• Avtrubbade

Ensamkommande kontra fattiga barn

Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

• Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Anonym (jävlar)

Shit vad många rasister som hittat idag

• Avtrubbade
    Anonym (Vänster) skrev 2015-08-24 20:14:03 följande:

Dessutom ts, hur vet du att det inte fanns pengar för denna mamman? Hade hon sökt nån form av bistånd och fått avslag? I ts står bara att hon fick hjälp av en organisation, så hon fick ju hjälp oavsett... Är det viktigt för dig att pengarna kommer från just staten?

Jag tror att om man har försörjningsstöd så finns det extra pengar man kan söka för lite guldkant på tillvaron om man har barn. Fritidspeng tror jag det heter. Nu verkar det ju inte som att denna mamman har det, så då ligger hon väl över normen, och anses kanske kunna betala själv? Var ska gränsen gå för när staten ska gå in och betala ens semester och när ska man anses klara det själv?

Ja, det kan va så. Inslaget var nog i grunden inte en fråga om barn ska på semester eller inte utan om fattiga barn och att det finns många.

Uppfattning du har är ju lite som en arvssynd. Det är väl inte barnens fel att de är fattiga. Men dem ska vi tydligen stunta i eftersom föräldrarna är oansvariga. 

Då kan vi ju strunta i de ensamkommande barnen också eftersom deras oansvariga föräldrar skaffade 10 barn och började kriga och sen skickade iväg dem på egen hand. Eller?
  • Anonym (Anna)
    Gert skrev 2015-08-24 20:24:16 följande:

Du vet väl att "svenska" IS-krigare åker hem till Sverige för att vila upp sig och få svensk sjukvård och sen åker de tillbaka till sin mördarsemester i Syrien. Säger du varsågod till dem också?

Du svarar inte på mina frågor och byter helt plötsligt ämne. Hur ska man diskutera med dig tro? Nu diskuterade vi ej IS! Typiskt sd-retorik när ni ej kan diskutera era uttalanden mer än att slänga ur er en massa tyckanden. Ser dig överallt på familjeliv aldrig kan du föra en diskussion och hålla dig till ämnet!
  • Anonym (***)
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:44:03 följande:
    Nä inte "folks" semester utan stödja barnens intressen. Ni som ifrågasätter det här har nog antingen inga egna barn eller så va ni i Thailand med hela familjen i vintras.
    Jag har barn, men var inte i Thailand i vintras.

Varför drar du in deras semester om det inte är det du menar?

Tycker du inte att barnens pappa har något ansvar för barnen?
  • Anonym (***)
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:47:01 följande:
    Nä just det vi tar och skiter i henne och hennes barn och problem.
    Det skrev jag inte. Men blanda inte in henne i diskussionen om kostnaden för ensamkommande barn.

Men vi kan ju vända på det. Tycker du vi ska skita i ensamkommande barn?
  • Anonym (***)
    Avtrubbade skrev 2015-08-24 19:52:00 följande:
    Inga barn där alltså förstår jag. Vatten och bröd och ingen semster under uppväxten förstår jag också.

Jag unnar i alla fall hennes barn att få bada i havet någon gång under sin uppväxt. Det tycker jag att vi har råd med. 
    Det kostar inget att bada.
  • Anonym (***)
    Anonym (skit) skrev 2015-08-24 20:24:34 följande:

Svenskar är andraklassens invånare i Sverige nu, hur man än vänder och vrider på det kommer vi  inte ifrån, fattiga i Sverige får svälta, pensionärer ruttna på gatan, allt för tredje världen, det är så man spyr lite.

Ta av dig offerkoftan, det är så  oattraktivt med gnälliga människor...
  • Avtrubbade
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 21:48:50 följande:
    Det skrev jag inte. Men blanda inte in henne i diskussionen om kostnaden för ensamkommande barn.

Men vi kan ju vända på det. Tycker du vi ska skita i ensamkommande barn?
    Japp det tycker jag. Vi ska fullständigt strunta i dem för de har så oansvariga föräldrar som hamnat i dålig sits.
  • Anonym (***)
    Anonym (Anna) skrev 2015-08-24 21:06:35 följande:
    Du svarar inte på mina frågor och byter helt plötsligt ämne. Hur ska man diskutera med dig tro? Nu diskuterade vi ej IS! Typiskt sd-retorik när ni ej kan diskutera era uttalanden mer än att slänga ur er en massa tyckanden. Ser dig överallt på familjeliv aldrig kan du föra en diskussion och hålla dig till ämnet!
  • Avtrubbade
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 21:49:46 följande:
    Det kostar inget att bada.
    Nä inte i havet men det kostar att åka dit. Badhuset där jag bor kostar det ganska mycket att lösa in sig på. Men det är väl lika bra att de får hacka hål på isen  och hoppa barnen nu när de har så oansvariga föräldrar.
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn