• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Anonym (Anna)
    hej10 skrev 2015-08-24 23:30:12 följande:

Vi pratar framför allt om ensamkommande flyktingbarn i den här tråden(?) 15 åringar tillexempel som söker sig till Sverige för ett bättr liv(?) för att det är krig, förtrycka eller något annat i sitt hemland som gör att de lämnar sin familj bakom sig. Åker de tillbaka till sitt hemland? Det har jag aldrig hört om.

Umgås du med någon som inte är född i Sverige då undrar jag? Känns som du lever i en bubbla...
  • Anonym (maja)

Väldigt vad man ställer grupper mot varandra i den här tråden. Dels ts utifrån ekonomi pch dels flera andra utifrån moral.själv anser jag att fattiga och/eller utsatta barn ska då stöd alldeles oberoende av vad någon självutnämnd moralpolis anser om föräldrarnas val.

Att skylla nedläggning av kvällsöppna vårdcentraler i Norrlands inland och e enskild skola/kommuns brister i att uppfylla sitt uppdrag på ensamkommande asylsökande barn känns också väldigt långsökt.

Vad gäller hur resurser fördelas och nyttjas tror jag inte alltid attbrister beror på just bristande ekonomiska reaurser utan ibland på brist i den övergripande planeringen och ett allt för kortsiktigt tänkande.

Men om man nu skulle omfördela resurser (till vårdcentraler tex) - vari ligger logiken att det är just stödet tilasylsökande barn vi ska dra ned?

• Solidaritet
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 23:49:18 följande:
    Bor man här, jobbar och betalar skatt som alla andra svenskar och får höra att Sverige lägger 55 miljarder på flyktingmottagande är det väl inte speciellt rasistiskt att ifrågasätta detta.
    Nej, det är inte speciellt rasistiskt. 

Avsikten bakom att sprida den typen av lögner är dock rasistisk.Kostnaden gäller alltså inte specifikt flyktingmottagandet det året, utan innefattar alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige.
    Flyktingar som fått arbete betalar skatt, vilket gör att det inte blir en ren kostnad, utan att det också kommer in pengar till statskassan. 

"Joakim Ruist konstaterar i sin studie att flyktinginvandringen årligen kostar lite mer än en procent av Sveriges BNP. 2015 kommer summan för flyktinginvandringen att landa på ungefär 50 miljarder kronor, vilket är tolv miljarder mindre än vad grundskolan årligen kostar. Ruist betonar dock att kostnaden inte endast avser de som kommer hit det specifika året, utan alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige. "

www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/

I en studie har de tittat på nettoeffekten av mottagna flyktingar i en enskild kommun. Trenden är uppåtgående mellan åren 1997 och 2000, då sysselsättningen ökade med 24 procentenheter. 
    Därefter har sysselsättningsgraden minskat något för varje år och självfallet infann sig en rejäl nedgång 2008-2009, i och med finanskrisen då hela landets invånare påverkades. Under de senaste åren har sysselsättningsgraden trots lågkonjunktur börjat återhämta sig. Året 2011 2011 arbetade 50,2 % av skyddsbehövande och anhöriga. Enligt (Storesletten 2003; Eurostat ) behöver sysselsättningsgraden öka med ca 10 procentenheter för att samhället ska gå jämnt ut med kostnader och intäkter.

Då diskuterar vi bara flyktingar och deras anhöriga, inte invandring generellt. 

kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:616243/FULLTEXT01.pdf

Dock kan jag tycka att det är extremt kallhamrat och empatilöst att dra i dessa växlar i diskussionen om ensamkommande flyktingbarn. Vi pratar om barn som flyr från krig. 

Är det verkligen värdigt att ställa dem mot våra barn?
    Varför ställa människor mot varandra överhuvudtaget? 
    Vad finns för vinning, förutom för rasistiska och människofientliga krafter med ljusskygg agenda?

Exakt vad vinner min dotter på att jag agerar som ett hjärtlöst svin mot barn av annan etnisk härkomst? 
  • Anonym (maja)
    Anonym (Anna) skrev 2015-08-25 07:51:53 följande:

Umgås du med någon som inte är född i Sverige då undrar jag? Känns som du lever i en bubbla...

Det relevanta är väl i så fall om hon umgås med ensamkommande barn eftersom det var de det handlade om I hennea inlägg.
  • Avtrubbade
    Solidaritet skrev 2015-08-25 08:16:20 följande:
    Nej, det är inte speciellt rasistiskt. 

Avsikten bakom att sprida den typen av lögner är dock rasistisk.Kostnaden gäller alltså inte specifikt flyktingmottagandet det året, utan innefattar alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige.
    Flyktingar som fått arbete betalar skatt, vilket gör att det inte blir en ren kostnad, utan att det också kommer in pengar till statskassan. 

"Joakim Ruist konstaterar i sin studie att flyktinginvandringen årligen kostar lite mer än en procent av Sveriges BNP. 2015 kommer summan för flyktinginvandringen att landa på ungefär 50 miljarder kronor, vilket är tolv miljarder mindre än vad grundskolan årligen kostar. Ruist betonar dock att kostnaden inte endast avser de som kommer hit det specifika året, utan alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige. "

www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/
    I en studie har de tittat på nettoeffekten av mottagna flyktingar i en enskild kommun. Trenden är uppåtgående mellan åren 1997 och 2000, då sysselsättningen ökade med 24 procentenheter. 
    Därefter har sysselsättningsgraden minskat något för varje år och självfallet infann sig en rejäl nedgång 2008-2009, i och med finanskrisen då hela landets invånare påverkades. Under de senaste åren har sysselsättningsgraden trots lågkonjunktur börjat återhämta sig. Året 2011 2011 arbetade 50,2 % av skyddsbehövande och anhöriga. Enligt (Storesletten 2003; Eurostat ) behöver sysselsättningsgraden öka med ca 10 procentenheter för att samhället ska gå jämnt ut med kostnader och intäkter.

Då diskuterar vi bara flyktingar och deras anhöriga, inte invandring generellt. 

kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:616243/FULLTEXT01.pdf

Dock kan jag tycka att det är extremt kallhamrat och empatilöst att dra i dessa växlar i diskussionen om ensamkommande flyktingbarn. Vi pratar om barn som flyr från krig. 
    Är det verkligen värdigt att ställa dem mot våra barn?
    Varför ställa människor mot varandra överhuvudtaget? 
    Vad finns för vinning, förutom för rasistiska och människofientliga krafter med ljusskygg agenda?

Exakt vad vinner min dotter på att jag agerar som ett hjärtlöst svin mot barn av annan etnisk härkomst? 
    Du kallar mig alltså lögnare. Tycker du ska prata mindre statistik och mer vardagsrealism istället. Varifrån tycker du att vi ska ta pengar till ej fungerande skola, sjukvård och omsorg. Tycker du dessutom att det är vettigt att ta 60 talet ensamkommande barn som sannolikt behöver vård till vår kommun som inte ens har ett fungerande sjukhus.

Sen tycker jag att du visar din sanna sida när du kallar folk med handikappade barn som inte får den hjälp de behöver för hjärlösa svin.

Där har ni den sanna vänstern och deras solidaritet!
  • Avtrubbade
    KillBill skrev 2015-08-25 07:07:58 följande:
    Vad är detta för skitsnack? Pengar till skolan och pengar för att ta hand om ensamkommande flyktingbarn regleras av olika budgetar.

Stöd till skolbarn som är handikappade eller som av andra skäl har behov av stöd i skolan är reglerat i lag. Skolverket är tillsynsmyndighet och på deras hemsida är det mycket enkelt att göra en anmälan om kan misstänker att en elev inte får det stöd som eleven är i behov av. En anmälan brukar prövas på ett par månader.

Vi har skolplikt i Sverige och föräldrar är ansvariga för att barnen fullgör sin skolgång. En kommun kan utdöma vite om en förälder inte gör allt i sin makt för barnen går till skolan.

Fråga: har ni anmält situationen till Skolverket?
    och vad tror du pengarna till dessa budgetar kommer från då? Manna från himlen? Det är väl skattepengar alltihop...
  • Solidaritet
    Avtrubbade skrev 2015-08-25 08:46:34 följande:
    Du kallar mig alltså lögnare. Tycker du ska prata mindre statistik och mer vardagsrealism istället. Varifrån tycker du att vi ska ta pengar till ej fungerande skola, sjukvård och omsorg. Tycker du dessutom att det är vettigt att ta 60 talet ensamkommande barn som sannolikt behöver vård till vår kommun som inte ens har ett fungerande sjukhus.

