• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Rixa
    Anonym (Norge) skrev 2015-08-26 14:42:00 följande:

Läste någonstans - som senila jag så klart inte kommer ihåg vart, att efter att Norge började kolla den verkliga åldern på de ensamkommande flyktingbarnen så visade det sig att de inte alls var så unga som de utgav sig för att vara.
    Sedan sjönk antalet som kom drastiskt efter att ryktet gick att de inte blev insläppta.

Hur kan man kolla det? Kan man åldersbestämma levande människor med dna-test eller hur gör man?

Ingen aning.... Men det borde väl gå. Man kan ju åldersbestämma avlidna personer. Även djur så varför skulle det inte funka på människor, liksom. Är säkert en omfattande och kostsam utredning som krävs. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Irma01
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:17:51 följande:

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

Jag har bara läst TS. Skillnaden är enorm: de fattiga barnen vet inte vad död, krig och förföljesen är för någonting (som tur är). Det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att åka på semester, och även om det inte är barnens fel så har mamman ett ansvar, varför skaffar man fyra barn om man nu inte kan ta hand om dem? Självklart ska vi försöka hjälpa dessa barn också, men nu är situationen den värsta sedan andra världskriget och barn flyr undan fruktansvärda öden, för dem handkar det inte om misär eller semester, det handlar om liv och död. Så jag kan faktiskt inte ens jämföra situationen. Och nej, jag är inte vänster och jag tycker inte att du är rasist för att du ställer frågan och tänker så.

Mvh,
  • Jojile
    Rixa skrev 2015-08-26 13:50:42 följande:

nu är Södertälje inte någon liten kommun som jag tidigare hänvisar till när det gäller stora problem. Måste alla hela tiden påvisa att andra har fel? Kan man istället inte försöka lyssna på varandra lite mer? 

Så nu helt plötsligt får man inte använda södertälje som exempel? Det brukar annars gå utmärkt när man vill påvisa hur farlig invandringen är. Jag tycker du har fel, det här är ett diskussionsforum vilket då gör det naturligt att jag säger om jag anser att du har fel.
  • Hypnotica
    Rixa skrev 2015-08-26 15:28:50 följande:
    Ingen aning.... Men det borde väl gå. Man kan ju åldersbestämma avlidna personer. Även djur så varför skulle det inte funka på människor, liksom. Är säkert en omfattande och kostsam utredning som krävs. 
    Det finns ingen säker metod att exakt åldersbestämma varken döda eller levande personer. Så är det med det.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Jojile

Att vi har problem med integrationspolitiken i Sverige håller jag med. Jag är stolt över att Sverige är ett land där folk som flyr sina liv känner att de kan komma för att få uppleva trygghet och komma på fötter. Det jag inte är stolt över är hur vårt samhälle misslyckas med att faktiskt få in många i samhället. När flera kommuner smiter ansvar så blir det en tung börda för de kommuner som säger ja och jag är övertygad om att det då skapas utanförsamhällen vilka inte gynnar någon. Men lösningen på det här är inte att börja sätta människor mot varandra, för om vi börjar med det, var slutar vi då? Ska de som arbetar anses viktigare än arbetslösa eller sjukskrivna?

Jag skulle gärna se att politikerna tog tag i och skapade lättare byggregler så det blir lättare att bygga billigt. Att det ska sitta företag och kunna ta ut ockerhyror är helt jäkla absurt och även det måste politikerna ta tag i. Välfärden blöder kanske, men det beror inte på invandrare utan på skattesänkningar efter skattesänkningar samt miljonvinster som göms undan och därför inte skattas. Att det ens är en möjlighet att hyra ut ettor till enorma ockerhyror är absurt och sådant måste täppas till.

Att få åka på semester är inte en rättighet även om de kanske svider att inte kunna unna sina barn det. Att få tak över huvudet och inte behöva gömma sig från bomber, kulor eller riskerna att bli tvingad till att bli barnsoldat, det är enligt mig en mänsklig rättighet.

• Anonym (urk)
    Stolt Farsa skrev 2015-08-26 15:12:23 följande:
    Nu är inte jag någon vänstermänniska men en sådan person skulle troligen svara något i stil med "Måste du ställa svaga grupper mot varandra"

Precis det som genomsyrar tråden av det lilla jag har sett.

