• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Kim)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 12:15:01 följande:
    Hört talas om proaktiv och uppsökande verksamhet?
    Ja, det har jag hört talas om. Har du funderat över rimligheten i att Soc eller någon annan myndighet skulle göra hembesök hos alla barnfamiljer ett par gånger om året minst för att kontrollera att allt står rätt till? Jag vet inte men jag tror att de allra flesta människor skulle protestera hej vilt mot detta - med rätta.
    Anonym (Människa) skrev 2015-08-18 12:21:13 följande:
    OMG!!!! Det är värre än jag trodde!!!!
    Vad menar du med det? Hur tänkte du att Soc skulle kunna agera om de inte får veta om något?
  • Anonym (Otto)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-18 13:09:23 följande:
    Tillfällig mental överansträngning = tillfällig mental sjukdom. Jämför t.ex. med andnöd pga kronisk astma eller tillfällig lunginflammation. Båda behöver behandlas. Man kan också lida av andnöd utan att ha en diagnos, vilket betyder att man inte vet vilken sjukdom som förorsakar andnöd. Diagnos = namnet på en sjukdom. Man kan bli sjuk och dö utan att ha en diagnos.
    Hur tänkte du nu? Att bli utmattad av stress och en ny situation som mamma betyder inte att man har en mental sjukdom... Man kan ha cancer utan att veta det. Ska man förlora sina barn för att en socionom antar att man har cancer?

• Anonym (Sara)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 13:38:45 följande:
    Hur tänkte du nu? Att bli utmattad av stress och en ny situation som mamma betyder inte att man har en mental sjukdom... Man kan ha cancer utan att veta det. Ska man förlora sina barn för att en socionom antar att man har cancer?

Man förlorar inte sitt barn för att någon antar att man har en diagnos. Det finns ingen diagnos som per automatik gör att man blir en dålig förälder. Det är därför soc inte sätter diagnoser, de är experter på att bedöma föräldraförmåga, inte på att bedöma psykisk ohälsa.
    Att vara utmattad av stress kan mycket väl vara en psykisk sjukdom, hört talas om utbrändhet (utmattningsdepression)? När jag jobbade i psykiatrin använde vi diagnosen anpassningsstörning om det var mer tillfälligt.

• Anonym (Socionom)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 12:52:40 följande:

Direkt efter en förlossning så kan man vara helt utmattad och inte fixa att tänka rationellt. Skulle det alltså vara grund för omhändertagande? Låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Hur kan "alla" veta att hon är psykiskt sjuk när hon inte har en diagnos? Tillfällig mental överansträngning kan yttra sig som du beskriver.

Men snälla. Tryck visa endast under (socionom) så kanske du också förstår.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Sara) skrev 2015-08-18 15:18:09 följande:

Man förlorar inte sitt barn för att någon antar att man har en diagnos. Det finns ingen diagnos som per automatik gör att man blir en dålig förälder. Det är därför soc inte sätter diagnoser, de är experter på att bedöma föräldraförmåga, inte på att bedöma psykisk ohälsa.
    Att vara utmattad av stress kan mycket väl vara en psykisk sjukdom, hört talas om utbrändhet (utmattningsdepression)? När jag jobbade i psykiatrin använde vi diagnosen anpassningsstörning om det var mer tillfälligt.

Soc antar att föräldern har en diagnos som riskerar att påverka föräldraförmågan. Allvarligare än så behöver det alltså inte vara. Jag vet flertalet med utmattningsdepression som har fått behålla barnen hemma pga att det även finns en andra förälder som tar ansvar för barnet. Så inte ens det är skäl för ett omhändertagande.
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 19:49:24 följande:
    Varför blir jag inte förvånad över hur du, med Socionom som nick, bemöter mig (och vissa andra) i tråden?

• Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 09:33:21 följande:
    Hon är extremt psykiskt sjuk. Pratade med henne häromdagen och frågade om hon inte ville träffa sitt barn ändå. Hon har inte träffat henne på några månader. "Nej, just nu måste jag fokusera på mig själv. Jag har aldrig fått chansen att bara fokusera på mig själv i mitt liv. " fast du har ett barn nu och ett barn borde komma i första hand. Hon är arg på barnet för att barnet blev till. Hon glömmer att byta sina underkläder, hon glömmer att äta och städa. Hon hatar alla som försöker hjälpa henne. Hade två kvinnor som kom dit och skulle hjälpa henne. Allt car deras fel. Hon sa inte till att hon hade kissar ner hela sängen och då var det deras fel att det var blött istället för att hon gjorde det själv.
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 00:47:58 följande:

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

Du vet väl om att du bryter mot sekretessen med dessa ord? Hoppas det är värt en anmälan.
  • Anonym (?????)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 13:38:45 följande:

Varför blandar du in cancer i det hela? Man förlorar inte förmågan att ta hand om sina barn för att man får cancer.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-18 20:06:17 följande:
    Varför blandar du in cancer i det hela? Man förlorar inte förmågan att ta hand om sina barn för att man får cancer.
    Man kan absolut tappa förmågan att ta hand om sina barn pga cancer. Precis som man kan ha förmåga att ta hand om sina barn även om man har psykiska besvär. Allt är relativt och beroende på hur hela situationen ser ut.
  • Anonym (Luis)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 20:06:00 följande:

Du vet väl om att du bryter mot sekretessen med dessa ord? Hoppas det är värt en anmälan.

På vilket sätt bryter hon mot sekretessen? Vi kan inte utläsa vare sig var det hela ägt rum eller vem det gäller. Det är inte ovanligt att bebisar tas direkt från BB så det är tvärt omöjligt för någon att lista ut vem det handlar om.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 19:49:24 följande:

varför tog ni inte in en psykolog till henne då? och vad du än säger så måste det finnas en pappa. har ni undersökt varför hon inte ville ha barn? hon kanske blev våldtagen, vågar inte berätta, vill inte ha barn med våldtäktsmannen, har men av sexet men förmår sig inte att göra abort?

en människa föds inte känslokall. men graviditeten kan ha varit traumatiskt. hon behöver få tala med någon, få chans att reda upp saker.

för vad du än säger så: barnet kommer i framtiden fråga om sin mamma. ska ni då splittra barnets liv genom att "din mamma ville inte ens titta på dig i början men sen ångra hon sig men vi tog dig från henne ändå"

du vet även om att hade jag varit förtjust i att skvallra så hade jag gjort ett blogginlägg och printat det du skrivit för jag är 95% säker på vem detta handlar om och vilken stad du bor i. jag skulle kunna vända det emot dig, eller vända det emot henne och skriva ut det som "källa"

finns dock nog fler i denna tråd som tror sig veta vem du skriver om. så tycker att du ska tänka mer på vad du skriver. annars kanske det är dags att packa sakerna på jobbet och ringa a kassan snart.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund