att återvändande IS-krigare borde ställas inför rätta och att straffet borde vara hårt för den som deltagit i terrorkriget på IS sida.

Jag tror att Säpo kommer att kunna hantera IS i Sverige, det är svårare med hot som successivt kan komma att kullkasta vad som en gång var självklara svenska värderingar. Jag anser till exempel att fundamentalism som inte kan beskrivas som terrorism är ett långt större politiskt hot mot Sverige är galet blodtörstiga IS-krigare.

Sen är det iofs inte sällan fundamentalismen som genererar terrorismen, oavsett om det handlar om nationalistisk terrorism som i fallet Breivik eller om islamistisk sådan.
    Uppenbarligen missförstår jag dig hela tiden (det är inte första gången), för detta du nu skriver håller jag med om till nära 100%.

Jag vill bara tillägga en detalj. Myndigheter har inte bara sina arbetsområden där de ska sköta sitt arbete utefter bästa förmåga, utan de styrs även av politiska ambitioner, hur ogärna vi än vill tro det.

Även lagstiftningen kring terrorism, terrororganisationer och engagemang för terrororganisationer (eller organisationer som exempelvis IS) skulle kunna vara bättre för att ge polis och rättsväsende verktyg att kunna agera.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 22:49:56 följande:
    Uppenbarligen missförstår jag dig hela tiden (det är inte första gången), för detta du nu skriver håller jag med om till nära 100%.

Jag vill bara tillägga en detalj. Myndigheter har inte bara sina arbetsområden där de ska sköta sitt arbete utefter bästa förmåga, utan de styrs även av politiska ambitioner, hur ogärna vi än vill tro det.

Även lagstiftningen kring terrorism, terrororganisationer och engagemang för terrororganisationer (eller organisationer som exempelvis IS) skulle kunna vara bättre för att ge polis och rättsväsende verktyg att kunna agera.
    Mm, men jag skrev inget som jag inte gett uttryck för tidigare.

Ett intressant och mycket vanligt fenomen!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dasking
    FDFMGA skrev 2015-08-30 21:31:12 följande:

Ett riktigt bra inlägg!
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-31 06:54:10 följande:
    Mm, men jag skrev inget som jag inte gett uttryck för tidigare.

Ett intressant och mycket vanligt fenomen!
    Jag måste vara lite trög. Flört
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.