Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Ensamkommande kontra fattiga barn

Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:17:51 följande:

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

Det som gör att folk kallar dig rasist är att du per automatik väljer ut invandring och ensamkommande flyktingbarn som det första och enda stället att skära ner pengar på för att denna familj ska få det bättre. Du sätter två utsatta grupper mot varandra och värderar de ena som är mer lik dig (svenk) högre än den andra (invandrare).

Hade du istället sagt att det är fördjävligt att denna familj inte kan få mer bidrag, vi borde höja bensinskatten, höja kapitalskatten, dra ner på försvaret eller något annat som skulle ge lika stor eller större ekonomisk vinst hade det varit en helt annan sak. Men varför känner du att du instinktivt måste ställa dessa grupper mot varandra. Varför vill du bara hjälpa den ena gruppen. Finns det verkligen inte andra ställen i samhällsekonomin som det är mer lämpligt att spara in på än på ytterligare en utsatt grupp?

Det är frågan du måste ställa dig då du funderar varför folk kallar dig rasist. jag tror inte att du är det, jag tror bara att du gått på propagandan som ett parti lyckats bra med och fått upp på dagordningen.
  • pellepelle
    Utili skrev 2015-08-26 09:04:23 följande:
    Jag tycker inte om oärliga människor. Expressen och SvD är mycket mer tillförlitliga källor än Godmankliniken.

Man har konstaterat i både Danmark, Finland och Norge att 75 % är över 18 år. Man där alltid tand- och handledsröntgen vid misstanke om att flyktingen ljuger om sin ålder.

Det gör man inte i Sverige vilket källorna Expressen och SvD bekräftar. Även Migrationsverket bekräftar detta, man utförde 2014 83 stycken handleds- och tandröntgenundersökningar, samtidigt tog man emot 7049 sk ensamkommande flyktingbarn.

Med det i åtanke är ditt påstående att 0,5 % av alla ensamkommande flyktingbarn är äldre än 18 år skrattretande. Hur kan man ens vara så dum som du är? Du menar ju att i Danmark, Norge och Finland, ja där är 75 % äldre än 18 år, men i Sverige är flykting"barnen" magiskt ärliga, där är endast 0,5 % äldre än 18 år. Jag skrattar åt ditt idiotiska argument.
    Du har missuppfattat en siffra här. Det är 75% av de TESTADE ensamkommande i Norge och Danmark som är över 18. Inte av totalen. De barn som är uppenbart under 18 testar man inte. Senaste siffran jag hittar var att 208 av 1300 barn testades i Norge till exempel (158 över 18). Så Förutsatt att man inte missat någon som ser uppenbart yngre ut blir det  158 av 1300 som är över 18. Dvs cirka 12%

• pellepelle
    Utili skrev 2015-08-26 10:35:11 följande:
    Med hjälp på plats menar man inte att man ska hjälpa personer där kriget finns, utan i närområdet. Menar du att flyktingar i t.ex. Jordanien kommer att dö för att de inte får PUT i Sverige?
    Men då är min fråga- om du nu vill hjälpa folk på plats och höja vårt bidrag där. Varför måste det nödvändigtvis komma från vår budget för att hjälpa invandrare. Varför inte från försvaret, höjd kapitalskatt eller minskade bidrag till kulturen (jag menar inte att jag värderar dessa högre eller lägre, bara att jag vill veta varför just invandring är en så självklar post att ta ifrån när man vill hjälpa folk på plats i Syrien, flyktingströmmen kommer ju inte minska nämnvärt för att vi lägger ala våra intergrationspengar i utlandet)
  • pellepelle
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:00:28 följande:
    Bara genom att ställa högre krav och trumpeta ut det i världen, så skulle vi kunna få en bättre sorts flyktingar!
    I natt sover jag men lampan på....
  • pellepelle
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:05:00 följande:
    Ärligt nu: tycker du att vi har ett tillräckligt bra försvar i Sverige som det är nu? Det är ju ett SKÄMT! Vi skulle inte kunna försvara oss ens en vecka mot en invasion av t.ex. ryssar eller IS.
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:08:22 följande:

Vi har ingen budget att hjälpa invandrare längre, det tas ifrån allt annat, bland annat försvaret som är idag ett skrattretande fiasko som inte skulle kunna erbjuda mer än några timmars motstånd om nått verkligen hände.

Massinvandring så som det ser ut idag är omkring det vi kan vara utan, och då få loss resurser att ta hand om allt annat i välfärden som har varit lidande och dragits med nedskärningar senaste åren.

Det bästa Sverige kan göra i dagens läge är följa dom som vet hur man hanterar invandring (ex kanada), kolla vad folk har att erbjuda oss, har dom kompetens och kommer till jobb är dom välkomna, kommer dom till bidrag med noll kompetens eller kunskap under bältet kan dom åka tillbaka.

Försvaret var ett exempel som jag tydligt skrev inte värderade. Välj kapitalskatt, bensinskatt, kulturbidrag, idrottsbidrag, utförsäljning av statliga bolag, riksdagslöner eller vad som helst. Jag vill inte ställa någon specifik kostnad mot U-hjälp. Jag undrar bara varför just invandringens kostnader (som också ger inkomster i förlängningen) är det enda självklara valet. Om det nu inte är så att ni tycker att vissa människor (svenska utsatta) är mer värda att få hjälp än andra (icke svenska utsatta)

Slut- så de som inte har någon kompetens från sitt hemland ska vi inte hjälpa till att få kompetens och ett drägligt liv, utan de ska skickas tillbaka till misär och ... hur menar du att de ska utveckla sin kompetens bättre där? Hur ska de kunna skapa sig ett lika drägligt liv där? Eller är dessa människor inte värda en chans i livet?
  • pellepelle
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:08:04 följande:
    Utveckla?

Och du har fortfarande inte svarat på varför alla dessa flyktingar eller "flyktingar" reser genom 15-20 krigsfria länder till just Sverige, om det nu är kriget de vill undslippa?
    Jag blir mörkrädd över den typen av uttalanden om att en människa kan epitetsätta en annan som rätt sort eller fel sorts människa. Men jag förstår att du inte riktigt ser på dig på det sättet...

Frågan om 15-20 länder har aldrig ställts till mig, därför har jag inte svarat. Men det är väl självklart att när du väl flyr från ett land vill du väl också fly till ett land där du vet att du kan få möjligheter att starta ett nytt liv. Det är klart att vår gästvänlighet är en faktor som spelar in och jag är stolt över att många väljer mitt land som en nystart i sitt liv. Skulle jag tvingas att flytta 8av någon anledning) skulel jag ju välja att flytta till det land jag tror ger mig bäst förutsättningar att starta ett nytt bra liv. Jag förstår inte vad som är konstigt med det. ja de flyr FRÅN ett krig, men de flyr ju också TILL ett nytt liv
  • pellepelle
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:26:05 följande:

Skulle du med stolthet flyta in i ex rosengård, eller rinkeby och bevittna hur dom utnyttjar sin chans till "bättre liv och nystart"?

pellepelle skrev 2015-08-26 11:15:56 följande:
    Försvaret var ett exempel som jag tydligt skrev inte värderade. Välj kapitalskatt, bensinskatt, kulturbidrag, idrottsbidrag, utförsäljning av statliga bolag, riksdagslöner eller vad som helst. Jag vill inte ställa någon specifik kostnad mot U-hjälp. Jag undrar bara varför just invandringens kostnader (som också ger inkomster i förlängningen) är det enda självklara valet. Om det nu inte är så att ni tycker att vissa människor (svenska utsatta) är mer värda att få hjälp än andra (icke svenska utsatta)

Slut- så de som inte har någon kompetens från sitt hemland ska vi inte hjälpa till att få kompetens och ett drägligt liv, utan de ska skickas tillbaka till misär och ... hur menar du att de ska utveckla sin kompetens bättre där? Hur ska de kunna skapa sig ett lika drägligt liv där? Eller är dessa människor inte värda en chans i livet?

Tar vi in dom med kompetens som kan driva landet vidare så kan vi hjälpa desto fler, tar vi in alla utan hänsyn till oss själva så får vi mer av det vi ser på gatan idag.

Vi måste tyvärr välja ut vem som ska få komma in i landet och bidra till samhället och vem som ska skickas bort för att dom skulle bara vara samhället till lass.

Jag bor 200 meter från Rosengård och är mycket stolt och nöjd med mitt boende tack.

Och tar vi in utan hänsyn till individernas öden kommer de vi skickar tillbaka leva i misär och dö i förtid i högre utsträckning än här...
  • pellepelle
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:30:49 följande:
    Intressant. Värderar du även en infödd svensk som fuskar med bidrag och har som enda ambition att bli sjukpensionär, lika som en som går till jobbet varje dag oavsett stress, trötthet, vantrivsel, monotona eller motbjudande arbetsuppgifter..?

Möjligheter, absolut. Men det får de i andra länder också. Endast Sverige erbjuder ett kravfritt bidragsparadis. Och då blir det de som inte vill arbeta som kommer hit. Det är ganska logiskt.
    Ja, jag värderar dem lika högt som människor med samma rätt till att bli hjälpta av samhället, sen tycker jag ju att bidragsfuskarens handlingar är avskyvärda och borde straffas, men inte med utvisning- utan hårdare krav.

Kravfritt bidragsparadis... suck. Du använder så roliga formuleringar du ...
  • pellepelle
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:56:00 följande:

Jaha, du bor alltså i privatägda hsb där man måste ha miljoner för att komma in, fantastiskt, det är precis såna som fanatiskt predikar mångkultur, när man slipper bo bland det man önskar andra.

Vad sägs om att flyta till krocksbäck seved augustenborg rosengård på riktigt då eller andra förlorade områden?

Nja, dom får väl se till att ordna upp sina situationer på hemmaplan, det största problemet med lyckosökare är att det är dom som är dom driftiga, utan det hade dom inte lyckats ta sig över halva världen för att komma till våra bidrag, det är just det folket som behövs i deras hemländer, driftiga nog att kunna ta i och göra nytta,  då inte kvinnor barn skadade handikappade, lämnar man kvar dom endast vilket sker idag kommer deras länder aldrig på fötter igen och vi får bara dras med fler lyckosökare.

Hur ska du ha det- är det driftiga killar som kommer hit, men när de kommer hit vill de bara lata sig och inte ta till vara på sin driftighet?

PS jag bor inte i HSB, men det spelar väl ingen roll för dig...
  • pellepelle
    Anonym (urk) skrev 2015-08-27 11:46:10 följande:

Det tvivlar jag på så som det ser ut idag men faktum kvarstår att för varje en vi förvarar på asylboenden är det tusentals som blir utan vår hjälp där det faktiskt akut behövs.

Du kan inte jämföra en akut insats efter vilket man återgår till sitt vanliga liv och att faktiskt "solidarisk" hoppa in i isvaken för att stanna där.

eeeh, jo det är just vad man kan det. På vilket sätt är isvaksinsatsen inte en akut hjälp där ni båda går tillbaka till vanliga liv efteråt?
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn