• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka

Kläder efter väder är lite svårt... Ett fleeceunderställ kan ju vara ngt att köpa. Perfekt under skalkläderna!

• pco
    Blicka skrev 2016-08-07 09:03:07 följande:
    Kul att du är tillbaka igen :) hoppas ni haft en fin sommar.

Bara fint med oss o lillan. Hon utvecklas så mkt o känns stor. Förstår så himla mycket :) och vill hänga på brorsorna hela tiden.

Tufft med jobbstart, snart min tur... Nervös är jag! Hoppas det snart lättar för dig iaf. Blir det heltid när lillan är på fsk eller hur lägger ni upp det?

Lillan sover i vårt rum ännu. Vi störs inte av det o hon inte av oss så det går bra än så länge.

Ang att gå - det kommer nog snart ska du se. Alla är olika! Vill hon gå med stöd?

Ang fsk så har vi till våra haft ett par stövlar, ett par goretex joggingskor, regnställ, skalkläder, vantar galon o vanliga, keps/mössa, snutte/napp o extra ombyte i två -fyra uppsättningar. På vår fsk sover barnen inne så vi har inte behövt ngn fskvagn. När börjar lillan?

Idag bilar vi ner från norr, dagens aktivitet planerad! Vi hoppas lillan köper att sitta i bilen typ tio timmar inkl stopp. Imorgon börjar sambon jobba o jag blir själv med barnen tills skolstart den 17e.
    Ja att de gör, de förstår otroligt mkt :) ja hehe de härmar så mkt alla andra.

Nu är min man hemma o sen skolar han in henne o då blir det tyvärr heltid för oss båda men ibland jobbar jag långa dagar o är därför ledig några dagar ist i veckan. Det blir tufft men vi måste jobba. Hur tänker ni där?

Ja hon går med leksaker o en hand när man håller o går mellan alla saker om det inte står för långt bort men så fort vi går o jag släpper taget så sätter hon sig ned. Hon går 6-8 steg mellan oss men inte mer än så. Känner mig så orolig inför fsk att hon inte ska hänga på alla andra :/
    Vad är goretex för joggingskor? Var köper man det? Tänker oxå typ joggingskor, stövlar, samt allväders? Vad tror du?
    Hon börjar nu 29 augusti. Tänker om kängor oxå är bra? Elr är det bättre o ha sånna skor hemma?
    Gick bilresan bra? Ja det blir såklart tufft att plötsligt vara själv igen med allt :/ men du börjar jobba då runt 17? Är det då lillan skolas in? Har ni de på samma elr?
    Just ja, har ni inneskor? Tips på bra inneskor på fsk?
  • pco
    malle88 skrev 2016-08-07 12:09:17 följande:
    Vi fick en lista från dagis,

- galonkläder

- ytterkläder efter väder

- sovkläder efter väder

- inneskor/halksockor

- (gympakläder)

Men tycker det är jättesvårt, vad är "efter väder"? Jag har iaf kört på skalkläder, galonkläder och så får jag se efter hand.

Visst är de jobbigt när de är mammiga? Lillan gråter också när jag går och man blir så ledsen :( men som du säger så vet man ju har att hon har de bra iaf.

Om jag vore dig skulle jag vänta tills hon är inskolad och van på dagis så det inte ni har för många förändringar samtidigt. Sen kan ni ju passa på för barnen brukar bli ganska trötta i början av fsk av jag hört ;)

Hon lär sig snart gå, kanske förskolan gör att hon försöker mer :)
    Ja det är så svårt med kläder efter väder.
    Lillan kommer sova ute oxå.
    Tänker typ
    Springskor, allväders, gummistövlar o ev. Kängor?
    Regnkläder, vantar, mössa, fleeceställ, skalkläder samt inneskor.
    Vad tror du om det? Något jag glömt? Förutom nappar o blöjor o ombytes då.
    Har du bra tips på inneskor?

Ja jag tycker det är sååå jobbigt att vara borta från henne men jag har inte så mkt till val direkt. Bär börjar lillan?

Ja, jag funderar på att vänta med eget rum, elr att testa o sen går det inte får vi backa helt enkelt.
    Har ni börjat med eget rum?
  • Blicka
    pco skrev 2016-08-08 22:53:18 följande:
    Ja att de gör, de förstår otroligt mkt :) ja hehe de härmar så mkt alla andra.

Nu är min man hemma o sen skolar han in henne o då blir det tyvärr heltid för oss båda men ibland jobbar jag långa dagar o är därför ledig några dagar ist i veckan. Det blir tufft men vi måste jobba. Hur tänker ni där?

Ja hon går med leksaker o en hand när man håller o går mellan alla saker om det inte står för långt bort men så fort vi går o jag släpper taget så sätter hon sig ned. Hon går 6-8 steg mellan oss men inte mer än så. Känner mig så orolig inför fsk att hon inte ska hänga på alla andra :/
    Vad är goretex för joggingskor? Var köper man det? Tänker oxå typ joggingskor, stövlar, samt allväders? Vad tror du?
    Hon börjar nu 29 augusti. Tänker om kängor oxå är bra? Elr är det bättre o ha sånna skor hemma?
    Gick bilresan bra? Ja det blir såklart tufft att plötsligt vara själv igen med allt :/ men du börjar jobba då runt 17? Är det då lillan skolas in? Har ni de på samma elr?
    Just ja, har ni inneskor? Tips på bra inneskor på fsk?
    Bilresan gick rätt bra! Hem kom vi!

Goretex är ett ytskikt som står emot fukt o väta. Perfekt på höst o vår då det ofta är blött på marken även om det inte regnat. Tycker jag iaf! Finns fler tex-material men goretex är iaf det jag är mest van vid.

Inneskor har inte mina barn haft. Men en mjuk skinntoffel kanske kan vara ett alternativ?

Vi börjar skola in den 16e o schemat för inskolningen är åtta dagar. Jag börjar den 29e o kommer prova att jobba 80 %. Har förut jobbat mellan 90-100 % men sambon reser mer än vanligt i jobbet nu så vi måste få tillvaron att gå ihop. Tror vi kommer ha lillan o mellan från 8.15-16 på fsk o ja de går på samma. Bara äldsta som går på annan plats.
  • malle88
    pco skrev 2016-08-08 23:00:00 följande:

Ja det är så svårt med kläder efter väder.

Lillan kommer sova ute oxå.

Tänker typ

Springskor, allväders, gummistövlar o ev. Kängor?

Regnkläder, vantar, mössa, fleeceställ, skalkläder samt inneskor.

Vad tror du om det? Något jag glömt? Förutom nappar o blöjor o ombytes då.

Har du bra tips på inneskor?

Ja jag tycker det är sååå jobbigt att vara borta från henne men jag har inte så mkt till val direkt. Bär börjar lillan?

Ja, jag funderar på att vänta med eget rum, elr att testa o sen går det inte får vi backa helt enkelt.

Har ni börjat med eget rum?

Jag har kört på gympaskor, höstskor i gore-tex och stövlar. Tänkte hon kan ha sina sandaler som inneskor tills hon vuxit ur dem. Egentligen kan de lika gärna ha halksockor men lillan har ofta strumpbyxor och de saknar ofta halkskydd.

Vi har kört samma + keps, en fuskpolo och två fleeceställ (så hon slipper sova i ett fuktigt). Kolla på tradera (om ni inte redan köpt). Fick hem en nästan oanvänd skaljacka för en 100ing :)

Vi började igår, lillan tyckte det var jättespännande. Får se vad hon tycker idag :)

Lillan har sovit länge i eget rum för hon blev så störd av oss, det har funkat jättebra :) inatt hamnade hon i vår säng med resultatet att vi gick upp fyra istället för halv sex :(
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-09 07:43:12 följande:
    Jag har kört på gympaskor, höstskor i gore-tex och stövlar. Tänkte hon kan ha sina sandaler som inneskor tills hon vuxit ur dem. Egentligen kan de lika gärna ha halksockor men lillan har ofta strumpbyxor och de saknar ofta halkskydd.

Vi har kört samma + keps, en fuskpolo och två fleeceställ (så hon slipper sova i ett fuktigt). Kolla på tradera (om ni inte redan köpt). Fick hem en nästan oanvänd skaljacka för en 100ing :)

Vi började igår, lillan tyckte det var jättespännande. Får se vad hon tycker idag :)

Lillan har sovit länge i eget rum för hon blev så störd av oss, det har funkat jättebra :) inatt hamnade hon i vår säng med resultatet att vi gick upp fyra istället för halv sex :(
    Vad kul med positiv inskolningsstart! Hur lång inskolning har ni? Första dagen ska vi bara vara på plats i 45 minuter. Lillan är ju van miljön sedan alla lämningar o hämtningar av storebror så jag hoppas det går bra!
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-09 07:55:16 följande:

Vad kul med positiv inskolningsstart! Hur lång inskolning har ni? Första dagen ska vi bara vara på plats i 45 minuter. Lillan är ju van miljön sedan alla lämningar o hämtningar av storebror så jag hoppas det går bra!

12 dagar inskolning, denna vecka är det bara en timme om dagen. Igår gick inte lika bra, vi får se idag. Dag tre är värst sa dem, då börjar de fatta att det är nåt på gång.

Det ska nog gå bra! Hur går det för mellan, han hade det väl lite jobbigt ett tag?
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-10 05:58:02 följande:
    12 dagar inskolning, denna vecka är det bara en timme om dagen. Igår gick inte lika bra, vi får se idag. Dag tre är värst sa dem, då börjar de fatta att det är nåt på gång.

Det ska nog gå bra! Hur går det för mellan, han hade det väl lite jobbigt ett tag?
    Hoppas det gick bättre idag!

Mellan hade en period då han var ledsen vid lämning o nu verkar han inte alls sakna fsk eller kompisarna så jag är lite orolig för hur det kommer gå. Han är väldigt mammig just nu. Dessutom kommer jag ju vara där med lillan på samma avdelning... Han vill säkert ha mitt fokus o även lillan. Vi får se.

Har betat av lite mer på min lista över utrusning för hösten. Får hoppas jag nu har hittat ett par stövlar som inte är för stora... Lillan har stl 20-21.
  • Blicka

Bara på några dagar nu har lillan lärt sig tre nya ord, lalle = nalle, gocka = docka, kanka/ganka = anka. Vi har läst samma bok om o om igen o när hon ser dessa saker säger hon stolt vad det är! Kul :)

• malle88
    Blicka skrev 2016-08-10 13:37:05 följande:
    Hoppas det gick bättre idag!

Mellan hade en period då han var ledsen vid lämning o nu verkar han inte alls sakna fsk eller kompisarna så jag är lite orolig för hur det kommer gå. Han är väldigt mammig just nu. Dessutom kommer jag ju vara där med lillan på samma avdelning... Han vill säkert ha mitt fokus o även lillan. Vi får se.

Har betat av lite mer på min lista över utrusning för hösten. Får hoppas jag nu har hittat ett par stövlar som inte är för stora... Lillan har stl 20-21.
    Det går fortfarande sådär men idag vågade hon iallafall gå med pedagogen en liten stund i ett annat rum :)

Förskolan borde ju kunna avleda honom på nåt sätt kanske men det kan ju bli lite knepigt om de går i samma grupp förstås :/ praktiskt dock ;)

Vi köpte strl 22, lite stora men sitter perfekt med ett par extra strumpor i, har även skaffat höstskor, tur för det hällregnade här idag :)
Svar på tråden Majbebisar 2015