• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Solidaritet
    Rixa skrev 2015-08-26 13:46:20 följande:
    Varför inte som politiker försöka ta till dig upplevelser/synpunkter, bli intresserad o söka information istället för att ifrågasätta?

Färsk statistik/fakta ska myndigheter och kommuner tillhandahålla. Alltså borde det vara lätt för dig att hitta. Tyvärr gör de inte sitt jobb och presenterar något vilket gör att synpunkter grundas på självupplevda erfarenheter och även rykten. Jag målar inte ut flyktingar som knarkförsäljare. Jag berättade för dig kompisars situation och upplevelser. Själv har jag aldrig bott på asylboende men jag har haft söner som köpt droger där för att prova. Återigen... Varför ifrågasätta ist för att lyssna?

Jag bor utomlands pga rehabilitering som jag själv bekostat och inte fått i Sverige där läkare enades om att jag var tvungen att leva med 26% handikapp. Är nu efter 3 år frisk. Att jag bott här för rehabilitering innebär inte att jag inte varit i Sverige i min hemkommun och har brutit med barn och bekanta under tiden. Däremot växer jag inte in i utvecklingen utan ser stora skillnader varje gång jag kommer hem efter 6 månader.  

Jag är inte hemlig av mig och står för vad jag tycker så jag kan berätta att jag bor i Vingåker. Var bor du?

Här är den senaste tillgängliga statistiken från Vingåker. Skrevs en artikel i lokaltidningen för lite sen som visade på ännu större ökning. Men tidning är tidning och fakta är fakta.  www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Statistik/Sodermanland/Brottsstatistik/Anmalda_brott_i_Vingaker_1996-2008_100%20000.pdf
    Ett anonymt internetforum är inte rätt plats att ta till sig upplevelser eller synpunkter. 

Om du vill att politiker ska lyssna på dina åsikter är det bättre att göra det via mejl. Inte anonymt. 

Jag skulle också råda dig att vara saklig och försöka att inte skylla alla dina olyckor på invandrare eller flyktingar, eller knarklangare. Såvida det inte är SD du vänder dig till. 

Var jag bor delar jag inte med mig av. 

Lycka till. 
  • Mandel
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 19:34:40 följande:

Varför ska de  ensamkommande barnen stå tillbaka för att en kvinna i Sverige (Sverige, inte ett u-land) inte förstår att använda preventivmedel, och för att ha valt ut en usel far till barnen?

Semester är ingen rättighet. 

Fast varför ska de "svenska" barnen drabbas av mammans brist på ansvarstagande i preventivmedelsfrågan när flyktingbarnen uppenbarligen inte behöver drabbas av deras föräldrars uppenbara brist på ansvar eftersom de valt att skaffa barn i en oroshärd? Eller att flyktingbarnens föräldrar inte klarat av att ta hand om sina barn - preventivmedel?
    Var är skillnaden? Det är ju barn som drabbas i båda fallen, eller?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Solidaritet
    Mandel skrev 2015-08-26 14:23:23 följande:
    Fast varför ska de "svenska" barnen drabbas av mammans brist på ansvarstagande i preventivmedelsfrågan när flyktingbarnen uppenbarligen inte behöver drabbas av deras föräldrars uppenbara brist på ansvar eftersom de valt att skaffa barn i en oroshärd? Eller att flyktingbarnens föräldrar inte klarat av att ta hand om sina barn - preventivmedel?
    Hur ser möjligheterna till preventivmedel ut i Syrien? Har du koll på det?
  • Mandel
    Solidaritet skrev 2015-08-26 14:26:55 följande:
    Hur ser möjligheterna till preventivmedel ut i Syrien? Har du koll på det?
    Nej, har du?
    Om det inte finns drösvis av preventivmedel så är man fråntagen ansvaret för de barn man producerar?
  • Solidaritet
    Mandel skrev 2015-08-26 14:39:07 följande:
    Nej, har du?
    Om det inte finns drösvis av preventivmedel så är man fråntagen ansvaret för de barn man producerar?
    Om det inte finns tillgång till preventivmedel, eller är tillåtet att använda dem, blir det ganska omöjligt att kontrollera reproduktionen. Jämfört med en familj i Sverige där vi själva har förmånen att bestämma hur många barn vi ska ha. 
  • Anonym (Norge)

Läste någonstans - som senila jag så klart inte kommer ihåg vart, att efter att Norge började kolla den verkliga åldern på de ensamkommande flyktingbarnen så visade det sig att de inte alls var så unga som de utgav sig för att vara.
    Sedan sjönk antalet som kom drastiskt efter att ryktet gick att de inte blev insläppta.

Hur kan man kolla det? Kan man åldersbestämma levande människor med dna-test eller hur gör man?

• Mandel
    Solidaritet skrev 2015-08-26 14:41:19 följande:
    Om det inte finns tillgång till preventivmedel, eller är tillåtet att använda dem, blir det ganska omöjligt att kontrollera reproduktionen. Jämfört med en familj i Sverige där vi själva har förmånen att bestämma hur många barn vi ska ha. 
    Och då ska självklart de "svenska" barnen straffas för att deras föräldrar inte tänkte och utländska barn ska klappas på axeln för det är synd om dem?
  • Solidaritet
    Mandel skrev 2015-08-26 14:23:23 följande:
    Mandel skrev 2015-08-26 14:44:39 följande:
    Och då ska självklart de "svenska" barnen straffas för att deras föräldrar inte tänkte och utländska barn ska klappas på axeln för det är synd om dem?
    Hetsa inte upp dig. 
    Du frågade vad skillnaden är. 
    Jag har förklarat vilken skillnad jag ser. 

Men ja, det är lite mer synd om ett barn som utstått krig än ett barn som inte hade råd att åka på semester. 

• Stolt Farsa
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:17:51 följande:

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

Nu är inte jag någon vänstermänniska men en sådan person skulle troligen svara något i stil med "Måste du ställa svaga grupper mot varandra"
  • Rixa
    Solidaritet skrev 2015-08-26 14:09:08 följande:
    Ett anonymt internetforum är inte rätt plats att ta till sig upplevelser eller synpunkter. 

Om du vill att politiker ska lyssna på dina åsikter är det bättre att göra det via mejl. Inte anonymt. 

Jag skulle också råda dig att vara saklig och försöka att inte skylla alla dina olyckor på invandrare eller flyktingar, eller knarklangare. Såvida det inte är SD du vänder dig till. 

Var jag bor delar jag inte med mig av. 

Lycka till. 
    Nähä, och varför är inte ett internetforum rätt plats? Jag har aldrig uttryckt någon önskan om att politiker ska lyssna. 

Vad är det som inte är sakligt? och på vad sätt har jag skyllt olyckor på invandrare? Det enda jag gjort är att förklarat när du har ifrågasatt. 

T ex frågar du efter att jag ska presentera fakta vilket jag bemötte men du bryr dig inte om att kommentera eller ha synpunkter på det du önskade få presenterat. 

Jag förstår inte vart du vill komma eller vad du vill uppnå med dina inlägg. Skrev ut dem för att få en sammanhållen historik och kan inte följa det du skriver hur gärna jag än vill. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn