• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    Blicka skrev 2016-07-17 20:48:50 följande:

Skön semestervecka med familjen. Nu hemma igen. Lillan har blivit så himla bestämd! Kan knappt få ner henne i vagnen utan hon ska gå själv. Fler med det beteendet? Hoppas ni andra mår bra!

Jodå det känner man ju igen ;) Lillan böjer sig som en ostbåge så fort man försöker sätta henne i vagnen eller bilen. Tror jag blir galen ;)

Lillan har haft en jättemammig period igen :( tror vi är på väg ut ur en utvecklingsperiod igen *suck*. Hon är en stjärna på att härmas iallafall. Häromdan borstade hon noga alla sina ärtor efter att ha sett mig rensa svamp :P

Imorgon drar vi iväg på tältsemester. Får se vad lillan tycker om det!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-26 20:53:10 följande:
    Jodå det känner man ju igen ;) Lillan böjer sig som en ostbåge så fort man försöker sätta henne i vagnen eller bilen. Tror jag blir galen ;)

Lillan har haft en jättemammig period igen :( tror vi är på väg ut ur en utvecklingsperiod igen *suck*. Hon är en stjärna på att härmas iallafall. Häromdan borstade hon noga alla sina ärtor efter att ha sett mig rensa svamp :P

Imorgon drar vi iväg på tältsemester. Får se vad lillan tycker om det!
    Haha skönt att jag inte är själv! Lillan är fortsatt bestämd o kan bli så himla arg. Snart dags för fsk också. Hjälp!!! Lite nervös för att vi ska vara ifrån varandra. Har tänkt jobba 80 procent så dagarna blir ungefär 8.15-16.00. Hur blir lillans dagar för er?

Härligt med semester - hoppas hon gillar tält! Jag o sambon har sovit på hotell i natt o var ute o käkade middag igår. Barnen lämnade vi hos mormor o morfar. Lyx!
  • malle88
    Blicka skrev 2016-07-27 09:03:16 följande:

Haha skönt att jag inte är själv! Lillan är fortsatt bestämd o kan bli så himla arg. Snart dags för fsk också. Hjälp!!! Lite nervös för att vi ska vara ifrån varandra. Har tänkt jobba 80 procent så dagarna blir ungefär 8.15-16.00. Hur blir lillans dagar för er?

Härligt med semester - hoppas hon gillar tält! Jag o sambon har sovit på hotell i natt o var ute o käkade middag igår. Barnen lämnade vi hos mormor o morfar. Lyx!

Vi börjar fsk på måndag :O känns jättekonstigt att hon blivit så stor! Det blir lite olika iom att jag jobbar skift men troligen ~8.30-16 (om jag hämtar)/17.30 (om maken hämtar) + en ledig dag i veckan.

Det gick sådär att tälta med henne, det får nog vänta ett år eller två till nästa gång :) vad mysigt med egentid tillsammans, längtar tills vi med kan göra det!
  • malle88

Vad lillan blivit stor helt plötsligt, pratar och förstår mycket, hämtar saker om man ber henne, hjälper till hemma och plockar bär själv :o älskar att bli jagad runt hemma (helst av pappa). Vad fort det gick över sommaren!

• Blicka
    malle88 skrev 2016-08-04 18:09:45 följande:

Vad lillan blivit stor helt plötsligt, pratar och förstår mycket, hämtar saker om man ber henne, hjälper till hemma och plockar bär själv :o älskar att bli jagad runt hemma (helst av pappa). Vad fort det gick över sommaren!

Håller helt med. Tycker lillan vuxit en massa i sommar också! Men ändå känns det så knasigt att hon börjar inskolning på fsk om ca två veckor! Tänk att våra små har blivit så stora... Har bockat av regnställ i stl 80, måste hitta stövlar i liten storlek bara o kolla klädförrådet för henne o alla de andra barnen. Har du handlat allt som behövs?
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-04 21:27:43 följande:

Håller helt med. Tycker lillan vuxit en massa i sommar också! Men ändå känns det så knasigt att hon börjar inskolning på fsk om ca två veckor! Tänk att våra små har blivit så stora... Har bockat av regnställ i stl 80, måste hitta stövlar i liten storlek bara o kolla klädförrådet för henne o alla de andra barnen. Har du handlat allt som behövs?

Regnställ och stövlar har vi (måste köpa att ha hemma), fleeceoverall att sova i (de sover ju ute), fleecejacka och skaljacka ropade jag in på tradera häromdagen. Gympaskor har hon ju, så jag tror vi är ganska på banan. Men måste köpa en regnmössa och vantar, för de tror jag hon behöver, och fler strumpor. Det är ju inte billigt att gå på fsk iaf ;) svårt också och veta vad de behöver!

Känns så konstigt att vi inte ska hänga hela dagarna längre, och kul och sorgligt. Hon är både så stor och så liten, samtidigt!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-05 08:18:45 följande:
    Regnställ och stövlar har vi (måste köpa att ha hemma), fleeceoverall att sova i (de sover ju ute), fleecejacka och skaljacka ropade jag in på tradera häromdagen. Gympaskor har hon ju, så jag tror vi är ganska på banan. Men måste köpa en regnmössa och vantar, för de tror jag hon behöver, och fler strumpor. Det är ju inte billigt att gå på fsk iaf ;) svårt också och veta vad de behöver!

Känns så konstigt att vi inte ska hänga hela dagarna längre, och kul och sorgligt. Hon är både så stor och så liten, samtidigt!
    Verkligen inte billigt med utrustning som behövs... Men men bara att lösa det. Dubletter har vi aldrig kört med, i år blir nog första gången i o med att äldsta ska åka skolskjuts till skolan o han ska inte behöva dra saker. Vad bra att de ska sova ute! Bra för hälsan tror jag.
  • pco

Hej tjejer!
    Av någon anledning har jag inte lyckats komma in här på familjeliv på jätte länge. Plötsligt gick det.
    Hur går set med era små? Ska läsa igen lite så jag hänger med :)

Här har jag precis börjat jobba o lillan har vart extremt mammig men verkar ha släppt lite nu. Herregud jag har sån separationsångest från henne. Har gråtit i två dagar på jobbet :( ursch! Mår verkligen skit. Men vet att hon har det bra hemma med pappa o sen börjar hon snart på fsk oxå.
    Tips på vad som behövs? Bra att ha?
    Vi funderar på att hon oxå ska få börja sova i eget rum men vaknar o vill till oss typ 90% på natten fortfarande så vet inte om jag ändå vill ha henne nära. + att jag skulle sakna ihjäl mig o sen att inte ha samma koll på henne för varje gång jag vaknar på natten så kollar jag henne ilägger på täcke o allt.
    Nattningen tar drygt 1h så funderar på att provs jojo-metoden? Någon mer?
    Liljan går fortfarande inte :/ börjar bli lite stressad. Mest för hennes skull då hon gärna vill haka på de andra barnen som springer i väg.

• Blicka
    pco skrev 2016-08-07 01:15:31 följande:

Hej tjejer!
    Av någon anledning har jag inte lyckats komma in här på familjeliv på jätte länge. Plötsligt gick det.

Här har jag precis börjat jobba o lillan har vart extremt mammig men verkar ha släppt lite nu. Herregud jag har sån separationsångest från henne. Har gråtit i två dagar på jobbet :( ursch! Mår verkligen skit. Men vet att hon har det bra hemma med pappa o sen börjar hon snart på fsk oxå.
    Vi funderar på att hon oxå ska få börja sova i eget rum men vaknar o vill till oss typ 90% på natten fortfarande så vet inte om jag ändå vill ha henne nära. + att jag skulle sakna ihjäl mig o sen att inte ha samma koll på henne för varje gång jag vaknar på natten så kollar jag henne ilägger på täcke o allt.
    Liljan går fortfarande inte :/ börjar bli lite stressad. Mest för hennes skull då hon gärna vill haka på de andra barnen som springer i väg.

Kul att du är tillbaka igen :) hoppas ni haft en fin sommar.

Bara fint med oss o lillan. Hon utvecklas så mkt o känns stor. Förstår så himla mycket :) och vill hänga på brorsorna hela tiden.

Tufft med jobbstart, snart min tur... Nervös är jag! Hoppas det snart lättar för dig iaf. Blir det heltid när lillan är på fsk eller hur lägger ni upp det?

Lillan sover i vårt rum ännu. Vi störs inte av det o hon inte av oss så det går bra än så länge.

Ang att gå - det kommer nog snart ska du se. Alla är olika! Vill hon gå med stöd?

Ang fsk så har vi till våra haft ett par stövlar, ett par goretex joggingskor, regnställ, skalkläder, vantar galon o vanliga, keps/mössa, snutte/napp o extra ombyte i två -fyra uppsättningar. På vår fsk sover barnen inne så vi har inte behövt ngn fskvagn. När börjar lillan?

Idag bilar vi ner från norr, dagens aktivitet planerad! Vi hoppas lillan köper att sitta i bilen typ tio timmar inkl stopp. Imorgon börjar sambon jobba o jag blir själv med barnen tills skolstart den 17e.
  • malle88
    pco skrev 2016-08-07 01:15:31 följande:

Hej tjejer!

Vi fick en lista från dagis,

- galonkläder

- ytterkläder efter väder

- sovkläder efter väder

- inneskor/halksockor

- (gympakläder)

Men tycker det är jättesvårt, vad är "efter väder"? Jag har iaf kört på skalkläder, galonkläder och så får jag se efter hand.

Visst är de jobbigt när de är mammiga? Lillan gråter också när jag går och man blir så ledsen :( men som du säger så vet man ju har att hon har de bra iaf.

Om jag vore dig skulle jag vänta tills hon är inskolad och van på dagis så det inte ni har för många förändringar samtidigt. Sen kan ni ju passa på för barnen brukar bli ganska trötta i början av fsk av jag hört ;)

Hon lär sig snart gå, kanske förskolan gör att hon försöker mer :)
Svar på tråden Majbebisar 2015