• Anonym (Orolig mor)

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?

• Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 15:30:14 följande:

Sant, med tanke på hur missbrukade svenska pass är idag så klart dom hittar hit, vi behöver däremot inte locka dom med löften om bidrag och put.

*harkel* du menar engelsman eller en arab med engelska papper?
    Vi vet som ett ex hur "svenskar" beskrivs i media idag när det i själva verket definitivt inte handlar om såna.

Nej, vi lämnar inte en massa folk, det är så vi kan hjälpa dessa och inte på nått annat sätt.
    Idag tar man av pengar som skulle gå till bistånd i utsatta områden bara för att trycka in några terrorister eller bidragsasylanter till i sverige.

Oavsett om det är en arab från Storbritannien, eller en engelsman, så kan han ta sig till Sverige om han vill. Att minska invandringen från Mellanöstern/Afrika kommer alltså inte per automatik innebära att inga IS-stödjare kommer in i landet.

Och varför tar du endast upp araber, som om det är endast de som är med i IS?
    Var tog alla somalier, kurder, tjetjener och turkar bl.a vägen? 
  • Anonym (Skratt)
    Smecker skrev 2015-08-29 15:25:00 följande:
    Nämen oj, befinner sig i landet. Bäst jag ropar in katten.

Ptja, om man råkar vara flykting så har man väl nåt att göra i Sverige?

Om myndigheterna går ut och säger att de har noll koll, så betyder det väl att du med har noll koll? Det kan lika gärna vara tre personer. Eller noll. Kanske en och tre fjärdedelar, han den där saknar ett ben.

Klart de jobbar fritt i Sverige, de är svenska medborgare. En heter Svensson i efternamn, och jag är helt säker på att han inte har kastat några granater på någon polis.

Du vet med säkerhet att det var IS som anföll polisen med granater? De enda terrorister som jag med säkerhet vet har hanterat sprängmedel hade anknytningar till SD, en var faktiskt politiker.
    Tja det blir väll någon form av samhällstjänst man får någonstans på den lokala intresseföreningen.  
  • Anonym (rasister)
    Smecker skrev 2015-08-29 15:34:20 följande:
    Det där är inte IS.
    Dessutom är bilden minst ett år gammal.
  • Anonym (rasister)
    Anonym (Skratt) skrev 2015-08-29 15:34:54 följande:
    Tja det blir väll någon form av samhällstjänst man får någonstans på den lokala intresseföreningen.  
    Sen inträffade det ju inte några granatsprängningar just inatt.
  • Anonym (skärp dig)
    Anonym (Hej) skrev 2015-08-29 15:34:45 följande:
    Oavsett om det är en arab från Storbritannien, eller en engelsman, så kan han ta sig till Sverige om han vill. Att minska invandringen från Mellanöstern/Afrika kommer alltså inte per automatik innebära att inga IS-stödjare kommer in i landet.

Och varför tar du endast upp araber, som om det är endast de som är med i IS?
    Var tog alla somalier, kurder, tjetjener och turkar bl.a vägen? 

Måste man verkligen skriva alla nationaliteter från tredje världen som kan tänkas ingå i terrorgrupper?

Givetvis kan vi aldrig med 100 % säkerhet trygga landet, det är alltid nått skit som smiter in däremot behöver man inte lova put samt kost och logi.

• themia
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 15:25:49 följande:

Står minst 6 olika länkar i tråden.

Man kan ju fråga sig vad för land ni försöker skapa om bortsett från allt jag har dragit upp så ser man detta på svenska gator.

Och vad säger den bilden?

Är det terrorister?
    Eller folk som varnar sina kamrater för att ta kontakt med kalifatet?
    Säpoagenter?
    Journalister som visar att försök till rekrytering förkommer (vilket ingen förnekat)?
    En arrangerad bild för att misstänkliggöra oskyldiga migranter?.
    Propaganda för SD?

Men du är förstås säker på vad du vet. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 15:39:25 följande:

Måste man verkligen skriva alla nationaliteter från tredje världen som kan tänkas ingå i terrorgrupper?

Givetvis kan vi aldrig med 100 % säkerhet trygga landet, det är alltid nått skit som smiter in däremot behöver man inte lova put samt kost och logi.

Nej, men att skriva endast en etnisk grupp är fel.

Hur som helst, det var det personen du citerade syftade på tror jag. Och det var endast det jag försökte förtydliga. 
  • Smecker
    themia skrev 2015-08-29 15:40:41 följande:

Är det terrorister?

Säpoagenter?

Journalister som visar att försök till rekrytering förkommer (vilket ingen förnekat)?

Propaganda för SD?

Ja det skrev han tidigare, han var säker på att han inte visste nånting alls.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (skärp dig)
    themia skrev 2015-08-29 15:40:41 följande:

Är det terrorister?
    Säpoagenter?
    Propaganda för SD?

Jag minns när den bilden togs och vad dom delade ut, kalifatpropaganda, det var rekryterare, på gatan i Stockholm.

Lite felplacerat med tanke på vad dom förespråkar och vad för land vi lever i.

• nokitus
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-29 15:30:14 följande:

Sant, med tanke på hur missbrukade svenska pass är idag så klart dom hittar hit, vi behöver däremot inte locka dom med löften om bidrag och put.

*harkel* du menar engelsman eller en arab med engelska papper?

Vi vet som ett ex hur "svenskar" beskrivs i media idag när det i själva verket definitivt inte handlar om såna.

Nej, vi lämnar inte en massa folk, det är så vi kan hjälpa dessa och inte på nått annat sätt.

Idag tar man av pengar som skulle gå till bistånd i utsatta områden bara för att trycka in några terrorister eller bidragsasylanter till i sverige.

Det är det jag menar. Dom hittar sin väg in. Om dom inte får svenska papper, får dom engelska, eller något annat. Nu kan jag dock inte svara på om han var arab eller engelsman...han "åkte hem".

Men jag menar bara, dom hittar nog in, om dom vill.
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.