Detta tankesättet är så vidrig att man har lust att spy.

Allt är svenskens fel, har du det bra ska du känna skam och "dela med dig" har du det dåligt ska du känna skam och fortfarande dela med dig, har du det mittemellan ska du känna skam för du har det fortfarande för bra.

Vad som har krävts för att vi skulle ha det bra glömmer dom flesta som lever här och har det bra, att dom andra inte var lika fram och förstörde sina närmiljöer är inte en ursäkt att komma hit och roffa åt sig av vårt hårda arbete.
    Lite av skulden kan man även sätta på USA, skulle inte dom härja runt i Mellanöstern skulle vi fortfarande ha nån form av stabilitet i området, diverse diktatorer visste hur man höll sina invånare i schack, nu härjar dom fritt utan översyn och vi i hela Europa lider för det.
  • Rixa
    Jojile skrev 2015-08-26 16:06:17 följande:
    Så nu helt plötsligt får man inte använda södertälje som exempel? Det brukar annars gå utmärkt när man vill påvisa hur farlig invandringen är. Jag tycker du har fel, det här är ett diskussionsforum vilket då gör det naturligt att jag säger om jag anser att du har fel.
    Klart du får. Men du citerade mitt inlägg och mitt inlägg handlade om små kommuner med ca 10 000 invånare. Jag har aldrig varit i Södertälje och har ingen aning om hur skolor fungerar där. Enligt dig fungerar de bra och Södertälje inte har samma problem som de jag nämnde. Men att det fungerar i Södertälje innebär inte att det fungerar på små kommuner.

Vad tycker du om tidningsartikeln jag länkade till och säger att den likaväl hade kunnat varit skriven om min kommun med omnejd?

Vore det inte bra om alla kan lyssna mer på varandra istället? Små kommuner har självklart andra problem än vad större kommuner har. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Fejkisen
    Anonym (Cal) skrev 2015-08-25 20:33:49 följande:

Det här borde vara en enkel fråga att besvara.
    Men frågan är felställd, jag tar mig rätten att omformulera den så att kärnpunkten kommer fram.
    Vi börjar med att skita i vilken nationalitet det är på barn eftersom vi inte är rasister gör vi inte skillnad på människor baserat på ursprung.

Då blir frågeställningen ska vi lägga våra resurser på att rädda barn från död eller ska vi lägga pengarna på att låta mer redan priviligerade barn få det ännu bättre genom att låta dom få åka på semester utomlands.
    För mig är valet enkelt. 
    Jag unnar gärna alla föräldrar en skön bad och sol-vecka i ett varmt land med sina barn.
    Men INTE på bekostnad av att ett annat barn dör i krig. 

Svårare än så är inte valet och det borde vara så enkelt för varje medkännande människa att göra det valet.

Kunde inte förklaras bättre!
  • Mandel
    Solidaritet skrev 2015-08-26 15:01:39 följande:
    Mandel skrev 2015-08-26 14:44:39 följande:
    Och då ska självklart de "svenska" barnen straffas för att deras föräldrar inte tänkte och utländska barn ska klappas på axeln för det är synd om dem?
    Hetsa inte upp dig. 
    Du frågade vad skillnaden är. 
    Jag har förklarat vilken skillnad jag ser. 

Men ja, det är lite mer synd om ett barn som utstått krig än ett barn som inte hade råd att åka på semester. 

Så vi ska göra skillnad på barns olika värde och vilken summa pengar vi satsar på deras fritid beroende på vem det är mest synd om? Ska det bli en tävling i lidande?
    Blir krigsupplevelserna mildare för att man får åka till ex Skara Sommarland med uppehälle?
    Varför duger det inte med en glass och ett besök vid närmsta badstrand? För alla barn vars föräldrar saknar förmågan att ge dem en semesterupplevelse. Oavsett orsak.

Vad föder vi för förakt gentemot "våra" egna barn och  i_"våra" egna barn om de nedprioriteras?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (K)

Mandel det var ett bra inlägg.

Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn