• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • todo nada
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 17:49:03 följande:

Du har konsekvent undvikit alla mina, verklighetsförankrade frågor inte bullskit svara på det så vi glömmer vad som är på tapeten utsvävningar.

Vad rekryterar man till när man delar ut reklam för is?

Tänk om du hade kunnat presentera lite verklighetsförankrad information till det du skriver, vilken trevlig diskussion vi kunde haft då..
  • todo nada
    Dasking skrev 2015-08-29 17:51:08 följande:

Nä det var en dum fråga men jag ville få bort fokuset från USA. Jag tror på kort sikt att det är våld som gäller.Problemet med det är att man riskerar att sänka sig till den nivån själv då. Införande av demokrati vore en bra start för dessa delar världen men vad jag förstår anses demokrati ett påfund från satan av extrema grupper som IS. 

Ja, det blev ju så lyckat efter att demokratin infördes i Libyen tex..

• Anonym (skärp dig)
    todo nada skrev 2015-08-29 17:53:56 följande:
    Med konkret förklaring: jag skiter i dina inlägg eftersom det är mycket snack och liten verkstad. Med verkstad i detta fallet menas underlag som styrker det du skriver.

Människor flyr ifrån Mellanöstern pga av krig, krig har skapats med hjälp av västvärlden i dessa länder. Sverige har mer än dubblerat sin förtjänst för export av krigsmaterial. Men intala dig du, att problemet är när dessa människor sätter sina fötter på svensk mark. Det är kanske lättare att ha den inställningen du besitter om man blundar för orsaken till att människor flyr.

Att folk flyr krig är inte det som diskuteras här, VARFÖR folk tar sig genom halva världen för att komma just hit däremot är en annan femma.

När man får hit "folk" som inte delar våra värderingar eller är ute att rakt av ta död på det vi har byggt upp är givetvis ett gigantiskt problem, dom ska inte bli insläppta från första början, det kallas för överlevnadsinstinkt.

Inte för att du kommer klicka på länken eller läsa om det som pågår men här du en länk som i alla fall skulle få dig att tänka efter om du ens hade klickat på den.

jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE7955069/Vor-tids-folkevandring/

Danskarna har i alla fall förståt även om det tog sin tid och dom vidtar åtgärder att stoppa invasionen, lagar och regler printas just nu i turkiska medier bland annat för att upplysa lyckosökare och annat oönskat vad som gäller i landet, samtidigt har socialbidraget halverats så dom ska inte falla i samma dvala som dom är i Sverige.

• Nerfherder
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 18:02:29 följande:

Att folk flyr krig är inte det som diskuteras här, VARFÖR folk tar sig genom halva världen för att komma just hit däremot är en annan femma.

När man får hit "folk" som inte delar våra värderingar eller är ute att rakt av ta död på det vi har byggt upp är givetvis ett gigantiskt problem, dom ska inte bli insläppta från första början, det kallas för överlevnadsinstinkt.

Inte för att du kommer klicka på länken eller läsa om det som pågår men här du en länk som i alla fall skulle få dig att tänka efter om du ens hade klickat på den.

Danskarna har i alla fall förståt även om det tog sin tid och dom vidtar åtgärder att stoppa invasionen, lagar och regler printas just nu i turkiska medier bland annat för att upplysa lyckosökare och annat oönskat vad som gäller i landet, samtidigt har socialbidraget halverats så dom ska inte falla i samma dvala som dom är i Sverige.

Kul, det enda du har att komma med är debattartiklar
  • todo nada
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 18:02:29 följande:

Jag vet att du gärna vill föra diskussion utifrån dina egna grundlösa teser.

Du gillar ju själv Sverige, varför skulle inte människor från andra länder också göra det då? Hade jag befunnit mig med min familj på flykt hade jag absolut riktat in mig på Sverige eller något land i samma standard. Det är fullt naturligt att försöka ordna det bästa utgångsläget för de som man håller kärt.
  • Notetur Nomen
    Nerfherder skrev 2015-08-29 18:37:09 följande:

Intressant tråd, baserad på en debattartikel

Istället för att upprepa det gång på gång kan du väl svara på mitt inlägg till dig; varför skulle jag tro på spöken?
  • Anonym (Ge upp nu.)
    Anonym (Orolig mor) skrev 2015-08-29 15:53:36 följande:

Jag har nu läst npgra sidor in i tråden. Kan ni vara vänliga och inte blanda in SD eller andra partier i detta?

Faktum är att det kommer komma hit 100000 flyktingar i år och ungefär lika mycket varje år, lägg sedan därtill anhörighetsinvandringen och vi är uppe i ofantliga mängder människor. Ingen kontrollerar dessa flyktingar framförallt unga män!

Jag länkade till en artikel skriven av en som sköter asylärenden, varför läser ni inte den länkande artikeln och utifrån det svara i tråden. Det ÄR sanning att varken polisen, säpo eller migrationsverket har någon kontroll på alla hundratusentals som får svenskt medborgarskap. Det har de själva gått ut med. Vad har SD med det att göra undrar jag då? Sant är också att IS nu ser en chans att lätt komma in i Sverige och vidare ut i Europa som EU medborgare (svenskt pass). Sverige har blivit varnat av andra länder. Detta är ju inget hittepå som många tydligen tror. Vi håller oss till fakta i tråden. Ta heller inte vår oro, vi som verkligen är oroliga över utvecklingen som ett skämt eller SD propaganda. Varken jag eller min man röstade på dem om det nu är så viktigt för er att veta!? Men som sagt tråden handlar inte alls om det partiet eller vad de nu må ha orsakat landet, så släpp dem.

Nämn inte SD här utan håll er till fakta som finns om verkligheten.

Ska försöka hinna läsa flera sidor in i tråden senare.

Bra skrivet TS! Det är sorgligt och skrämmande att många inte vågar sätta ord på sin befogade oro utan att SD/rasism/främlingsfientlighet kommer på tal. Jag är också oroad och rädd för hur samhället ser ut.
  • Nerfherder
    Notetur Nomen skrev 2015-08-29 18:46:09 följande:

Istället för att upprepa det gång på gång kan du väl svara på mitt inlägg till dig; varför skulle jag tro på spöken?

Eftersom du är rädd för invandrare
  • Dasking
    todo nada skrev 2015-08-29 18:01:40 följande:
    Ja, det blev ju så lyckat efter att demokratin infördes i Libyen tex..
    Synnerligen märkligt svar som jag inte alls förstår. Skulle det fel att sträva efter ett få gamla diktaturer till demokratier. Eller skämtar du?
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.