Inlägg från: AnnaMaria2552 |Visa alla inlägg
  • AnnaMaria2552

Ensamkommande kontra fattiga barn

Anonym (***) skrev 2015-08-24 19:34:40 följande:

Varför ska de  ensamkommande barnen stå tillbaka för att en kvinna i Sverige (Sverige, inte ett u-land) inte förstår att använda preventivmedel, och för att ha valt ut en usel far till barnen?

Semester är ingen rättighet. 

Fy Fan. Jag önskar att alla som går igång på att skada sitt eget folk och sitt eget land, skulle dra härifrån... Varför bo i ett land som man inte älskar, och med ett folk som man inte känner solidaritet och samhörighet med?
  • AnnaMaria2552
    pellepelle skrev 2015-08-26 10:15:56 följande:
    Det som gör att folk kallar dig rasist är att du per automatik väljer ut invandring och ensamkommande flyktingbarn som det första och enda stället att skära ner pengar på för att denna familj ska få det bättre. Du sätter två utsatta grupper mot varandra och värderar de ena som är mer lik dig (svenk) högre än den andra (invandrare).

Hade du istället sagt att det är fördjävligt att denna familj inte kan få mer bidrag, vi borde höja bensinskatten, höja kapitalskatten, dra ner på försvaret eller något annat som skulle ge lika stor eller större ekonomisk vinst hade det varit en helt annan sak. Men varför känner du att du instinktivt måste ställa dessa grupper mot varandra. Varför vill du bara hjälpa den ena gruppen. Finns det verkligen inte andra ställen i samhällsekonomin som det är mer lämpligt att spara in på än på ytterligare en utsatt grupp?

Det är frågan du måste ställa dig då du funderar varför folk kallar dig rasist. jag tror inte att du är det, jag tror bara att du gått på propagandan som ett parti lyckats bra med och fått upp på dagordningen.
    Invandringen är ju den utgift som är lättast att skära i, eftersom det inte går ut över våra egna utan bara förbättrar situationen för våra egna - inklusive de invandrare som redan finns här, för den delen. Jag kan upplysa dig om att många invandrare själva röstar på Sd nu, för att de fattar att det kommer att gå ut över dem också om vi tar emot fler. För någonstans måste det skäras - samhället kan inte bära alla.

Det är en väldigt konstig åsikt att ett land inte ska få skydda och vårda sina egna i första hand. Landsgränser, medborgarskap, skatte-och-fördelningspolitik mellan medborgarna i ett land o.s.v. har alltid funnits, och är liksom inget nytt.
  • AnnaMaria2552
    Solidaritet skrev 2015-08-26 10:38:08 följande:
    Länderna i närområdet tar emot absolut flest flyktingar. 

Du som står för åsikten att vi inte kan hjälpa alla borde väl förstå att de inte kan ta emot alla?
    Det är hur-eller-hur inte vårt problem.

Dessutom vet du likaväl som jag, att flyktingarna som anländer till t.ex. Libanon inte erhåller en modern, fullt utrustad lägenhet till varje familj, bidrag som täcker en hyfsad levnadsstandard i hur många år som helst, gratis läkarvård, sjukvård, förlossningsvård, förskola och skola åt alla barnen, till och med fria universitetsstudier...

Däremot undrar man ju varför det snorrika Emiratet inte kan öppna sina hjärtan för dessa flyktingar..? Då skulle det ju inte bli några problem med kraschande religioner, kraschande kulturer, kraschande kvinnosyn o.s.v. heller eftersom de har samma.
  • AnnaMaria2552
    Solidaritet skrev 2015-08-26 10:34:53 följande:
    Utarmat?!

Va?

Jag är ledsen, men där slutar jag att läsa. 
    Om du inte har särskilda behov av något slag (t.ex. hög ålder, handikapp eller psykisk sjukdom), eller har någon närstående som har det, och om du inte heller själv arbetar inom vård-skola-omsorg, så kan det vara så att du inte har behövt märka hur utarmat vårt land blivit.
  • AnnaMaria2552
    pellepelle skrev 2015-08-26 11:02:34 följande:
    Men då är min fråga- om du nu vill hjälpa folk på plats och höja vårt bidrag där. Varför måste det nödvändigtvis komma från vår budget för att hjälpa invandrare. Varför inte från försvaret, höjd kapitalskatt eller minskade bidrag till kulturen (jag menar inte att jag värderar dessa högre eller lägre, bara att jag vill veta varför just invandring är en så självklar post att ta ifrån när man vill hjälpa folk på plats i Syrien, flyktingströmmen kommer ju inte minska nämnvärt för att vi lägger ala våra intergrationspengar i utlandet)
    Ärligt nu: tycker du att vi har ett tillräckligt bra försvar i Sverige som det är nu? Det är ju ett SKÄMT! Vi skulle inte kunna försvara oss ens en vecka mot en invasion av t.ex. ryssar eller IS.
  • AnnaMaria2552
    pellepelle skrev 2015-08-26 11:03:53 följande:
    I natt sover jag men lampan på....
    Utveckla?

Och du har fortfarande inte svarat på varför alla dessa flyktingar eller "flyktingar" reser genom 15-20 krigsfria länder till just Sverige, om det nu är kriget de vill undslippa?
  • AnnaMaria2552
    Solidaritet skrev 2015-08-26 11:16:53 följande:
    Om vi tar emot 100 000 borde vi enligt din logik inte ha några problem med att ta emot fler. 

Det vore väldigt trevligt om du kunde backa upp åtminstone en bråkdel av allt du häver ur dig med någon sorts fakta, och gärna fakta, inte artiklar i sensationspressen. 
    ...och det ska komma från dig? Tomte
  • AnnaMaria2552
    pellepelle skrev 2015-08-26 11:20:36 följande:
    Jag blir mörkrädd över den typen av uttalanden om att en människa kan epitetsätta en annan som rätt sort eller fel sorts människa. Men jag förstår att du inte riktigt ser på dig på det sättet...

Frågan om 15-20 länder har aldrig ställts till mig, därför har jag inte svarat. Men det är väl självklart att när du väl flyr från ett land vill du väl också fly till ett land där du vet att du kan få möjligheter att starta ett nytt liv. Det är klart att vår gästvänlighet är en faktor som spelar in och jag är stolt över att många väljer mitt land som en nystart i sitt liv. Skulle jag tvingas att flytta 8av någon anledning) skulel jag ju välja att flytta till det land jag tror ger mig bäst förutsättningar att starta ett nytt bra liv. Jag förstår inte vad som är konstigt med det. ja de flyr FRÅN ett krig, men de flyr ju också TILL ett nytt liv
    Intressant. Värderar du även en infödd svensk som fuskar med bidrag och har som enda ambition att bli sjukpensionär, lika som en som går till jobbet varje dag oavsett stress, trötthet, vantrivsel, monotona eller motbjudande arbetsuppgifter..?

Möjligheter, absolut. Men det får de i andra länder också. Endast Sverige erbjuder ett kravfritt bidragsparadis. Och då blir det de som inte vill arbeta som kommer hit. Det är ganska logiskt.
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn