Inlägg från: Solidaritet |Visa alla inlägg
  • Solidaritet

Ensamkommande kontra fattiga barn

Avtrubbade skrev 2015-08-24 23:49:18 följande:
    Bor man här, jobbar och betalar skatt som alla andra svenskar och får höra att Sverige lägger 55 miljarder på flyktingmottagande är det väl inte speciellt rasistiskt att ifrågasätta detta.
    Nej, det är inte speciellt rasistiskt. 

Avsikten bakom att sprida den typen av lögner är dock rasistisk.Kostnaden gäller alltså inte specifikt flyktingmottagandet det året, utan innefattar alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige.
    Flyktingar som fått arbete betalar skatt, vilket gör att det inte blir en ren kostnad, utan att det också kommer in pengar till statskassan. 

"Joakim Ruist konstaterar i sin studie att flyktinginvandringen årligen kostar lite mer än en procent av Sveriges BNP. 2015 kommer summan för flyktinginvandringen att landa på ungefär 50 miljarder kronor, vilket är tolv miljarder mindre än vad grundskolan årligen kostar. Ruist betonar dock att kostnaden inte endast avser de som kommer hit det specifika året, utan alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige. "

www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/

I en studie har de tittat på nettoeffekten av mottagna flyktingar i en enskild kommun. Trenden är uppåtgående mellan åren 1997 och 2000, då sysselsättningen ökade med 24 procentenheter. 
    Därefter har sysselsättningsgraden minskat något för varje år och självfallet infann sig en rejäl nedgång 2008-2009, i och med finanskrisen då hela landets invånare påverkades. Under de senaste åren har sysselsättningsgraden trots lågkonjunktur börjat återhämta sig. Året 2011 2011 arbetade 50,2 % av skyddsbehövande och anhöriga. Enligt (Storesletten 2003; Eurostat ) behöver sysselsättningsgraden öka med ca 10 procentenheter för att samhället ska gå jämnt ut med kostnader och intäkter.

Då diskuterar vi bara flyktingar och deras anhöriga, inte invandring generellt. 

kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:616243/FULLTEXT01.pdf

Dock kan jag tycka att det är extremt kallhamrat och empatilöst att dra i dessa växlar i diskussionen om ensamkommande flyktingbarn. Vi pratar om barn som flyr från krig. 

Är det verkligen värdigt att ställa dem mot våra barn?
    Varför ställa människor mot varandra överhuvudtaget? 
    Vad finns för vinning, förutom för rasistiska och människofientliga krafter med ljusskygg agenda?

Exakt vad vinner min dotter på att jag agerar som ett hjärtlöst svin mot barn av annan etnisk härkomst? 
  • Solidaritet
    Avtrubbade skrev 2015-08-25 08:46:34 följande:
    Du kallar mig alltså lögnare. Tycker du ska prata mindre statistik och mer vardagsrealism istället. Varifrån tycker du att vi ska ta pengar till ej fungerande skola, sjukvård och omsorg. Tycker du dessutom att det är vettigt att ta 60 talet ensamkommande barn som sannolikt behöver vård till vår kommun som inte ens har ett fungerande sjukhus.

Sen tycker jag att du visar din sanna sida när du kallar folk med handikappade barn som inte får den hjälp de behöver för hjärlösa svin.

Där har ni den sanna vänstern och deras solidaritet!
    Jag kallar dig inte för lögnare. 
    Fakta talar dock emot ditt tyckande. 

Jag förstår att du hellre vill debattera subjektiva åsikter, fakta har aldrig varit fascisternas bästa gren. 

Allt till vänster om den yttersta högerkanten är vänstervridet, eller hur? Drömmer
  • Solidaritet
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 09:09:04 följande:

Varför ska våra egna barn ha det illa medan dom ska ha det bättre?

Bättre?
    Du menar att dina barn ska få subventionerad läxhjälp på bekostnad av att de ensamkommande barnen nekas asyl och istället slits sönder av bomber?

Men faktum är att vi inte behöver ha det så. Att hjälpa ensamkommande flyktingbarn innebär inte per automatik att dina barn får det sämre. Allt beror på hur våra resurser fördelas i samhället. 

Hur kommer det sig att du inte frågar dig varför ett riskkapitalbolag som driver en privat skola eller asylboende ska tjäna enorma summor i vinst, pengar direkt utplockade ur våra skattemedel, samtidigt som dina barn tydligen "har det illa"?

Varför frågar du dig inte varför det är okej att banker i Sverige gör fantasisummor i vinster på våra lån och vårt sparkapital, samtidigt som dina barn tydligen "har det illa"? 

Varför är det just flyktingar som är orsaken till att dina barn "har det illa"? 

Att vi tar hand om våra barn och leder dom till en sljus framtid framför att låta dom ärva ett sargat krigsdrabbad land.

Ja, det är fruktansvärt då barn tvingas leva i krigsdrabbade länder. Det är därför det är viktigt att hjälpa barn som flyr undan krig. 

Hon kanske slipper bli våldtagen fast det kanske du inte bryr dig om, varför ska vi ställa folk mot varandra, hon får väl bjuda på sig.

Jag tror knappast att vårt patriarkala samhälle, eller vår våldtäktskultur, försämras för att vi hjälper barn som flyr undan krig. För du vet väl att överlägset flest våldtäkter sker i hemmen, och förövaren är någon offret känner. Överfallsvåldtäkter är få, och uppenbarligen är någon som heter Niklas fullt kapabel till att begå bestialiska överfallsvåldtäkter. 

Det FINNS en gemensam nämnare.

Nämligen att nästan alla som begår våldtäkter är män. 
    Hör och häpna.
  • Solidaritet
    Avtrubbade skrev 2015-08-25 09:22:48 följande:
    Japp där satt den!

Jag förstår att "vanligt" folk inte ger sig in och kommenterar i en sån här tråd. 

Rejäla brösttoner från de som jag faktiskt frågade från början, bekräftar precis det jag misstänkte.

Man är rasist alternativt fascist om man ifrågasätter sin och andra svenska människors situation i förhållande till flyktingfrågan.

Det här känns inte speciellt intressant att forsätta diskutera nu när jag fick svaret.
    Och där kom offerkoftan.

"Uääää! Han kastade fakta i ansiktet på mig! Översittare!"
  • Solidaritet
    NejTillFlyktingar skrev 2015-08-25 09:34:18 följande:

Två saker är viktiga att klarlägga.

1. 75 % av alla ensamkommande "flyktingbarn" är över 18 år. Källa: danska, norska och finländska staten.

En del vet faktiskt inte hur gamla de är. Att åldern justeras behöver inte betyda att den justeras upp till över 18årsstrecket. 
    Dock har jag hittat fakta på att 44 av 930 ensamkommande flyktingbarn justerades i ålder efter medicinska tester. Det är inte 1,75 %. Snarare 0,5 %.

www.godmanakuten.se/index.php/asyl/%C3%A5ldersuppskrivning
    NejTillFlyktingar skrev 2015-08-25 09:34:18 följande:

2. 80 % alla ensamkommande "flyktingbarn" är av hankön. Knappt några flickor alls. Kan vara värt att nämna då media gärna visar bilder på småflickor för att väcka sympati hos svensken. Källa: SCB

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101P/Ensamkommande/table/tableViewLayout1/

I realiteten rör det sig alltså om vuxna män som ljuger om sin ålder för att få PUT i Sverige.

Ja, jämställdheten i länderna de flyr ifrån är under all kritik. 
    Så är det. Män har större möjligheter att fly. Kvinnor har många gånger inget pass.  Men även män är människor. 
    Skulle det vara bättre om de solidariskt stannade kvar och dog, eller kan det vara så att de genom anhöriginvandring försöker hjälpa kvinnorna hit?

Sedan att de ljuger. 
    De flyr från krig. 
    Någon försöker döda dem. 
    Men det du hakar upp dig på är alltså att de ljuger om sin ålder. 

• Solidaritet
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 09:46:41 följande:

Nej, jag menar att mina barn skulle FÅ hjälp överhuvudtaget nu i sommar när föräldrar inte lyckades skaffa sig nån jobb under sommarlovet, (arbetsbrist du vet nått vi fraktar hundratusentals till som kostar), beskedet vi fick däremot var att en av barnen hade besparingar i sitt namn insatta av en släkting och denna skulle försörja sig själv och sina syskon.

Faktum kvarstår att svenska barn blir försummade i sverige på grund av ensamkommande vuxna som uppger sig att vara barn för att få till alla förmåner inte ens svenskar har nu för tiden och ta hit hela sin släkt som magisk uppenbarar sig så fort dom får put.

Den kristna privata skolan jag har mina på investerar all vinst i elever och skolans utveckling, dom bedriver även välgörenhet i Indien där dom sponsrar en skola som knappa har ström eller material för att hålla vettig undervisning, du tänker kanske på muslimska friskolor och där håller jag med om, dom borde inte ha nån existensrätt i Sverige.

Banker i Sverige har inte ett skit att göra med ämnet.

Varför tror du mina går på friskola framför kommunalt?
    Enkel svar för den kommunala delen har kollapsat mycket på grund av att man har prackat in nytt skit som inte är kompatibel med våra egna barn, dom anses smutsiga och ska trakasseras som kuffar dom är.

Nästa stycke, var är hjälpen för våra egna barn som måste fly från krigsdrabbade områden där granater haglar och skotten viner? 
    Nej juste, ingen hjälp till våra egna barn, endast dom andra som räknas i dagens Sverige?

Sen vi tillätt massinvandring har våldtäkter ökat med 1400% gruppvåldtäkter har blivit ett helt ny fenomen som ökar för varje dag, nu i dagarna var det en kvinna som blev gruppvåldtagen TVÅ gånger på samma natt, efter den första råkade hon ha oturen att igen befinna sig på fel plats vid fel tillfälle, då annat asylboende där nästa gäng tog över.
    Ödet du önskar din dotter?
    Det är inget jag önskar min i alla fall.
    Tror inte det var Nicklas som står för den höjningen, tragisk att folk förvarar tusentals våldtäkter för att vi har EN svensk som har våldtagit flera kvinnor.
    patetiskt vad det är.

Arbetsbrist. 
    Slåss du om samma jobb som flyktingarna får? 
    Lokalvårdare, spärrvakt, inom hemtjänsten, tågförare mm mm? 
    Har du sökt jobb inom dessa yrken?

Nej, svenska barn blir inte försummade på grund av flyktingar. Där gör du irrationella kopplingar grundade enbart i rädsla för något du tycker är främmande. Dina åsikter är inte fakta.

Att du väljer friskola på grund av att du är rädd för det du upplever som främmande gör heller inte den kommunala skolan värdelös. Privata skolor orsakar inflation i betygen. Inte för att de är bättre, utan för att de sätter högre betyg. Läs exempelvis om Acamedia deras påfund för att höja betygen.
    Fördomar är inte fakta.  

Riskkapitalbolag har allt att göra med att välfärden utarmas. Att skattepengar går till vinster har effekt på mängden pengar i vår statskassa. Varför är då flyktingarna per automatik den parallell du drar när du upplever att du inte får ut det du önskar av välfärdssamhället? 
    Förklara logiken. 

Flyr dina barn från granater och beskjutning i ett krigsdrabbat område? 

Vad fint, visa mig en källa på att vi : 
    1. Har massinvandring. Förklara gärna vad det är när du ändå håller på. 
    2. Att våldtäkter ökat med 1400 %.
    3. Att gruppvåldtäkter blivit ett nytt fenomen. 
    4. Att våldtäktsrisken är högre nära ett asylboende. 
    5. Att endast EN svensk man våldtagit flera kvinnor. 

Utan någon som helst fakta är de fem punkterna ovan bara dina egna åsikter. Tyvärr extremt fördomsfulla och verklighetsfrånvända sådana. 
  • Solidaritet
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 10:04:11 följande:
    Worst case scenario, "barnet" visar sig vara en 25 årig djupt troende man från burka länder som anser att lättklädda svenskor speciellt tonåringar som klär sig provocerande är bara knullobjekt.
    Worst case scenario, ja, varför skulle jämställda kvinnor låta en 25:åring köra med dem? 
  • Solidaritet
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 10:36:02 följande:

Arbetsbrist som i arbetslöshet stiger.
    Arbetsbrist även i många yrken under sommarlovet, som våra, men skitsamma, jag ska inte behöva förklara mig själv inför dig och påpeka det det uppenbara att vi saknar jobb.

Med andra ord. Du har inte sökt de lågstatusjobb jag föreslog. Det är bland annat inom dem flyktingar oftast får jobb. Det är också de jobben som är lättast att få. Omsorgen söker alltid sommarvikarier. Det krävs inte undersköterskeutbildning för hemtjänstjobb över sommaren. 

Eftersom jag själv har hamnat i situation där min äldsta omyndiga son skulle försörja sig själv och sina småsyskon för pengar som inte är hans än under tiden jag läser om absurda hyror på upp mot 45 000 för att husera ensamkommande så mycket riktigt skiter man i svenska barn som behövde en bråkdel av den summan.

Återigen är du där. 
    Hittar på direkt samband mellan din egen ekonomiska situation och flyktingmottagandet. Det kallas för att hitta syndabockar. 

Varför är det omöjligt för dig att vända blicken från flyktingar och se på privatiseringar av välfärd, skattesänkningar för rika, subventionerad läxhjälp mm. Detta är också våra gemensamma pengar. Varför påverkar inte det din ekonomiska situation? 

Jag är inte rädd för det främmande, det är inte främmande för mig, jag ser både på nyheter och i min närmiljö vad vi importerar, jag är mer rädd vad det gör med vårt en gång trygga sverige

Så, jag har sett både dinosaurier och elefanter på TV. Med andra ord är det inte exotiskt eller främmande för mig? 

Jag tog väck mina från kommunal inte på grund av försämrat skolresultat och att Sverige faller som sten i pisa, jag tog väck mina på grund av dödshot och religiös terror, dom ska inte få skit av muslimer för att dom är inte ens kristna utan vita ateister som inte har begränsningar på tallriken.
    Nu går dom i traktens top tio skolor, vad skiljer sig denna skola från kommunal? den är vit.

Jag beklagar att du råkat ut för tråkigheter. 
    Anser du också att Hagamannens offer eller deras anhöriga bör anklaga alla män för de brutaliteter han utsatt dem för? 

Det som skiljer den privata skolan ifrån den kommunala är att den privata har vinstintresse. Det innebär att verksamheten drivs för att generera pengar till ägaren och inte i första hand för att motsvara nationella krav på skolundervisning. 

Välfärdssamhälle tolkar jag som städad samhälle i ordning, där folk följer lagar och regler med visa små undantag och medborgare får sociala förmåner, det är inget jag ser idag.
    Sen skylla på vinster, jag vänder mig absolut till vinstdrivande företag som erbjuder mig kvalitet framför att välja mig till skattefinansierat kollapsat för att alla resurser går till massinvandring. Har jag fått göra med skolan, vården med mera.

Menar du att bara flyktingar begår brott?

Jag noterar att du valt att inte hänvisa till fakta gällande dina påståenden i ett tidigare inlägg. Här kommer dina påståenden igen. 
    Kan du styrka dem med någon sorts fakta?

1. Har massinvandring. Förklara gärna vad det är när du ändå håller på. 
    2. Att våldtäkter ökat med 1400 %.
    3. Att gruppvåldtäkter blivit ett nytt fenomen. 
    4. Att våldtäktsrisken är högre nära ett asylboende. 
    5. Att endast EN svensk man våldtagit flera kvinnor.

jag lägger till: 

6. Utan flyktingar skulle samhället vara städat i ordning, folk följer lagar och regler med vissa små undantag.

Hagamannen är ett sådant litet undantag, tolkar jag det som?

Är Hells Angels också ett litet undantag? Bandidos? Tomas Quick? Palmemördaren? Alla otaliga små brottslingar med två svenskfödda föräldrar som tydligen står för 60 % av brottsligheten? Små undantag?

www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Nej, bostadsbrist du vet, vi är tvungna att bo kvar i ett område med granater och regelbundna skottlossningar bilbränder med mera, jag önskar vi kunde fly men såvida inte man har pengar att köpa sig loss så sitter man fast.

2000 ensamkommande per vecka kallar jag inte ens massinvandring, det kallar jag invasion.

Tänk då hur flyktingar har det, där det är krig på riktigt. 

2000 ensamkommande per vecka? Inte ens avpixlat överdriver så pass. De säger 600. 

Migrationsverket, vilka är de som tar emot dem, har andar siffror.
    Tydligen gäller det 400 per vecka. 

Det här kan vara nyheter i vissa avkrokar, men det pågår ett krig i Syrien. Människor flyr för sina liv. 

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-08-18-Migrationsverket-Okningen-av-ensamkommande-barn-kraver-mer-samarbete.html
  • Solidaritet
    Avtrubbade skrev 2015-08-25 11:41:36 följande:
    Bra, då är tävlingen pinka längst avgjord. Kanske läge att gå till ditt jobb nu istället och dra in lite skattepengar...
    Får jag ingen medalj?Obestämd

Jag pinkade ju ändå avgjort längst. Trots att du pinkade med tre filifjonger.
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn