• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka

Hur ofta sover era små på dagarna? Lillan brukar sova två ggr, en halvtimme på fm o en timme på em men jag klurar på om jag måste försöka styra om till en lur. Om era sover en gång om dagen när äter de lunch? Rädd att lillan orkar till 10.30 o inte hinner äta lunch innan hon somnar.

• pco

Vår sover 1gång efter då lunchen som äts vid 11.30 m. Ca 12.30-13.00 men har på senare tiden knappt velat så mkt. Idag tog det låååång tid o somna inte förrens 13.30 o sov i 35min o somnade då relativt fort på kvällen.
    De senaste har hon somnat strax innan 22 o då sovit drygt 1h på dagen. Idag ca 20-20.30.
    Tänker nu oxå när hon börjat krångla på dagen så tar det då mkt energi från oss båda när vi båda blir frustrerad. -hon för att hon inte vill sova o inte är tillräckligt trött
    Jag- för att jag vet att set blir bättre för henne om hon somnar tidare.
    Så tänker att jag fortfarande erbjuder efter lunch en stund o i annat fall så får hon somna när hon vill i vagnen för är hon tillräckligt trött så somnar hon varsom o närsom.

• pco
    Blicka skrev 2016-07-06 20:29:14 följande:

Hur ofta sover era små på dagarna? Lillan brukar sova två ggr, en halvtimme på fm o en timme på em men jag klurar på om jag måste försöka styra om till en lur. Om era sover en gång om dagen när äter de lunch? Rädd att lillan orkar till 10.30 o inte hinner äta lunch innan hon somnar.

Sålänge hon inte bara ligger o inte orkar nåt alls så dra ut på henne, så har jag tänkt innan.
    Men självklart inte för länge utan typ ca 30min-1h någonting?
  • pco

Har era börjat sova i eget rum? Tänkte börja nu efter allt på sommaren. Hur gör ni? Små lampa tänd? Vilken? Typ lavalampa?
    Känner att hon blir lite störd av att vi är där på något sätt. Tänkte iaf prova, i annat fall är det ju bara att ge upp :)

• Blicka
    pco skrev 2016-07-07 22:14:13 följande:
    Sålänge hon inte bara ligger o inte orkar nåt alls så dra ut på henne, så har jag tänkt innan.
    Men självklart inte för länge utan typ ca 30min-1h någonting?
    Idag var hon vaken mellan 8-11.30, sov sen en halvtimme o var vaken till 19. Får se hur det går imorgon!
  • Blicka
    pco skrev 2016-07-07 22:16:28 följande:

Har era börjat sova i eget rum? Tänkte börja nu efter allt på sommaren. Hur gör ni? Små lampa tänd? Vilken? Typ lavalampa?
    Känner att hon blir lite störd av att vi är där på något sätt. Tänkte iaf prova, i annat fall är det ju bara att ge upp :)

Lillan sover i vårt rum ännu. Vi saknar ett rum uppe för att alla tre barn ska ha var sitt sovrum. Om hon o mellan börjar synka sovtider får de dela rum, annars måste nog äldsta flytta ner o så får vi skrota vårt nuvarande lekrum. Men än så länge funkar det bra med lillan hos oss. Vi har mörkt, ibland en orange nattlampa i vägguttaget.
  • malle88
    Blicka skrev 2016-07-06 20:29:14 följande:

Oftast sover hon en gång och brukar sova 11.30-13. Vanligtvis äter hon innan men om hon är för trött äter hon lunch efter. Det var bra att ha något att göra på fm när vi började med det, för annars ville hon gärna sova en stund vid 9 och då blev nästa sovstund först vid tre och nattsömnen förstörd (för oss)
  • malle88
    pco skrev 2016-07-07 22:16:28 följande:

Lillan har sovit i eget rum i fyra månader nu. Vi läser saga, lägger henne i sängen så får hon bläddra lite själv i böcker medans vi sitter brevid. Sen brukar hon lägga sig och sova. Det brukar funka bra och nästa steg var att vi ska kunna lämna rummet när vi nattat henne.

Men den senaste veckan har hon krånglat jättemycket. Vet inte om det beror på att pappa är hemma, tänder eller nåt utvecklingssteg. Vi har iallafall fått backa och några gånger har hon somnat i mitt/makens knä istället.

Vi har iallafall en lampa från Ikea som tänder/släcker sig själv när det är mörkt/ljust. Den är jättebra. Ska prova ta fram den där sköldpaddan som lyser ljus igen och se om gillar den nu
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-08 07:47:49 följande:
    Lillan har sovit i eget rum i fyra månader nu. Vi läser saga, lägger henne i sängen så får hon bläddra lite själv i böcker medans vi sitter brevid. Sen brukar hon lägga sig och sova. Det brukar funka bra och nästa steg var att vi ska kunna lämna rummet när vi nattat henne.

Men den senaste veckan har hon krånglat jättemycket. Vet inte om det beror på att pappa är hemma, tänder eller nåt utvecklingssteg. Vi har iallafall fått backa och några gånger har hon somnat i mitt/makens knä istället.

Vi har iallafall en lampa från Ikea som tänder/släcker sig själv när det är mörkt/ljust. Den är jättebra. Ska prova ta fram den där sköldpaddan som lyser ljus igen och se om gillar den nu
    Vi ligger i vår säng när hon somnar i sin spjälsäng. Ska framöver träna på att somna själv. Just nu behöver vi nog vuxna en liten paus innan läggning av de äldre! Och lillan somnar vanligtvis på fem minuter.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-08 07:28:06 följande:
    Oftast sover hon en gång och brukar sova 11.30-13. Vanligtvis äter hon innan men om hon är för trött äter hon lunch efter. Det var bra att ha något att göra på fm när vi började med det, för annars ville hon gärna sova en stund vid 9 och då blev nästa sovstund först vid tre och nattsömnen förstörd (för oss)
    Får se hur dagen blir, om hon orkar hålla sig vaken. Hon sov till 7.30 så hon borde orka till runt lunchtid. Värt ett försök iaf!
Svar på tråden Majbebisar 2015