• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 18:01:40 följande:
    Ja, det blev ju så lyckat efter att demokratin infördes i Libyen tex..
    Det är väl knappast demokrati som är problemet för Libyen.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 18:14:02 följande:
    Jag vet att du gärna vill föra diskussion utifrån dina egna grundlösa teser.

Du gillar ju själv Sverige, varför skulle inte människor från andra länder också göra det då? Hade jag befunnit mig med min familj på flykt hade jag absolut riktat in mig på Sverige eller något land i samma standard. Det är fullt naturligt att försöka ordna det bästa utgångsläget för de som man håller kärt.
    Det finns ju olika sidor av myntet. Hade det varit du och din familj som flydde och ni hamnade i Saudi arabien hade ni naturligtvis varit glada att bli emottagna, men sedan hade ni nog haft en del åsikter om hur de lever där...
  • todo nada
    Dasking skrev 2015-08-29 20:28:12 följande:

Synnerligen märkligt svar som jag inte alls förstår. Skulle det fel att sträva efter ett få gamla diktaturer till demokratier. Eller skämtar du?

Med USA metoder, i vissa fall som tex Libyen, ja. Fatta bristen på logik i att attackera Libyen och samtidigt göra affärer med Saudiarabien.

Fast USA tendera ogilla de länder som vill frångå att handla i petrodollar...
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 18:01:40 följande:
    Ja, det blev ju så lyckat efter att demokratin infördes i Libyen tex..
    Mellan före- och efterbilderna du visar pågick ett nästan 7 månader långt inbördeskrig, något som ibland glöms bort. Den idylliska bilden av Libyen stämmer alltså inte för den tidpunkt då NATO gick in. Sedan kan man ju förstås tycka att NATO borde hållit sig borta ändå, men det hade ändå varit ett land i kaos.
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-08-29 22:04:25 följande:

Det är väl knappast demokrati som är problemet för Libyen.

Fast det fanns ingen logik för USA att tåga in där i demokratins namn, samtidigt som de gör affärer med Saudiarabien. Det om något var dubbelmoral.
    Tom Araya skrev 2015-08-29 22:10:08 följande:

Det finns ju olika sidor av myntet. Hade det varit du och din familj som flydde och ni hamnade i Saudi arabien hade ni naturligtvis varit glada att bli emottagna, men sedan hade ni nog haft en del åsikter om hur de lever där...

Allt utöver död och bomber om man befinner sig på flykt är bra, men finns möjligheten att fly till något mer humant land än Saudiarabien så väljer väl så gott som alla det mer demokratiska alternativet som tex Sverige om möjligheten finns.
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-08-29 22:27:44 följande:

Mellan före- och efterbilderna du visar pågick ett nästan 7 månader långt inbördeskrig, något som ibland glöms bort. Den idylliska bilden av Libyen stämmer alltså inte för den tidpunkt då NATO gick in. Sedan kan man ju förstås tycka att NATO borde hållit sig borta ändå, men det hade ändå varit ett land i kaos.

Ett inbördeskrig där rebellerna hade stöd från både Europa och USA.
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.