• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Människa)
    Anonym (Människa) skrev 2015-08-18 11:19:59 följande:

[quote=75650603][quote-nick]Anonym (?????) skrev 2015-08-18 08:11:42 följande:[/quote-nick]Du har aldrig träffat någon uppenbart störd människa, eller? Det har inte jag heller. Vi som lever normala skötsamma liv har svårt att föreställa oss den galenskap som faktiskt finns där ute.

De senaste åren har man kunnat läsa om kvinnan som förvarade liken av fem spädbarn i en frysbox i källaren. Hon hade fött dem hemma i hemlighet och placerat dem i hinkar och tejpat fast locket. Hon avslöjades efter att ha flyttat till ett hus där det inte fanns eluttag i källaren, grannarna klagade på att det började lukta i källaren. Hon som gjorde detta var en normal arbetande människa som hade ett barn i skolåldern.

Det här blev offentligt för att det blev rättegång. Mindre allvarliga fall som inte går till rätten får vi aldrig höra talas om.

Jag kan tänka mig att de som upprepade gånger är med om att omhänderta vanvårdade spädbarn lär sig se de tecken hos mammorna som tyder på att !

• Anonym (Kim)

[quote=75650603][quote-nick]Anonym (?????) skrev 2015-08-18 08:11:42 följande:[/quote-nick]Du har aldrig träffat någon uppenbart störd människa, eller? Det har inte jag heller. Vi som lever normala skötsamma liv har svårt att föreställa oss den galenskap som faktiskt finns där ute.

De senaste åren har man kunnat läsa om kvinnan som förvarade liken av fem spädbarn i en frysbox i källaren. Hon hade fött dem hemma i hemlighet och placerat dem i hinkar och tejpat fast locket. Hon avslöjades efter att ha flyttat till ett hus där det inte fanns eluttag i källaren, grannarna klagade på att det började lukta i källaren. Hon som gjorde detta var en normal arbetande människa som hade ett barn i skolåldern.

Det här blev offentligt för att det blev rättegång. Mindre allvarliga fall som inte går till rätten får vi aldrig höra talas om.

Jag kan tänka mig att de som upprepade gånger är med om att omhänderta vanvårdade spädbarn lär sig se de tecken hos mammorna som tyder på att det kommer att bli problem.

Och... Var var socialen i detta fallet?!

Vilken misslyckad myndighet!

Misslyckad myndighet? Hur tänkte du nu egentligen? De kan ju knappast göra något om de inte vet om fallet eller hur?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-18 11:52:40 följande:

Misslyckad myndighet? Hur tänkte du nu egentligen? De kan ju knappast göra något om de inte vet om fallet eller hur?

Hört talas om proaktiv och uppsökande verksamhet?
  • Anonym (Människa)
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-18 11:52:40 följande:

OMG!!!! Det är värre än jag trodde!!!!
  • Anonym (undrande)

Jag kan tänka mig att de som upprepade gånger är med om att omhänderta vanvårdade spädbarn lär sig se de tecken hos mammorna som tyder på att det kommer att bli problem.

Ska man börja omhänderta spädbarn på lösa misstankar utan någonting konkret att gå på?
  • Anonym (?????)

Just den här kvinnan hemlighöll sina graviditeter. Hon behövde tydligen aldrig sjukhusvård medan hon var gravid. Hade hon hamnat på sjukhus, hade hon antagligen åkt fast för "brottet" att vara gravid i hemlighet.

Om man sköter sitt jobb och sin familj så är det ingen som anmäler en. "Normala" människor har aldrig någon som helst kontakt med soc. Så är det med alla brottslingar också, de är "hederliga människor" tills de åker fast.
  • Anonym (?????)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 12:15:01 följande:

Hört talas om proaktiv och uppsökande verksamhet?

Jag går med mitt barn på årliga hälsokontroller. Ingen har haft något att anmärka på. Utöver det har jag aldrig blivit kontaktad av soc eller någon annan myndighet som bara vill kolla att allt är bra med mig och mitt barn. Har du?
  • micromat
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 22:10:30 följande:

Jodå, jag förstår mycket väl att mamman i detta fall var psykiskt sjuk och att det var klokt att t ex låta adoptera bort barnet.

Det jag aldrig kommer förstå är hur soctanter kan sätta diagnoser på folk! Det ska utbildade läkare göra.

Fast dom har inte satt någon diagnos...
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:28:56 följande:
    Så du tycker det inte är konstigt att inte se mot sitt barn? Inte fråga vad det blev eller hur barnet mår? Vägrar hålla det? Utan bara vill ha mat? Tycker du att det är normalt så säger det en del om dig. Alla vet att hon är psykiskt sjuk men hon vägrar utredning.
    Direkt efter en förlossning så kan man vara helt utmattad och inte fixa att tänka rationellt. Skulle det alltså vara grund för omhändertagande? Låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Hur kan "alla" veta att hon är psykiskt sjuk när hon inte har en diagnos? Tillfällig mental överansträngning kan yttra sig som du beskriver.
  • Anonym (?????)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 12:52:40 följande:

Direkt efter en förlossning så kan man vara helt utmattad och inte fixa att tänka rationellt. Skulle det alltså vara grund för omhändertagande? Låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Hur kan "alla" veta att hon är psykiskt sjuk när hon inte har en diagnos? Tillfällig mental överansträngning kan yttra sig som du beskriver.

Tillfällig mental överansträngning = tillfällig mental sjukdom. Jämför t.ex. med andnöd pga kronisk astma eller tillfällig lunginflammation. Båda behöver behandlas. Man kan också lida av andnöd utan att ha en diagnos, vilket betyder att man inte vet vilken sjukdom som förorsakar andnöd. Diagnos = namnet på en sjukdom. Man kan bli sjuk och dö utan att ha en diagnos.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund