• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Tom Araya
    Anonym (*****) skrev 2015-08-30 20:27:10 följande:
    Tycker det är stor skillnad på att staten och Säpo tar det på stort allvar, det är deras jobb att ta det på stort allvar. Både hot från IS och andra hot.

Men det är inte samma sak som att vi medborgare bör gå runt och vara oroliga. Många gånger är folk väldigt irrationella när det gäller oro och rädslor. Man är rädd för saker som är mindre troliga att ske, medan man inte är orolig för verkliga faror. 
    Där håller jag med dig helt och hållet. Vi ska inte gå omkring och vara rädda. Min oro ligger snarare i att våra beslutsfattare inte tar detta på allvar och vidtar åtgärder innan det blir ett verkligt hot.
  • Nerfherder

Hihi det är en enda person i den här tråden som använder röstningsfunktionen, och jag vet vem... Ssssuffering.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 20:26:03 följande:
    Det skulle vara intressant att se om det överhuvudtaget är möjligt att föra en diskussion där man söker skillnader och likheter i synsätt utan att falla i fällan att ta till känsloargument.
    Nej, det är nog svårt eftersom många har en tendens att blanda in känslor i sitt synsätt och sätt att bemöta saker och ting. Jag är själv inget undantag i det och jag tycker inte det alltid är helt fel heller, men kan förstås bli det om känslor tar överhand före kunskap och sunt förnuft.
    Jag vill förtydliga att inget av detta är riktat specifikt mot dig.
    FDFMGA skrev 2015-08-30 20:26:03 följande:
    Naiv, påstår du. Tja, jag gör förstås en annan bedömning av samtida och framtida hot än vad du gör, det innebär inte nödvändigtvis att jag är naiv.
    Du får gärna ge mig en annan grund till din bedömning.

• Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 19:45:11 följande:
    Ah och där gjorde du bort dig.
    Anonym (Ge upp nu.) skrev 2015-08-30 20:18:29 följande:
    På vilket sätt gjorde han bort sig menar du? Fullgott inlägg tycker jag. Du får gärna utveckla ditt, dock.
    Jag vill också veta....

• Nerfherder
    Anonym (trutten) skrev 2015-08-30 20:57:38 följande:

Detta är omkring det enda jag tänker skriva till en rabiat idiot som svarar på alla inlägg som postas utan att bemöta dom överhuvudtaget, har du hört talkas om tala är silver men att tiga är guld?

Nej, inte förräns nu. Du borde dock leva som du lär, eller hur?
  • Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-08-30 20:58:42 följande:

Jag vill också veta....

Genom att påstå att bilolyckor är farligare än IS så förminskade du IS farlighet drastiskt. Statistik säger att vi har fler bilolyckor än terrorbombningar.
  • Anonym (Maja)
    Nerfherder skrev 2015-08-30 19:45:11 följande:

Ah och där gjorde du bort dig.

Hur gjorde han bort sig? Det var ett vettigt inlägg. Förklara dig
  • Nerfherder
    Anonym (Maja) skrev 2015-08-30 21:05:20 följande:

Hur gjorde han bort sig? Det var ett vettigt inlägg. Förklara dig

Inlägget ovanför ditt
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:01:41 följande:
    Genom att påstå att bilolyckor är farligare än IS så förminskade du IS farlighet drastiskt. Statistik säger att vi har fler bilolyckor än terrorbombningar.
    Taget ur luften, har aldrig påstått något sådant!

Fast IS har nog dödat fler under 2015 än vad trafik i Sverige gjort.
    IS har nog även tagit livet av fler än trafiken i Irak och Syrien.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:06:02 följande:
    Inlägget ovanför ditt
    Finns din förklaring där?
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.