• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Oerjan Lax
    Hypnotica skrev 2015-08-25 18:34:43 följande:

Jag tycker vi istället kan diskutera fenomenet "Varför är det bara nyregistrerade konton som skapar smygrasistiska trådar på FL?".

Jag vill inte komma från ämnet, men tycker du handen på hjärtat att TS till denna tråd verkar på det minsta sätt smygrasistisk? Hurdå? Och om hon är det, så måste ju alla svenskar vara det. Och alla araber. Och alla som bryr sig om de som finns HÄR först och främst.
  • Anonym (nopps)
    Jojile skrev 2015-08-25 18:46:15 följande:

Det måste vara så himla skönt att ha en utsatt grupp att skylla allt på. Skolan bryter mot lagen och ger inte ditt barn det stöd hen behöver? Flyktingarnas fel! Du får inte ut mer pengar av försäkringskassan/socialtjänsten/arbetsförmedlingen? Flyktingarnas fel! Stora barngrupper i förskola, gråtande pensionärer på gatorna (?!?). Javisst, Flyktingarnas fel!

Varför är lösningen att sparka på en annan utsatt grupp? Så väldigt sorgligt att det sitter lyckligt lottade människor i detta land, som inte behövt göra något mer än att ha turen att födas här, och anse sig vara bättre och mer värda änandra. Jag ser ju personligen hellre att vi hjälper barn som flyr för sina liv än skickar en ensamstående morsa med fyra ungar semester. Hon

Jag kan göra det enkelt för dig, två fel gör inte ett rätt, eller så har vi en utsatt grupp som hjälps så gott det går eller så har vi två utsatta grupper där ingen får den hjälpen som behövs.

Jag väljer alternativ ett, då att stänga gränser, reda ut kaoset på hemmaplan, så vi kan hjälpa andra länder som har det sämre ställt

Eller så tar vi hit alla som önskar det, förlorar all vår välfärd och så har vi två grupper som utsatta som måste be andra om hjälp.

Vi kan inte ha bägge delar.

• Anonym (***)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:12:56 följande:
    Jag vill inte komma från ämnet, men tycker du handen på hjärtat att TS till denna tråd verkar på det minsta sätt smygrasistisk? Hurdå? Och om hon är det, så måste ju alla svenskar vara det. Och alla araber. Och alla som bryr sig om de som finns HÄR först och främst.
    Inte smygrasist, utan öppet rasistisk.

Om man bara bryr sig om vissa som finns HÄR, så är man rasist. Flyktingbarnen finns HÄR.
  • Anonym (***)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:52:23 följande:
    Ja men då ska man sluta ta hit FLER, det här landet klarar ju uppenbarligen inte av det! Sa man inte t ex att "när alla 40-talister gått i pension kommer det behövas sååå månnnga fler på arbetsplatserna". Nu HAR alla 40-talister gått i pension och vi har skriande arbetslöshet.

Ta inte hit folk vi inte kan ta hand om!
    Starta då en tråd om det. Denna handlar om de ensamma barn som redan finns här. Som TS inte tycker vi ska hjälpa.
  • Anonym (***)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:52:23 följande:
    Ja men då ska man sluta ta hit FLER, det här landet klarar ju uppenbarligen inte av det! Sa man inte t ex att "när alla 40-talister gått i pension kommer det behövas sååå månnnga fler på arbetsplatserna". Nu HAR alla 40-talister gått i pension och vi har skriande arbetslöshet.

Ta inte hit folk vi inte kan ta hand om!
    Sedan är det svårt att ta dig på allvar, när du inte håller det du lovar. Du skriver en sak men gör en annan.
  • MEE83

Man kan ju fråga sig varför hon föder 4 barn om hon inte har råd att ge dom det hon vill. Hon ploppar ut fyra ungar som skall försörjas på  en skitlön/underhåll, det låter inte speciellt välplanerat. Hon har ingen möjlighet att betala ens hälften av kostnaden som hennes barn belastar samhället med. 4 ungar i skolan är ca 400 000 per läsår. 

• Anonym (Cal)

Det här borde vara en enkel fråga att besvara.
    Men frågan är felställd, jag tar mig rätten att omformulera den så att kärnpunkten kommer fram.
    Vi börjar med att skita i vilken nationalitet det är på barn eftersom vi inte är rasister gör vi inte skillnad på människor baserat på ursprung.

Då blir frågeställningen ska vi lägga våra resurser på att rädda barn från död eller ska vi lägga pengarna på att låta mer redan priviligerade barn få det ännu bättre genom att låta dom få åka på semester utomlands.
    För mig är valet enkelt. 
    Jag unnar gärna alla föräldrar en skön bad och sol-vecka i ett varmt land med sina barn.
    Men INTE på bekostnad av att ett annat barn dör i krig. 

Svårare än så är inte valet och det borde vara så enkelt för varje medkännande människa att göra det valet.

• Anonym (E)
    Anonym (Cal) skrev 2015-08-25 20:33:49 följande:

Det här borde vara en enkel fråga att besvara.

Men frågan är felställd, jag tar mig rätten att omformulera den så att kärnpunkten kommer fram.

Vi börjar med att skita i vilken nationalitet det är på barn eftersom vi inte är rasister gör vi inte skillnad på människor baserat på ursprung.

Då blir frågeställningen ska vi lägga våra resurser på att rädda barn från död eller ska vi lägga pengarna på att låta mer redan priviligerade barn få det ännu bättre genom att låta dom få åka på semester utomlands.

För mig är valet enkelt. 

Jag unnar gärna alla föräldrar en skön bad och sol-vecka i ett varmt land med sina barn.

Men INTE på bekostnad av att ett annat barn dör i krig. 

Svårare än så är inte valet och det borde vara så enkelt för varje medkännande människa att göra det valet.

Bästa inlägget <3
  • Tuggben

Barnen flyr ENSAMMA från KRIG, det går absolut inte att jämföra med att inte ha råd att åka på semester. Semester är väl inget krav för att ha en bra barndom?

• Embla twopointoh
    Anonym (***) skrev 2015-08-25 19:50:22 följande:
    Inte smygrasist, utan öppet rasistisk.

Om man bara bryr sig om vissa som finns HÄR, så är man rasist. Flyktingbarnen finns HÄR.
    Eh, nej, det är inte den vedertagna definitionen av "rasism".
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn