• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Anonym (rasister)
    Tom Araya skrev 2015-08-31 09:27:27 följande:

Jag måste vara lite trög.

Instämmmer helt
  • Anonym (missmi)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 11:56:44 följande:

Om enskilda "flyktingar" som betalar smugglare vet mycket väl vilket land som har mest förmåner för dom så kan man ta för givet att terrororganisationer är också mycket väl medvetna att Sverige saknar nån som helst kontroll.

Ingen annan land i eu erbjuder terrororganisationer öppen dörr, självklart utnyttjas det av element som vill oss illa vilket bekräftas av myndigheter.

Exakt! Självklart! Frågan är varför politikerna inte förstår det?
  • Nerfherder
    Anonym (missmi) skrev 2015-09-01 11:48:55 följande:

Exakt! Självklart! Frågan är varför politikerna inte förstår det?

Hur vet du att de inte gör det?
  • Anonym (missmi)
    Nerfherder skrev 2015-09-01 11:50:43 följande:
    Om det skulle vara fallet så borde de förstå vikten av att informera fölket om att de har läget under kontroll samt att de inte är naiva och bara tycker "synd" om folk. De asylsökande jag har träffat har varit krassa och realistiska, de som kommer från länder som Syrien har en helt annan verklighetssyn än svensken. De tar för sig, det gör de i sitt hemland. Inget fel i det, jag har vänner därifrån, de säger själva att det är så.
  • Nerfherder
    Anonym (missmi) skrev 2015-09-01 12:04:21 följande:

Om det skulle vara fallet så borde de förstå vikten av att informera fölket om att de har läget under kontroll samt att de inte är naiva och bara tycker "synd" om folk. De asylsökande jag har träffat har varit krassa och realistiska, de som kommer från länder som Syrien har en helt annan verklighetssyn än svensken. De tar för sig, det gör de i sitt hemland. Inget fel i det, jag har vänner därifrån, de säger själva att det är så.

Är de asylsökande politiker?
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-09-01 11:50:43 följande:
    Det gör de antagligen, men de visar inte det. Det vore ju ytterst pinsamt om de både har tillgång till informationen, förstår information men ändå agerar som om den inte fanns, då återstår bara dumhet och inkompetens som orsak, troligen uppblandat med ideologi (eller snarare orsakat av).
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-09-01 12:15:00 följande:

Det gör de antagligen, men de visar inte det. Det vore ju ytterst pinsamt om de både har tillgång till informationen, förstår information men ändå agerar som om den inte fanns, då återstår bara dumhet och inkompetens som orsak, troligen uppblandat med ideologi (eller snarare orsakat av).

Dum fråga, jag vet men eftersom det är du: hur vet just du detta?
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-08-31 09:27:27 följande:

Jag måste vara lite trög.

Oj den missade jag tydligen.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-09-01 12:22:50 följande:
    Dum fråga, jag vet men eftersom det är du: hur vet just du detta?
    Det kan jag inte veta, men jag kan anta det, på vissa grunder....

Politiker har i regel god tillgång till information, det finns de som förser dem med information de inte kan eller har tid att söka upp själv. Det ingår i deras jobb att ha koll på saker som rör de områden där de är satta att fatta beslut inom och de har i regel gott stöd i sin organisation för att ha detta.

Det finns säkert politiker som har svårt att ta till sig och förstå informationen och omvandla det till handling, men jag hoppas de är få. Det finns ju även en varierande svårighetsgrad här, från väldigt lätt till ganska svår.

Det varierar hur mycket ansvar politiker känner för att göra det som verkligen är bäst för Sverige, Sveriges folk och samhälle. Vissa vill hellre vinna kortsiktiga politiska poäng, bli valda/återvalda eller hålla sig till en ideologi.

Ett tydligt exempel på det jag påstår är försvarspolitiken. Jag skulle dock ta över hela tråden om jag i detalj skulle redogöra för det.

• Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-09-01 12:53:10 följande:

Det kan jag inte veta, men jag kan anta det, på vissa grunder....

Politiker har i regel god tillgång till information, det finns de som förser dem med information de inte kan eller har tid att söka upp själv. Det ingår i deras jobb att ha koll på saker som rör de områden där de är satta att fatta beslut inom och de har i regel gott stöd i sin organisation för att ha detta.

Det finns säkert politiker som har svårt att ta till sig och förstå informationen och omvandla det till handling, men jag hoppas de är få. Det finns ju även en varierande svårighetsgrad här, från väldigt lätt till ganska svår.

Det varierar hur mycket ansvar politiker känner för att göra det som verkligen är bäst för Sverige, Sveriges folk och samhälle. Vissa vill hellre vinna kortsiktiga politiska poäng, bli valda/återvalda eller hålla sig till en ideologi.

Ett tydligt exempel på det jag påstår är försvarspolitiken. Jag skulle dock ta över hela tråden om jag i detalj skulle redogöra för det.

Som vanligt, inga källor... tyckande och text.
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.