• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-08-31 14:23:39 följande:

Jo du har påstått det :

"77% av ensamkommande flyktingbarn i Danmark är över 18år"

Det är inte samma sak som "77% av ensamkommande flyktingbarn som kontrollerats på sin ålder i Danmark är över 18år"

Sen får jag erkänna att jag blandat ihop Danmark och Norge. Siffrorna är liknande i båda länderna, men den siffra om 12% av det totala antalet jag skrev handlade om Norge, inte Danmark. Jag ber om ursäkt för detta. Jag hade några dagar tidigare deltagit i en annan debatt där detta diskuterats och hade siffran först i minnet, men uppenbarligen inte nationaliteten. Jag förstår att ni tycker att det är hysteriskt roligt och det bjuder jag på. Men faktum kvarstår att det även för Danmark handlar om att siffran 77% handlar andelen av de som testats- inte av totalen (vilket du läser i bland annat din egen länk - även om skribenten där råkar formulera sig olyckligt andra gången hon nämner siffran så den blir felaktig) Hur många som var det totala antalet där har jag inte hittat. Kaske var det 99% som testades, vad vet jag. Men man kan väl gissa att de har ungefär samma kvot som i Norge +/- 15%

www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/udi-tanntester-asylsoekere-lyver-paa-alderen/a/552786/

Hade du en källa till mig också?
  • pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-08-31 14:58:24 följande:

Hade du en källa till mig också?

Vad i undrade du? Sitter på mobilen igen och det är meckigt att gå tillbaka hela tråden. Ni frågade väl samma sak eller?
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-08-31 17:15:11 följande:

Vad i undrade du? Sitter på mobilen igen och det är meckigt att gå tillbaka hela tråden. Ni frågade väl samma sak eller?

Nä, läs igen.
  • pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-08-31 17:21:09 följande:
    Nä, läs igen.
    Ja du frågade om vem som genomfört den Danska kontrollen och jag skrev ju i förra meddelandet att jag blandat ihop Norge och Danmark och skickade länken om den norska kontrollen. Jag har som sagt bett om ursäkt för ihopblandningen. Siffrorna för andelen av de kontrollerade som var över 18 var ju båda kring 75% så då jag svarade på meddelandet om Danmark hade jag en annan diskussion där jag läst om den norska undersökningen färskt i minnet och siffrornas likhet gjorde mig slarvig där på mobilen. Dumt nog snabbgooglade jag den underökningen och fick upp Danska Justitieministeriets undersökning med ungefär samma andel och eftersom jag inte hade den länken om Norge sparad så blandade jag ihop dem och trodde det var den jag läst om tidigare, och trodde därför att det var källan till den undersökningen som visade sig vara norsk. Hänger du med ;)

Lite snurrigt, men som sagt- slarvigt av mig, men poängen är fortfarande lika korrekt- varken i Norge eller Danmark är 75% av alla ensamkommande barn över 18, 75% av de kontrollerade barnen är över 18.

Annars kan jag inte hitta att du frågat efter någon annan källa, så då får du nog snällt påminna mig om du ska få svar
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-08-31 20:58:39 följande:

Ja du frågade om vem som genomfört den Danska kontrollen och jag skrev ju i förra meddelandet att jag blandat ihop Norge och Danmark och skickade länken om den norska kontrollen. Jag har som sagt bett om ursäkt för ihopblandningen. Siffrorna för andelen av de kontrollerade som var över 18 var ju båda kring 75% så då jag svarade på meddelandet om Danmark hade jag en annan diskussion där jag läst om den norska undersökningen färskt i minnet och siffrornas likhet gjorde mig slarvig där på mobilen. Dumt nog snabbgooglade jag den underökningen och fick upp Danska Justitieministeriets undersökning med ungefär samma andel och eftersom jag inte hade den länken om Norge sparad så blandade jag ihop dem och trodde det var den jag läst om tidigare, och trodde därför att det var källan till den undersökningen som visade sig vara norsk. Hänger du med ;)

Lite snurrigt, men som sagt- slarvigt av mig, men poängen är fortfarande lika korrekt- varken i Norge eller Danmark är 75% av alla ensamkommande barn över 18, 75% av de kontrollerade barnen är över 18.

Annars kan jag inte hitta att du frågat efter någon annan källa, så då får du nog snällt påminna mig om du ska få svar

Känns det igen. Mmm.
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-08-31 21:29:26 följande:

Utveckla?

Vi två har mötts förut, före ggr på detta forum... och det vet du med. Så nu vet du att jag vet att du minsan kan hitta en källa. "journalisten"
  • pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-08-31 21:32:23 följande:

Vi två har mötts förut, före ggr på detta forum... och det vet du med. Så nu vet du att jag vet att du minsan kan hitta en källa. "journalisten"

Ja det är klart jag vet att vi diskuterat förr. Men när har jag påstått att jag inte kan hitta en källa?
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-08-31 21:51:18 följande:

Ja det är klart jag vet att vi diskuterat förr. Men när har jag påstått att jag inte kan hitta en källa?

Klicka på "visa endast"
  • pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-08-31 22:04:27 följande:

Klicka på "visa endast"

Mobilen kan bara visa första sidan av mina inlägg så jag hittar det inte. Vilket nummer har inlägget?

Jag förstår inte varför jag allmänt skulle påstå att jag inte klarar av att hitta en källa?

Jag brukar tvärt om skryta om mina förträffligheter, inte tillkortakommanden ;)
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-08-31 22:22:06 följande:

Mobilen kan bara visa första sidan av mina inlägg så jag hittar det inte. Vilket nummer har inlägget?

Jag förstår inte varför jag allmänt skulle påstå att jag inte klarar av att hitta en källa?

Jag brukar tvärt om skryta om mina förträffligheter, inte tillkortakommanden ;)

Har du en nokia 5210?
  • pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-08-31 22:47:57 följande:

Har du en nokia 5210?

Nej en iPhone som går till sida två av alla inlägg då man klickar vidare från sida ett av "visa endast".

Men jag har läst alla mina inlägg igen (genom att scrolla hela tråden) och inte någonstans påstår jag att jag inte är kapabel att hitta länkar. Varför det nu skulle spela någon roll. Men eftersom du spökläst detta blir det underhållande att se vilket inlägg du menar att det står i...
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-09-01 07:01:37 följande:

Nej en iPhone som går till sida två av alla inlägg då man klickar vidare från sida ett av "visa endast".

Men jag har läst alla mina inlägg igen (genom att scrolla hela tråden) och inte någonstans påstår jag att jag inte är kapabel att hitta länkar. Varför det nu skulle spela någon roll. Men eftersom du spökläst detta blir det underhållande att se vilket inlägg du menar att det står i...

Är du politiker?
  • pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-09-01 07:09:52 följande:
    Är du politiker?
    I vilket inlägg påstår jag att jag inte kan hitta en länk?
    svara på det först och fly inte från när du har fel. jag erkände mitt misstag så då kan du erkänna ditt
  • Nerfherder
    pellepelle skrev 2015-09-01 07:11:40 följande:

I vilket inlägg påstår jag att jag inte kan hitta en länk?

svara på det först och fly inte från när du har fel. jag erkände mitt misstag så då kan du erkänna ditt

Du är rolig du
  • thure
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:17:51 följande:

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
    Vecka 35 inkom 3173 nya asylanter till Sverige, av dessa var 749 stycken ensamkommande baaarn.
    749 x 2000 kr/dygn = 1,5 miljoner extra utlägg / dag.........endast för baaarnen!
    Lägg även till kostnaden för de övriga asylanterna samt kostnader till Bert Karlsson och andra asylbaroner så förstår du att det inte blir mycket pengar över till mamman med de fyra barnen.

• pellepelle
    Nerfherder skrev 2015-09-01 08:59:47 följande:

Bra, kom med en källa då

Ja det är du som är källan till ditt påstående...
  • Anonym (jävlar)
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:17:51 följande:

Varför ställer du folk mot varandra så här?
  • Anonym (Fegt)
    Solidaritet skrev 2015-08-26 14:09:08 följande:
    Ett anonymt internetforum är inte rätt plats att ta till sig upplevelser eller synpunkter. 

Om du vill att politiker ska lyssna på dina åsikter är det bättre att göra det via mejl. Inte anonymt. 

Jag skulle också råda dig att vara saklig och försöka att inte skylla alla dina olyckor på invandrare eller flyktingar, eller knarklangare. Såvida det inte är SD du vänder dig till. 

Var jag bor delar jag inte med mig av. 

Lycka till. 
    Patetiskt! Står du inte ens upp så mycket för vad du säger här mr Politiker att det är farligt att yppa vad du bor. Demokrati, öppenhet och mod! Det är grejer det!
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn