• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Anonym (slut)
    pellepelle skrev 2015-08-26 11:20:36 följande:
    Jag blir mörkrädd över den typen av uttalanden om att en människa kan epitetsätta en annan som rätt sort eller fel sorts människa. Men jag förstår att du inte riktigt ser på dig på det sättet...

Frågan om 15-20 länder har aldrig ställts till mig, därför har jag inte svarat. Men det är väl självklart att när du väl flyr från ett land vill du väl också fly till ett land där du vet att du kan få möjligheter att starta ett nytt liv. Det är klart att vår gästvänlighet är en faktor som spelar in och jag är stolt över att många väljer mitt land som en nystart i sitt liv. Skulle jag tvingas att flytta 8av någon anledning) skulel jag ju välja att flytta till det land jag tror ger mig bäst förutsättningar att starta ett nytt bra liv. Jag förstår inte vad som är konstigt med det. ja de flyr FRÅN ett krig, men de flyr ju också TILL ett nytt liv

Skulle du med stolthet flyta in i ex rosengård, eller rinkeby och bevittna hur dom utnyttjar sin chans till "bättre liv och nystart"?

pellepelle skrev 2015-08-26 11:15:56 följande:
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:08:22 följande:

Vi har ingen budget att hjälpa invandrare längre, det tas ifrån allt annat, bland annat försvaret som är idag ett skrattretande fiasko som inte skulle kunna erbjuda mer än några timmars motstånd om nått verkligen hände.

Massinvandring så som det ser ut idag är omkring det vi kan vara utan, och då få loss resurser att ta hand om allt annat i välfärden som har varit lidande och dragits med nedskärningar senaste åren.

Det bästa Sverige kan göra i dagens läge är följa dom som vet hur man hanterar invandring (ex kanada), kolla vad folk har att erbjuda oss, har dom kompetens och kommer till jobb är dom välkomna, kommer dom till bidrag med noll kompetens eller kunskap under bältet kan dom åka tillbaka.

Försvaret var ett exempel som jag tydligt skrev inte värderade. Välj kapitalskatt, bensinskatt, kulturbidrag, idrottsbidrag, utförsäljning av statliga bolag, riksdagslöner eller vad som helst. Jag vill inte ställa någon specifik kostnad mot U-hjälp. Jag undrar bara varför just invandringens kostnader (som också ger inkomster i förlängningen) är det enda självklara valet. Om det nu inte är så att ni tycker att vissa människor (svenska utsatta) är mer värda att få hjälp än andra (icke svenska utsatta)

Slut- så de som inte har någon kompetens från sitt hemland ska vi inte hjälpa till att få kompetens och ett drägligt liv, utan de ska skickas tillbaka till misär och ... hur menar du att de ska utveckla sin kompetens bättre där? Hur ska de kunna skapa sig ett lika drägligt liv där? Eller är dessa människor inte värda en chans i livet?

Tar vi in dom med kompetens som kan driva landet vidare så kan vi hjälpa desto fler, tar vi in alla utan hänsyn till oss själva så får vi mer av det vi ser på gatan idag.

Vi måste tyvärr välja ut vem som ska få komma in i landet och bidra till samhället och vem som ska skickas bort för att dom skulle bara vara samhället till lass.

• AnnaMaria2552
    pellepelle skrev 2015-08-26 11:20:36 följande:
    Jag blir mörkrädd över den typen av uttalanden om att en människa kan epitetsätta en annan som rätt sort eller fel sorts människa. Men jag förstår att du inte riktigt ser på dig på det sättet...

Frågan om 15-20 länder har aldrig ställts till mig, därför har jag inte svarat. Men det är väl självklart att när du väl flyr från ett land vill du väl också fly till ett land där du vet att du kan få möjligheter att starta ett nytt liv. Det är klart att vår gästvänlighet är en faktor som spelar in och jag är stolt över att många väljer mitt land som en nystart i sitt liv. Skulle jag tvingas att flytta 8av någon anledning) skulel jag ju välja att flytta till det land jag tror ger mig bäst förutsättningar att starta ett nytt bra liv. Jag förstår inte vad som är konstigt med det. ja de flyr FRÅN ett krig, men de flyr ju också TILL ett nytt liv
    Intressant. Värderar du även en infödd svensk som fuskar med bidrag och har som enda ambition att bli sjukpensionär, lika som en som går till jobbet varje dag oavsett stress, trötthet, vantrivsel, monotona eller motbjudande arbetsuppgifter..?

Möjligheter, absolut. Men det får de i andra länder också. Endast Sverige erbjuder ett kravfritt bidragsparadis. Och då blir det de som inte vill arbeta som kommer hit. Det är ganska logiskt.
  • Solidaritet
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:26:05 följande

Vi måste tyvärr välja ut vem som ska få komma in i landet och bidra till samhället och vem som ska skickas bort för att dom skulle bara vara samhället till lass.

Av allt trams du skrivit är du äntligen ärligt med var du står. 

• pellepelle
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:26:05 följande:

Skulle du med stolthet flyta in i ex rosengård, eller rinkeby och bevittna hur dom utnyttjar sin chans till "bättre liv och nystart"?

pellepelle skrev 2015-08-26 11:15:56 följande:
    Försvaret var ett exempel som jag tydligt skrev inte värderade. Välj kapitalskatt, bensinskatt, kulturbidrag, idrottsbidrag, utförsäljning av statliga bolag, riksdagslöner eller vad som helst. Jag vill inte ställa någon specifik kostnad mot U-hjälp. Jag undrar bara varför just invandringens kostnader (som också ger inkomster i förlängningen) är det enda självklara valet. Om det nu inte är så att ni tycker att vissa människor (svenska utsatta) är mer värda att få hjälp än andra (icke svenska utsatta)

Slut- så de som inte har någon kompetens från sitt hemland ska vi inte hjälpa till att få kompetens och ett drägligt liv, utan de ska skickas tillbaka till misär och ... hur menar du att de ska utveckla sin kompetens bättre där? Hur ska de kunna skapa sig ett lika drägligt liv där? Eller är dessa människor inte värda en chans i livet?

Tar vi in dom med kompetens som kan driva landet vidare så kan vi hjälpa desto fler, tar vi in alla utan hänsyn till oss själva så får vi mer av det vi ser på gatan idag.

Jag bor 200 meter från Rosengård och är mycket stolt och nöjd med mitt boende tack.

Och tar vi in utan hänsyn till individernas öden kommer de vi skickar tillbaka leva i misär och dö i förtid i högre utsträckning än här...
  • Anonym (slut)
    Solidaritet skrev 2015-08-26 11:45:51 följande:

Av allt trams du skrivit är du äntligen ärligt med var du står. 

Trams? Vilket var?

Jag tar i det fallet exempel av det landet som har en av dom mest lyckade invandringspolitiker i hela världen, Kanada.

Du hittar inte speciellt många ghetton där om ens nån eller våg av gruppvåldtäkter men invandring tillåter dom.

Vad skiljer sig mellan dom och oss?

Dom är mycket noggranna vem dom släpper in i landet medan hos oss erkänner både polis och migrationsverket att vi har noll koll på vad som väller genom gränserna.
    Har du en hållbar anledning att komma in i landet, kommer du med kompetens och är frigående så är du välkommen, kommer du bara till välfärd för att du har det "sämre" i ditt eget land så får du göra nått åt saken, men inte i Kanada.

• pellepelle
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:30:49 följande:
    Intressant. Värderar du även en infödd svensk som fuskar med bidrag och har som enda ambition att bli sjukpensionär, lika som en som går till jobbet varje dag oavsett stress, trötthet, vantrivsel, monotona eller motbjudande arbetsuppgifter..?

Möjligheter, absolut. Men det får de i andra länder också. Endast Sverige erbjuder ett kravfritt bidragsparadis. Och då blir det de som inte vill arbeta som kommer hit. Det är ganska logiskt.
    Ja, jag värderar dem lika högt som människor med samma rätt till att bli hjälpta av samhället, sen tycker jag ju att bidragsfuskarens handlingar är avskyvärda och borde straffas, men inte med utvisning- utan hårdare krav.

Kravfritt bidragsparadis... suck. Du använder så roliga formuleringar du ...
  • Rixa
    Solidaritet skrev 2015-08-26 07:57:55 följande:

Kanske du kan svara på varför just ensamkommande flyktingbarn skulle vara orsaken till att du inte får ut det du vill av välfärdssystemet? 
    Varför påverkar inte skattesänkningar för de rika, att riskkapitalbolag plockar ut skattepengar i vinst, eller att banker gör fantasivinster på vårt sparkapital och vårar lån, din ekonomi? 

Jag har inte längre något intresse i skolvärlden så det är inte jag som inte får ut det jag vill av välfärdssystemet utan först och främst svenska barn som släpar efter i undervisning. 

Jag hävdar fortfarande att du saknar verklighetsförankring. Många små orter har alltför stor andel invandrare som inte integreras i samhället. Invandrarbarn pratar inte svenska men sätts in i klasser efter ålder. De kräver massor av resurser som inte finns extra. Svenska barn får ge efter av de befintliga resurserna. Min kommun med 9 000 inv har halkat ner bland de 10 sämsta högstadieskolorna nu. Vi ligger med i toppen på procentuellt antal elever som inte klarat inträdeskrav till gymnasiet.

För egen del ska jag flytta hem till Sverige (bor utomlands) pga jobb och det finns inte en enda lgh att få tag på. Sex stora hyreshus är uthyrda till migrationsverket för asylsökande. Alla hyresvärdar hyr ut till dem pga att de får tredubbelt betalt + ersättning för skador.

Kriminalitet och våld har ökat. Jargong mot unga tjejer är bedrövlig från invandrarkillar. Det blir bråk när svenskar ungdomar reagerar och säger ifrån. Flera vettiga skötsamma ungdomar har anmälningar på sig och rättssamhället vägrar se bakomliggande orsak. De är inte intresserade av att få reda på att bråk startade ett halvår tidigare pga tjejer trakasserats. Ständiga villa/bil inbrott och stölder gör att folk flyr och säljer sina villor vilket gjort att huspriser stadigt går nedåt. 

Kompisar som bor på asylboende har väntat över 5 år på besked. De är förbannade på droghandeln som förekommer. Själva tar de helt avstånd mot droger men har fått erbjudande att sälja. De har inte pengar att leva för, bor otroligt trångt, får inte jobba och har snart inget annat val än att ge sig in i försäljning av droger. 

Finns mycket, mycket mer att säga i ämnet. Jag är inte emot invandring men kan som så många andra konstatera att det svenska systemet inte fungerar. Tyvärr är det alltför många politiker som inte fattar ett dugg utan svänger sig med statistik och vägrar lyssna.

Denna artikel hade kunnat varit skriven om min kommun. 

www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2015/08/26/oro-och-fortvivlan-over-asylsituationen/  
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (slut)
    pellepelle skrev 2015-08-26 11:50:44 följande:
    Jag bor 200 meter från Rosengård och är mycket stolt och nöjd med mitt boende tack.

Och tar vi in utan hänsyn till individernas öden kommer de vi skickar tillbaka leva i misär och dö i förtid i högre utsträckning än här...

Jaha, du bor alltså i privatägda hsb där man måste ha miljoner för att komma in, fantastiskt, det är precis såna som fanatiskt predikar mångkultur, när man slipper bo bland det man önskar andra.

Vad sägs om att flyta till krocksbäck seved augustenborg rosengård på riktigt då eller andra förlorade områden?

Nja, dom får väl se till att ordna upp sina situationer på hemmaplan, det största problemet med lyckosökare är att det är dom som är dom driftiga, utan det hade dom inte lyckats ta sig över halva världen för att komma till våra bidrag, det är just det folket som behövs i deras hemländer, driftiga nog att kunna ta i och göra nytta,  då inte kvinnor barn skadade handikappade, lämnar man kvar dom endast vilket sker idag kommer deras länder aldrig på fötter igen och vi får bara dras med fler lyckosökare.

• Solidaritet
    Rixa skrev 2015-08-26 11:55:06 följande:
    Jag har inte längre något intresse i skolvärlden så det är inte jag som inte får ut det jag vill av välfärdssystemet utan först och främst svenska barn som släpar efter i undervisning. 

Jag hävdar fortfarande att du saknar verklighetsförankring. Många små orter har alltför stor andel invandrare som inte integreras i samhället. Invandrarbarn pratar inte svenska men sätts in i klasser efter ålder. De kräver massor av resurser som inte finns extra. Svenska barn får ge efter av de befintliga resurserna. Min kommun med 9 000 inv har halkat ner bland de 10 sämsta högstadieskolorna nu. Vi ligger med i toppen på procentuellt antal elever som inte klarat inträdeskrav till gymnasiet.

För egen del ska jag flytta hem till Sverige (bor utomlands) pga jobb och det finns inte en enda lgh att få tag på. Sex stora hyreshus är uthyrda till migrationsverket för asylsökande. Alla hyresvärdar hyr ut till dem pga att de får tredubbelt betalt + ersättning för skador.

Kriminalitet och våld har ökat. Jargong mot unga tjejer är bedrövlig från invandrarkillar. Det blir bråk när svenskar ungdomar reagerar och säger ifrån. Flera vettiga skötsamma ungdomar har anmälningar på sig och rättssamhället vägrar se bakomliggande orsak. De är inte intresserade av att få reda på att bråk startade ett halvår tidigare pga tjejer trakasserats. Ständiga villa/bil inbrott och stölder gör att folk flyr och säljer sina villor vilket gjort att huspriser stadigt går nedåt. 

Kompisar som bor på asylboende har väntat över 5 år på besked. De är förbannade på droghandeln som förekommer. Själva tar de helt avstånd mot droger men har fått erbjudande att sälja. De har inte pengar att leva för, bor otroligt trångt, får inte jobba och har snart inget annat val än att ge sig in i försäljning av droger. 

Finns mycket, mycket mer att säga i ämnet. Jag är inte emot invandring men kan som så många andra konstatera att det svenska systemet inte fungerar. Tyvärr är det alltför många politiker som inte fattar ett dugg utan svänger sig med statistik och vägrar lyssna.

Denna artikel hade kunnat varit skriven om min kommun. 

www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2015/08/26/oro-och-fortvivlan-over-asylsituationen/  
    Våld och kriminalitet har inte ökat. Om du fortsätter att "hävda" det kanske du kan presentera fakta?

Ja, vi har bostadsbrist.

Ja, vi lever i ett patriarkalt samhälle och många kvinnor upplever sig sexistiskt behandlade. 

Intressant hur du försöker måla ut flyktingar som knarkförsäljare. Det går naturligtvis inte att kontrollera om du överhuvudtaget känner några flyktingar. 

Det är också intressant att du trots att du inte bor i Sverige anser dig ha mer verklighetsförankring i landet än vad jag har som bor här. Och du vet heller inte var i landet jag bor. Glad
  • todo nada
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:30:49 följande:

Snacka inte skit! Det finns motkrav till att få bidrag, det är inte så att de kan lägga fötterna på soffbordet och bara få pengar av soc varje månad.

Jag personligen känner människor som kommit hit med bortsprängda ben och ändå bett om att få jobba, vilket de t.o.m blivit nekade. En man sa ordagrant "jag kan sätta ihop klossar på en industri eller vad som helst, men ta inte ifrån mig värdigheten jag får genom att jobba för mig", han saknade alltså ben från knäet och nedåt.

Bedrövligt med människor som delar den orealistiska åskådning du har om invandring. Vad baserar du det ens på, att alla som kommer hit vill leva på bidrag? Hur många invandrare känner du, och om du nu känner några, vad är det för typer isf som bara kommer hit och vill ha bidrag?
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn