Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

todo nada skrev 2015-08-29 18:01:40 följande:
    Ja, det blev ju så lyckat efter att demokratin infördes i Libyen tex..
    Det är väl knappast demokrati som är problemet för Libyen.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 18:14:02 följande:
    Jag vet att du gärna vill föra diskussion utifrån dina egna grundlösa teser.

Du gillar ju själv Sverige, varför skulle inte människor från andra länder också göra det då? Hade jag befunnit mig med min familj på flykt hade jag absolut riktat in mig på Sverige eller något land i samma standard. Det är fullt naturligt att försöka ordna det bästa utgångsläget för de som man håller kärt.
    Det finns ju olika sidor av myntet. Hade det varit du och din familj som flydde och ni hamnade i Saudi arabien hade ni naturligtvis varit glada att bli emottagna, men sedan hade ni nog haft en del åsikter om hur de lever där...
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 18:01:40 följande:
    Ja, det blev ju så lyckat efter att demokratin infördes i Libyen tex..
    Mellan före- och efterbilderna du visar pågick ett nästan 7 månader långt inbördeskrig, något som ibland glöms bort. Den idylliska bilden av Libyen stämmer alltså inte för den tidpunkt då NATO gick in. Sedan kan man ju förstås tycka att NATO borde hållit sig borta ändå, men det hade ändå varit ett land i kaos.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 22:43:00 följande:
    Ett inbördeskrig där rebellerna hade stöd från både Europa och USA.

Ja...och...? Fortfarande ett inbördeskrig....du kan ju fundera över orsakerna till det och alla andra händelser under den sk "arabiska våren".

Lästips:

www.globalis.se/Konflikter/Den-arabiska-vaaren

Googla och du kommer att finna fler.

• Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 22:28:22 följande:
    Fast det fanns ingen logik för USA att tåga in där i demokratins namn, samtidigt som de gör affärer med Saudiarabien. Det om något var dubbelmoral.
    Tom Araya skrev 2015-08-29 22:10:08 följande:

Det finns ju olika sidor av myntet. Hade det varit du och din familj som flydde och ni hamnade i Saudi arabien hade ni naturligtvis varit glada att bli emottagna, men sedan hade ni nog haft en del åsikter om hur de lever där...

Allt utöver död och bomber om man befinner sig på flykt är bra, men finns möjligheten att fly till något mer humant land än Saudiarabien så väljer väl så gott som alla det mer demokratiska alternativet som tex Sverige om möjligheten finns.
    Detta kan jag hålla med om, men det var inte starten till det hela, så vi kan bara spekulera om hur det hade sett ut utan NATO. Sannolikt inte som före upproret och inbördeskriget, det kan vi nog vara rätt säkra på i alla fall.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-29 17:31:33 följande:
    Då ställer jag samma fråga till dig, som jag ställt tidigare i tråden: om det nu är så, var är alla blodiga terrordåd?
    Vilken logik....det som inte ännu har hänt kan inte hända. Obestämd
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-29 23:06:31 följande:
    Jaha, har du någon kommentar kring det jag skrev?
    Finns inget att kommentera, du har inte lagt fram något sakligt överhuvudtaget, man kan nog helt bortse från dina inlägg.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-08-29 23:05:31 följande:
    Och varför hade dessa rebeller stöd från USA bland annat? Mycket märkligt sammanträffande att USA bestämde sig för att backa upp rebellerna i Libyen kort efter att Libyen meddelat att de skulle sluta använda sig av petrodollar.

mobil.andersleander.bloggplatsen.se/2015/04/03/11062707-tio-saker-du-inte-visste-om-libyen-under-gaddafis-sa-kallade-diktatur/

En bra sammanfattning gjord av en bloggare.
    Mmm....inte en bloggare jag skulle ta allt för seriöst på....blev utkastad ur SD för rasistiska uttalanden...

andersleander.bloggplatsen.se/presentation/
    andersleander.bloggplatsen.se/
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-29 23:39:00 följande:
     Har du något att säga om TS?
    Ja, jag är också orolig, man tar inte en negativ utveckling på allvar utan stoppar huvudet i sanden när frågorna blir för jobbiga.
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.