• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Solidaritet
    Anonym (?) skrev 2015-08-26 09:38:35 följande:
    Vet inte hur du räknar, men 44 av 930 är 5%, inte 0,5%.
    Det har visst blivit ett fel där.

5% istället för 75% då. Glad
  • AnnaMaria2552
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 19:34:40 följande:

Varför ska de  ensamkommande barnen stå tillbaka för att en kvinna i Sverige (Sverige, inte ett u-land) inte förstår att använda preventivmedel, och för att ha valt ut en usel far till barnen?

Semester är ingen rättighet. 

Fy Fan. Jag önskar att alla som går igång på att skada sitt eget folk och sitt eget land, skulle dra härifrån... Varför bo i ett land som man inte älskar, och med ett folk som man inte känner solidaritet och samhörighet med?
  • Solidaritet
    Utili skrev 2015-08-26 09:18:35 följande:
    Jag ser att länkarna inte fungerar.

Foto på sk ensamkommande i Sverige, de här vill alltså solidarisk lägga tiotals miljarder kr på varje år ensamkommande_8.jpg

Foto på riktiga barn i Afghanistan, solidarisk tycker att Sverige ska sänka utlandsbiståndet som annars går till flickor som dessa, och istället satsa pengarna på sk ensamkommande flykting"barn" i Sverige. AP04100409751_940w.jpg
    Väldigt vad du jobbar med att förvrida fakta och andras åsikter. 

Jag ska försöka förklara de för dig.
    Vi kan inte styra över vilka barn som kommer till Sverige. 
    Situationen i landet barnen flyr ifrån styr vilka barn som kan ta sig hit. 

Bistånd är bra, vilket vi också ger. Men vi kan inte "hjälpa på plats" när skotten viner och bomberna faller.Vi kan inte hjälpa barn i krigszoner genom att skicka dem teddybjörnar och fleecefiltar. Då dör de.

Säger du att en del barns liv är mer värda än andra barns liv? 
  • pellepelle
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:17:51 följande:

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

Det som gör att folk kallar dig rasist är att du per automatik väljer ut invandring och ensamkommande flyktingbarn som det första och enda stället att skära ner pengar på för att denna familj ska få det bättre. Du sätter två utsatta grupper mot varandra och värderar de ena som är mer lik dig (svenk) högre än den andra (invandrare).

Hade du istället sagt att det är fördjävligt att denna familj inte kan få mer bidrag, vi borde höja bensinskatten, höja kapitalskatten, dra ner på försvaret eller något annat som skulle ge lika stor eller större ekonomisk vinst hade det varit en helt annan sak. Men varför känner du att du instinktivt måste ställa dessa grupper mot varandra. Varför vill du bara hjälpa den ena gruppen. Finns det verkligen inte andra ställen i samhällsekonomin som det är mer lämpligt att spara in på än på ytterligare en utsatt grupp?

Det är frågan du måste ställa dig då du funderar varför folk kallar dig rasist. jag tror inte att du är det, jag tror bara att du gått på propagandan som ett parti lyckats bra med och fått upp på dagordningen.
  • Anonym (slut)
    pellepelle skrev 2015-08-26 10:15:56 följande:
    Det som gör att folk kallar dig rasist är att du per automatik väljer ut invandring och ensamkommande flyktingbarn som det första och enda stället att skära ner pengar på för att denna familj ska få det bättre. Du sätter två utsatta grupper mot varandra och värderar de ena som är mer lik dig (svenk) högre än den andra (invandrare).

Hade du istället sagt att det är fördjävligt att denna familj inte kan få mer bidrag, vi borde höja bensinskatten, höja kapitalskatten, dra ner på försvaret eller något annat som skulle ge lika stor eller större ekonomisk vinst hade det varit en helt annan sak. Men varför känner du att du instinktivt måste ställa dessa grupper mot varandra. Varför vill du bara hjälpa den ena gruppen. Finns det verkligen inte andra ställen i samhällsekonomin som det är mer lämpligt att spara in på än på ytterligare en utsatt grupp?

Det är frågan du måste ställa dig då du funderar varför folk kallar dig rasist. jag tror inte att du är det, jag tror bara att du gått på propagandan som ett parti lyckats bra med och fått upp på dagordningen.

Då kan sjuklövern sluta skapa situationer där grupper ställs mot varandra.

Vi har redan värdens högsta skatter och dessa SKA räcka till våra behov och att hjälpa andra.
    Då så många som möjligt på plats om man ska tänka ur den humanitära aspekten.

Vi kan inte försämra våra egna villkor för då är vi inte i stånd att hjälpa nån.

• pellepelle
    Utili skrev 2015-08-26 09:04:23 följande:
    Jag tycker inte om oärliga människor. Expressen och SvD är mycket mer tillförlitliga källor än Godmankliniken.

Man har konstaterat i både Danmark, Finland och Norge att 75 % är över 18 år. Man där alltid tand- och handledsröntgen vid misstanke om att flyktingen ljuger om sin ålder.

Det gör man inte i Sverige vilket källorna Expressen och SvD bekräftar. Även Migrationsverket bekräftar detta, man utförde 2014 83 stycken handleds- och tandröntgenundersökningar, samtidigt tog man emot 7049 sk ensamkommande flyktingbarn.

Med det i åtanke är ditt påstående att 0,5 % av alla ensamkommande flyktingbarn är äldre än 18 år skrattretande. Hur kan man ens vara så dum som du är? Du menar ju att i Danmark, Norge och Finland, ja där är 75 % äldre än 18 år, men i Sverige är flykting"barnen" magiskt ärliga, där är endast 0,5 % äldre än 18 år. Jag skrattar åt ditt idiotiska argument.
    Du har missuppfattat en siffra här. Det är 75% av de TESTADE ensamkommande i Norge och Danmark som är över 18. Inte av totalen. De barn som är uppenbart under 18 testar man inte. Senaste siffran jag hittar var att 208 av 1300 barn testades i Norge till exempel (158 över 18). Så Förutsatt att man inte missat någon som ser uppenbart yngre ut blir det  158 av 1300 som är över 18. Dvs cirka 12%

• Utili
    Solidaritet skrev 2015-08-26 10:09:40 följande:
    Väldigt vad du jobbar med att förvrida fakta och andras åsikter. 

Jag ska försöka förklara de för dig.
    Vi kan inte styra över vilka barn som kommer till Sverige. 
    Situationen i landet barnen flyr ifrån styr vilka barn som kan ta sig hit. 

Bistånd är bra, vilket vi också ger. Men vi kan inte "hjälpa på plats" när skotten viner och bomberna faller.Vi kan inte hjälpa barn i krigszoner genom att skicka dem teddybjörnar och fleecefiltar. Då dör de.

Säger du att en del barns liv är mer värda än andra barns liv? 
    Det är en slump att alla flykting"barn" kommer till Sverige istället för Norge, Danmark och Finland där man röntgentestar "barnen". Du är för rolig. Hade vi haft samma rutiner som våra grannländer hade vi inte invaderats av lyckosökande vuxna män som påstår sig vara under 18 år (75 % av alla sk ensamkommande flykting"barn" är alltså vuxna enligt norska, danska och finska staten, se föregående källor). Här har ni en bild på "ensamkommande flyktingbarn" som Solidaritet vill hjälpa istället för småflickor i patriarkala länder: ensamkommande-mc3a4n.jpg

Solidaritet tycker att det är bra att Sverige sänker utlandsbiståndet för att satsa pengarna på vuxna män som ljuger om sin ålder.

Solidaritet pratar om att "bomberna faller" trots att de tre vanligaste länderna som flyktingbarn kom ifrån 2014 var Somalia, Afghanistan och Eritrea, där det endast finns fickor med konfliktzoner och knappast krig i hela landet (alltså gått om platser att fly till).

Jag säger att småbarn behöver vår hjälp mer än vuxna män eller för den delen tonårspojkar i övre tonåren. JA DET SÄGER JAG. Jag står för det och säger det för alla jag känner i verkliga livet också.

Jag har sunt förnuft, de här tycker jag att vi ska hjälpa: sinclair.jpg

Ta en titt på den där bilden. Det är en bild på afghanska flickor som har satt eld  på sig själva för att de inte vill giftas bort. I Afghanistan gifts flickor nämligen bort i yngre tonåren, ibland före tonåren. Svin som Solidarisk vill kasta bort pengar på vuxna afghanska män som påstår sig vara under 18 år gamla, han vill minska utlandsbiståndet för att ge dessa svin som förtrycker kvinnor PUT.

blackbirdwhistling.wordpress.com/2008/01/07/self-immolation-a-growing-trend-in-afghan-girls-women/
  • Solidaritet
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 10:19:47 följande:

Då kan sjuklövern sluta skapa situationer där grupper ställs mot varandra.

Vi har redan värdens högsta skatter och dessa SKA räcka till våra behov och att hjälpa andra.
    Då så många som möjligt på plats om man ska tänka ur den humanitära aspekten.

Vi kan inte försämra våra egna villkor för då är vi inte i stånd att hjälpa nån.

Trams.
    Vi har alla möjligheter i världen att hjälpa dem som flyr från krig och förföljelse. 

Vi har inte världens högsta skatter. Det finns länder som har ett högre skattetryck. 
    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

"Hjälp på plats" för människor som befinner sig i en krigszon är en dödsdom. 

Men jag ser ditt resonemang, du vill inte försämra dina villkor ens en smula för att någon annan ska få överleva. Noterat. 

Eftersom du skriver det här anonymt är du antingen en användare i tråden som vill ha flera röster, eller en användare på FL som inte vill sammankopplas med ovanstående åsikter. 
  • Utili
    pellepelle skrev 2015-08-26 10:26:11 följande:
    Du har missuppfattat en siffra här. Det är 75% av de TESTADE ensamkommande i Norge och Danmark som är över 18. Inte av totalen. De barn som är uppenbart under 18 testar man inte. Senaste siffran jag hittar var att 208 av 1300 barn testades i Norge till exempel (158 över 18). Så Förutsatt att man inte missat någon som ser uppenbart yngre ut blir det  158 av 1300 som är över 18. Dvs cirka 12%
    OK. Det är väl inte mycket bättre att 50 % av alla barn i och med detta ljög om sin ålder. Det är väl inte dom som behöver hjälp utan småflickor i Afghanistan som sätter eld på sig själva för att komma undan förtrycket. Att hjälpa pojkar i övre tonåren istället för småbarn, haha vilket skämt! Överhuvudtaget är det ett skämt att ge PUT till vuxna karlar. En karl reder sig själv heter det.

"327 av de 637 (51 procent) ensamkommande asylsökande som sade sig vara minderåriga och kom till ett danskt asylcenter under åren 2011 och 2012, visade sig efter rättsmedicinsk undersökning ha ljugit om sin ålder, och var över 18 år. De första fyra månaderna 2013 var tre av fyra (75 procent) testade flyktingbarn över 18 år, enligt Justitieministeriets statistik."

I Sverige torde ju siffran även vara mycket högre eftersom vi knappt ålderstestar någon som påstår sig vara under 18.

"Anders Thomas, som under åtta år var anställd på Migrationsverket, har berättat om sina erfarenheter: ?Det kändes rent bisarrt att sitta och utreda ?16-åringar? som uppenbarligen var närmare mig i ålder. På den tiden fanns det möjligheter att göra en åldersutredning, det finns inte i dag utan man verkar släppa igenom i stort sett alla som säger sig vara barn. Vad händer när dessa vuxna män börjar i gymnasiet och går med riktiga 16-17-åringar??."

• Solidaritet
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 10:29:46 följande:
    ...men ett litet land vid polcirkeln, en gång rikt men nu ganska utarmat, kan inte heller rädda hela världen! Vi måste bort från det synsättet. Vi måste först och främst ta hand om våra egna så att alla som redan bor här får sina behov tillgodosedda (även t.ex. gamla människor, barn som inte klarar det sociala i skolan utan en elevassisten, begåvningshandikappade som inte klarar att sköta sitt hem utan en boendestödjare, unga flickor som skär sig och pratar om självmord...). Blir det sedan något över, så kan vi använda det till att hjälpa andra.

Och angående barn så vet du lika väl som jag att ytterst få av dem som kommer hit som "ensamkommande barn" är barn på riktigt. Däremot finns det ju riktiga barn i världen som vi skulle kunna hjälpa flera hundra av för samma belopp som ETT enda "barn" som kommer hit kostar. Mat, rent vatten, vätskeersättning, bakteriedödande medel, vaccinationer, läkarvård, barnmorskor, tak över huvudet, undervisning om barnavård och hygien till mammorna... och på längre sikt skolgång och yrkesutbildning.
    Utarmat?!

Va?

Jag är ledsen, men där slutar jag att läsa. 
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn