• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    pco skrev 2016-08-11 00:44:44 följande:

Kul Blicka med nya ord :) det går framåt med de små :)

Hoppas det gått bra nu då för er på fsk malle. Skönt att liten kunde vara med pedagogen en stund :)

Visst sov din ute på fsk?

Undrar vad man ska ha i vagnen. Vill alltid vara i godtid o har köpt en åkpåse idag till fsk-vagnen. Men, kommer den vara för liten tro? Vad ska man annars ha? Sovsäck?

Ja du den som det visste, här sover de under infravärme när de är kallt så jag hoppas hon ska klara sig med sin gamla åkpåse, filt + en ulltröja som mamma ska sticka till henne (ev. fleecebyxor). Annars köper jag nog en varm sovsäck, för dem kan man ju ha nytta av senare också :) om den är för liten kan man ju korta den med spännband :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-11 08:38:30 följande:

Hon har stl 20-21 i skor. Olika beroende på modell. Kul att göra fynd på skor, köpte du på tradera?

Nej denna gång blev det en säljgrupp på Facebook. Också ett bra tips och titta :) nej då hinner hon nog inte växa i dem :/
  • malle88
    summa21 skrev 2016-08-11 08:03:59 följande:

Hej alla! Så roligt att läsa om era små. Vår lilla tjej börjar dagis den 1 september. Det känns helt overkligt att lämna henne. Hon är ju så liten. Hon är dessutom liten för sin ålder. Hur stora är era?

Precis som du skriver så är det som att hon har glömt en massa ord. I början av juli räknade vi till 25 ord men nu är det inte så många hon använder. Mycket som hon säger förstår vi inte alls.

Vi har annars lite besvär med att hon är så klättring. Vi kan inte lämna henne några sekunder utan att hon klättrar upp på något. Igår kväll skulle min man bara stänga av mikron i köket och då hann jon upp och föll från fåtöljen. Så läskigt! Så nu har vi sagt att hon inte får lämnas en sekund. Men det är ju jättesvårt när storebror ju också kräver oss. Jag upplever henne som hyperaktiv och oroar mig lite då hennes bror ju har autism.

Lillan är väldigt medel i längd och vikt, ser verkligen ut som alla andra i sin ålder, haha

Lillan klättrar också mycket, för ett tag sedan klättrade hon upp på köksbordet när vi inte såg :O låter jobbigt för er att hålla koll på båda barnen!
    Blicka skrev 2016-08-11 08:39:26 följande:

Då kanske hon tränar motorik istället? Upplever att de inte gör båda sakerna samtidigt dvs lär sig ord o utvecklas fysiskt.

Det måste ju vara så, springa och klättra är ju det bästa som finns. + att hon ju härmar jättemycket hela tiden! Det gör väl era med? :)
  • Blicka

Hej alla! Så roligt att läsa om era små. Vår lilla tjej börjar dagis den 1 september. Det känns helt overkligt att lämna henne. Hon är ju så liten. Hon är dessutom liten för sin ålder. Hur stora är era?

Precis som du skriver så är det som att hon har glömt en massa ord. I början av juli räknade vi till 25 ord men nu är det inte så många hon använder. Mycket som hon säger förstår vi inte alls.

Vi har annars lite besvär med att hon är så klättring. Vi kan inte lämna henne några sekunder utan att hon klättrar upp på något. Igår kväll skulle min man bara stänga av mikron i köket och då hann jon upp och föll från fåtöljen. Så läskigt! Så nu har vi sagt att hon inte får lämnas en sekund. Men det är ju jättesvårt när storebror ju också kräver oss. Jag upplever henne som hyperaktiv och oroar mig lite då hennes bror ju har autism.

Hej kul att höra från dig igen! Haft en bra sommar?

Så fsk för er lilla också. Hur ser er inskolning ut? Vi har åttadagars inskolning.

Vad jobbigt med klättrandet. Vår lilla kan knappt ta sig upp i soffan men ställer sig gärna upp i matstolen så koll här med men låter inte så mkt som för er dock!

Min lilla vägde 8.8 o var 73.5 cm vid ett årskontrollen så hon är inte så stor.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-11 09:05:17 följande:
    Lillan är väldigt medel i längd och vikt, ser verkligen ut som alla andra i sin ålder, haha

Lillan klättrar också mycket, för ett tag sedan klättrade hon upp på köksbordet när vi inte såg :O låter jobbigt för er att hålla koll på båda barnen!
    Blicka skrev 2016-08-11 08:39:26 följande:

Då kanske hon tränar motorik istället? Upplever att de inte gör båda sakerna samtidigt dvs lär sig ord o utvecklas fysiskt.

Det måste ju vara så, springa och klättra är ju det bästa som finns. + att hon ju härmar jättemycket hela tiden! Det gör väl era med? :)
    Härmar massor!
  • pco
    malle88 skrev 2016-08-11 08:54:17 följande:
    Ja du den som det visste, här sover de under infravärme när de är kallt så jag hoppas hon ska klara sig med sin gamla åkpåse, filt + en ulltröja som mamma ska sticka till henne (ev. fleecebyxor). Annars köper jag nog en varm sovsäck, för dem kan man ju ha nytta av senare också :) om den är för liten kan man ju korta den med spännband :)
    Ja jag tycker detta är så himla svårt.
    Ja jag tänker samma som dig. Får väl kolla på en sovsäck oxå.
  • pco
    malle88 skrev 2016-08-11 07:34:15 följande:
    Ett tag kunde hon många ord, nu verkar det som hon glömt dem. Tittut och Bu har dock kommit istället. Pratat gör hon hela tiden men helt obegripligt :) märks att hon förstår mycket iallafall. :)
    Samma här, hon sa mer innan än nu. Antar att motoriken har tagit över. Dock kommer lite nya ord här o där. :)
  • pco

Samma här, lillan klättrar över allt, på ett sätt är det väl bra ändå. Bättre än o bara sitta still o inte vilja ta sig någonstans som lillan var tidigare. Hon har alltid varit nöjd där hon är så säkert därav att min lilla inte riktigt kan gå än :) motivationen fanns väl i te riktigt innan.

Känner sim dig, de har blivit så stora, herregud. Hur ska detta gå?! Lillan börjar 29 augusti o har 2v inskolning.
    Lillan va 74lång o vägde drygt 9kg på 1års kontrollen.
    Nästa v ska vi på en extra kontroll då hon inte riktigt växt det sista. :/
  • summa21

Jag måste säga att det ändå är skönt att höra att era inte heller är så stora. Sen hoppas jag ju självklart att er lilla växer som hon ska, pco . Vår tjej ligger framförallt under på längden.

Vår tjej vill verkligen inte vara stilla och det är nog en anledning till att det har varit jobbigt med maten. Hennes storebror hade också svårt att vara stilla och komma till ro så sjäkvklart tänker jag på likheterna. Men lillasyster som är mer motorisk måste vi ha ännu mer koll på.

Tror du det blir bra med åttadagarsinskolning, blicka? Jag vet inte riktigt hur det blir, vi ska få info på måndag. Jag är väldigt tveksam till tredagars skolning så jag hoppas att de inte föreslår det.

• Blicka
    summa21 skrev 2016-08-11 22:37:58 följande:

Jag måste säga att det ändå är skönt att höra att era inte heller är så stora. Sen hoppas jag ju självklart att er lilla växer som hon ska, pco . Vår tjej ligger framförallt under på längden.

Vår tjej vill verkligen inte vara stilla och det är nog en anledning till att det har varit jobbigt med maten. Hennes storebror hade också svårt att vara stilla och komma till ro så sjäkvklart tänker jag på likheterna. Men lillasyster som är mer motorisk måste vi ha ännu mer koll på.

Tror du det blir bra med åttadagarsinskolning, blicka? Jag vet inte riktigt hur det blir, vi ska få info på måndag. Jag är väldigt tveksam till tredagars skolning så jag hoppas att de inte föreslår det.

Jag hoppas det blir bra med åtta dagar men har avsatt två extra dagar utifall att det krånglar. Inskolningen ska vara klar en onsdag o jag börjar jobba på måndagen efter. Lillan är ju inte ovan miljön heller i o med att mellan går på fsk o samma avdelning som hon ska börja på. Fröknarna känner hon också.
Svar på tråden Majbebisar 2015