Sen tycker jag att du visar din sanna sida när du kallar folk med handikappade barn som inte får den hjälp de behöver för hjärlösa svin.

Där har ni den sanna vänstern och deras solidaritet!
    Jag kallar dig inte för lögnare. 
    Fakta talar dock emot ditt tyckande. 

Jag förstår att du hellre vill debattera subjektiva åsikter, fakta har aldrig varit fascisternas bästa gren. 

Allt till vänster om den yttersta högerkanten är vänstervridet, eller hur? Drömmer
  • Avtrubbade
    Solidaritet skrev 2015-08-25 09:01:27 följande:
    Jag kallar dig inte för lögnare. 
    Fakta talar dock emot ditt tyckande. 

Jag förstår att du hellre vill debattera subjektiva åsikter, fakta har aldrig varit fascisternas bästa gren. 

Allt till vänster om den yttersta högerkanten är vänstervridet, eller hur? Drömmer
    Japp där satt den!

Jag förstår att "vanligt" folk inte ger sig in och kommenterar i en sån här tråd. 

Rejäla brösttoner från de som jag faktiskt frågade från början, bekräftar precis det jag misstänkte.

Man är rasist alternativt fascist om man ifrågasätter sin och andra svenska människors situation i förhållande till flyktingfrågan.

Det här känns inte speciellt intressant att forsätta diskutera nu när jag fick svaret.
  • Solidaritet
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 09:09:04 följande:

Varför ska våra egna barn ha det illa medan dom ska ha det bättre?

Bättre?
    Du menar att dina barn ska få subventionerad läxhjälp på bekostnad av att de ensamkommande barnen nekas asyl och istället slits sönder av bomber?

Men faktum är att vi inte behöver ha det så. Att hjälpa ensamkommande flyktingbarn innebär inte per automatik att dina barn får det sämre. Allt beror på hur våra resurser fördelas i samhället. 

Hur kommer det sig att du inte frågar dig varför ett riskkapitalbolag som driver en privat skola eller asylboende ska tjäna enorma summor i vinst, pengar direkt utplockade ur våra skattemedel, samtidigt som dina barn tydligen "har det illa"?

Varför frågar du dig inte varför det är okej att banker i Sverige gör fantasisummor i vinster på våra lån och vårt sparkapital, samtidigt som dina barn tydligen "har det illa"? 

Varför är det just flyktingar som är orsaken till att dina barn "har det illa"? 

Att vi tar hand om våra barn och leder dom till en sljus framtid framför att låta dom ärva ett sargat krigsdrabbad land.

Ja, det är fruktansvärt då barn tvingas leva i krigsdrabbade länder. Det är därför det är viktigt att hjälpa barn som flyr undan krig. 

Hon kanske slipper bli våldtagen fast det kanske du inte bryr dig om, varför ska vi ställa folk mot varandra, hon får väl bjuda på sig.

Jag tror knappast att vårt patriarkala samhälle, eller vår våldtäktskultur, försämras för att vi hjälper barn som flyr undan krig. För du vet väl att överlägset flest våldtäkter sker i hemmen, och förövaren är någon offret känner. Överfallsvåldtäkter är få, och uppenbarligen är någon som heter Niklas fullt kapabel till att begå bestialiska överfallsvåldtäkter. 

Det FINNS en gemensam nämnare.

Nämligen att nästan alla som begår våldtäkter är män. 
    Hör och häpna.
  • Solidaritet
    Avtrubbade skrev 2015-08-25 09:22:48 följande:
    Japp där satt den!

Jag förstår att "vanligt" folk inte ger sig in och kommenterar i en sån här tråd. 

Rejäla brösttoner från de som jag faktiskt frågade från början, bekräftar precis det jag misstänkte.

Man är rasist alternativt fascist om man ifrågasätter sin och andra svenska människors situation i förhållande till flyktingfrågan.

Det här känns inte speciellt intressant att forsätta diskutera nu när jag fick svaret.
    Och där kom offerkoftan.

"Uääää! Han kastade fakta i ansiktet på mig! Översittare!"
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn