• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:30:41 följande:
    Precis. Hon ville göra abort under hela graviditeten. Hon förstod inte varför hon inte fick det när hon krävde det i vecka 38 ... Hon hävdade sitt rätt till sin kropp. Hon vill inte ha barnet men hon förstår inte varför de tog barnet
    Menar du att hon inte ångrade sig efter födseln och ville ha sitt barn? Eller vad var grunden för omhändertagande?
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 00:47:58 följande:

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

har nu under 27 sidor suttit och gråtit ena sekunden och andra sekunden tänkt: det kanske är överdrift.

också läser jag ditt inlägg och ser: "Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss"

jag har frågan (kanske ställs längre fram men blev väldigt upprörd och tårarna rinner på mina kinder så vill fråga själv) HUR kunde ni se på en människa redan på BB att mamman som precis förlöst sitt barn inte skulle klara det?

va hon missbrukare? hade hon en grov utvecklingskada? förståndshandikappad?

eller va hon bara ett offer för att livet pissar på henne och ni ställde er och pissade lite till?

jag gråter här och nu pga: jag blev änglamamma för inte ens ett år sedan. har jag visat sorg? nej. har jag tagit hjälp? nej. jag gråter i min sambos och min familjs närvaro. för jag vågar inte. tänk om min ängel får ett syskon och socialen får för sig att jag sörjer och tar barnet från mig? (ska nämna att mitt barn dog i magen PSD. behöver inte påhopp pga detta)

kan säga som så: har inte soc hjälp men min ekonomi är inte bra. dock klarar vi oss varje månad. vi har ett sparkapital och vi har ett stort kontaktnät. men vad hjälper det?

en fråga till dig socionomen. är det lika bra att jag skiter i att skaffa barn? för ni kanske får för er att jag inte kan ta hand om ett barn? fastän jag arbetar med barn, ni kanske får för er att se "att jag inte klarar av att ta hand om barnet" för att jag inte gått på några som helst lugnande mediciner då jag är emot kemikalier? ni kanske tror jag hamnat i en psykos och ska skada barnet? för att det är naturligt att man går på lugnande och terapi och gråter framför okända folk?

Så länge inte människan själv har en så grov diagnos så dom måste ha personlig assistent (oförmögen att ta hand om sig själv och ha det på papper att det är en livslång diagnos) , är dömd för att va peddo, eller misshandlat barn tidigare så låt ungarna va med sina föräldrar tills dom bevisat att dom missköter barnen. det kostar betydligt mindre att en socialarbetare är hos en familj dagligen än att ha dom på en plats där barnet inte känner trygghet.

lika bra att ta bort äggstockarna. slippa mensen o allt sånt. för enligt denna socionom räcker det med "att titta på en människa o se om dom klarar en sak eller ej"

mamman som anmälde er står jag bakom och hejjar på. fyfan vad äckligt gjort av er!
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:28:56 följande:
    Så du tycker det inte är konstigt att inte se mot sitt barn? Inte fråga vad det blev eller hur barnet mår? Vägrar hålla det? Utan bara vill ha mat? Tycker du att det är normalt så säger det en del om dig. Alla vet att hon är psykiskt sjuk men hon vägrar utredning.
    låter som en psykos. innan jag förlorade mitt barn satt jag i v. 34 och va nervös och grät och ville backa tiden och skita i att bli mamma. idag ångrar jag den tiden. men att bli med barn och dessa 9 månader är de värsta och bästa man går igenom. om en mamma grips av panik och vill göra abort i slutskedet så behöver hon inte vara psyksjuk. kan vara panikartat med. kanske dags att du och din personal tar en sväng och uppdaterar kunskaperna. samt bör du tänka på vad du skriver för exakt det du skriver om nu passar så bra in på en tjej i min stad. (mindre ort, mycket skvaller)
  • Anonym (lupio)
    jennienoe skrev 2015-08-17 07:21:04 följande:

Hej ni får gärna spekulera och anta att jag gjort mer fel än vad jag skrivit i tråden. Det bryr jag mig inte så mycket om. Lämnar nu min tråd och återkommer längre fram om hur det gick.

Det finns väl alltid två sidor på ett mynt, Så du kommer alltid att få höra detta.

Men du gör rätt i att ta fajten om ert barn. Den rätten kan ingen ta ifrån er.

Nåt gott råd på vägen!
    Häng aldrig ut någon socialsekreterare kommun eller liknande under en pågående tvist. Men det är ett råd och det får du göra som du vill med.

EN Eller några frågor.
    Den här familjen som har ditt barn NU, har de barn sen innan eller vad vet du?
    De är väl inte ofrivilligt barnlösa?
    Kan tyvärr inte gå in närmare på varför jag frågar.

Till slut
    www.nkmr.org/sv/

Hoppas det löser sig för er, på bästa sätt
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 04:00:26 följande:

har nu under 27 sidor suttit och gråtit ena sekunden och andra sekunden tänkt: det kanske är överdrift.

också läser jag ditt inlägg och ser: "Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss"

jag har frågan (kanske ställs längre fram men blev väldigt upprörd och tårarna rinner på mina kinder så vill fråga själv) HUR kunde ni se på en människa redan på BB att mamman som precis förlöst sitt barn inte skulle klara det?

eller va hon bara ett offer för att livet pissar på henne och ni ställde er och pissade lite till?

jag gråter här och nu pga: jag blev änglamamma för inte ens ett år sedan. har jag visat sorg? nej. har jag tagit hjälp? nej. jag gråter i min sambos och min familjs närvaro. för jag vågar inte. tänk om min ängel får ett syskon och socialen får för sig att jag sörjer och tar barnet från mig? (ska nämna att mitt barn dog i magen PSD. behöver inte påhopp pga detta)

kan säga som så: har inte soc hjälp men min ekonomi är inte bra. dock klarar vi oss varje månad. vi har ett sparkapital och vi har ett stort kontaktnät. men vad hjälper det?

en fråga till dig socionomen. är det lika bra att jag skiter i att skaffa barn? för ni kanske får för er att jag inte kan ta hand om ett barn? fastän jag arbetar med barn, ni kanske får för er att se "att jag inte klarar av att ta hand om barnet" för att jag inte gått på några som helst lugnande mediciner då jag är emot kemikalier? ni kanske tror jag hamnat i en psykos och ska skada barnet? för att det är naturligt att man går på lugnande och terapi och gråter framför okända folk?

Så länge inte människan själv har en så grov diagnos så dom måste ha personlig assistent (oförmögen att ta hand om sig själv och ha det på papper att det är en livslång diagnos) , är dömd för att va peddo, eller misshandlat barn tidigare så låt ungarna va med sina föräldrar tills dom bevisat att dom missköter barnen. det kostar betydligt mindre att en socialarbetare är hos en familj dagligen än att ha dom på en plats där barnet inte känner trygghet.

lika bra att ta bort äggstockarna. slippa mensen o allt sånt. för enligt denna socionom räcker det med "att titta på en människa o se om dom klarar en sak eller ej"

mamman som anmälde er står jag bakom och hejjar på. fyfan vad äckligt gjort av er!

Läs allt innan du uttalar dig är du snäll. Tryck på "visa endast". Skulle vi kastat barnet på henne? Lagt det i hennes säng och gått? Tryckt fast det i famnen? Vad skulle vi gjort när hon inte vill menar du? On du läser allt ser du att det inte var en psykos.
  • Anonym (?????)

Du har aldrig träffat någon uppenbart störd människa, eller? Det har inte jag heller. Vi som lever normala skötsamma liv har svårt att föreställa oss den galenskap som faktiskt finns där ute.

De senaste åren har man kunnat läsa om kvinnan som förvarade liken av fem spädbarn i en frysbox i källaren. Hon hade fött dem hemma i hemlighet och placerat dem i hinkar och tejpat fast locket. Hon avslöjades efter att ha flyttat till ett hus där det inte fanns eluttag i källaren, grannarna klagade på att det började lukta i källaren. Hon som gjorde detta var en normal arbetande människa som hade ett barn i skolåldern.

Det här blev offentligt för att det blev rättegång. Mindre allvarliga fall som inte går till rätten får vi aldrig höra talas om.

Jag kan tänka mig att de som upprepade gånger är med om att omhänderta vanvårdade spädbarn lär sig se de tecken hos mammorna som tyder på att det kommer att bli problem.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-18 08:11:42 följande:
    Du har aldrig träffat någon uppenbart störd människa, eller? Det har inte jag heller. Vi som lever normala skötsamma liv har svårt att föreställa oss den galenskap som faktiskt finns där ute.

De senaste åren har man kunnat läsa om kvinnan som förvarade liken av fem spädbarn i en frysbox i källaren. Hon hade fött dem hemma i hemlighet och placerat dem i hinkar och tejpat fast locket. Hon avslöjades efter att ha flyttat till ett hus där det inte fanns eluttag i källaren, grannarna klagade på att det började lukta i källaren. Hon som gjorde detta var en normal arbetande människa som hade ett barn i skolåldern.

Det här blev offentligt för att det blev rättegång. Mindre allvarliga fall som inte går till rätten får vi aldrig höra talas om.

Jag kan tänka mig att de som upprepade gånger är med om att omhänderta vanvårdade spädbarn lär sig se de tecken hos mammorna som tyder på att det kommer att bli problem.
    Människor förfasas när de läser fall som det med döda bebisar förvarade i kylar under decennier och verkar inte riktigt förstå att det finns ett otal människor som skulle kunna vara den som gör likadant med sina bebisar men där socialtjänsten som tur är upptäcker dessa och omhändertar barnen innan sådana saker hinner hända. Till synes välfungerande människor som inte är lämpade att ha barn, människor där alla i omgivningen förvånas över att de inte får behålla sina barn och tror att socialtjänsten stjäl barn för att det är lönsamt och för att barnlösa ska få barn att ta hand om.
  • Anonym (C)

Men snälla du! Läs alla inlägg som Socionom skrivit så förstår du nog också varför de tog bebisen. De försökte flera dagar på BB få mamman att ens vilja titta på sitt barn, till slut lämnade hon sjukhuset UTAN barnet. Ändå blev hon sur över att hon inte fick ha kvar barnet. Vad skulle de göra tycker du? Den här personen klarade knappt av att ta hand om sig själv. Vissa människor är inte lämpliga föräldrar.
  • Anonym (undrande)

Tråden spårat ur en smula.

Ts, hur går det?

• Anonym (Människa)

[quote=75650603][quote-nick]Anonym (?????) skrev 2015-08-18 08:11:42 följande:[/quote-nick]Du har aldrig träffat någon uppenbart störd människa, eller? Det har inte jag heller. Vi som lever normala skötsamma liv har svårt att föreställa oss den galenskap som faktiskt finns där ute.

Och... Var var socialen i detta fallet?!

Vilken misslyckad myndighet!

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund