• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Sara) skrev 2015-08-17 21:49:22 följande:

Hon verkar ju ha jättestora problem. Att låta henne ta hand om ett barn skulle ju vara att utsätta barnet för stora risker, tror du inte det?

Ja, just den här mamman verkar ju rätt förskräcklig. Men reagerar på socionomens till synes cyniska, oempatiska och inkompetenta inställning.
  • Anonym (Socionom)

Så du tror vi slet barnet från barmen innan hon fick försöka? Du har redan din bild så ingen idé att försöka förklara. Vi försökte i tre dygn att få henne att titta åt barnet, hålla barnet vad som helst. Vi pratade om barnet men hon ville inte lyssna. Hon struntade i när bebisen skrek. Hon pratade om adoption under hela graviditeten. Tog dit ett familjehem men hon struntade i det. När hon sedan skulle åka hem gjorde hon det. Utan sitt barn. Utan att titta på den. Utan att säga hejdå. Utan att ens prata med eller om den. Och ändå förstår hon inte varför vi tog barnet. Jag kan inte beskriva allt om denna kvinna men ärligt, förstår du inte nu är du lika blind som många föräldrar som blir av med sina barn "heeeeeelt utan orsak". Tro mig att vi försöker. Vi gråter för dessa barn. Vi gör allt vi kan. LVU är alltid sista utvägen. Men vad skulle vi gjort? Kastat barnet på henne? Åkt efter henne och lagt barnet innanför dörrarna? Hon vägrade utredningshem eftersom de "har fel frukost. Jag måste ha färska jordgubbar och pauluns müsli annars åker jag inte dit".

• Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 21:49:52 följande:

Och hon var kanske ingen drömmamma men vem vet om hon skulle kunna bli en tillräckligt bra mamma för sitt barn med rätt stöd och hjälp.

Hon kan inte ta hand om sig själv och släpper inte in den hjälp vi försöker tvinga på henne. Men visst. Ska genast se till att hon får sitt barn tillbaka för annars är det vi som är elaka. Nöjd?
  • Anonym (Felfri &  änglalik)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:28:56 följande:

Så du tycker det inte är konstigt att inte se mot sitt barn? Inte fråga vad det blev eller hur barnet mår? Vägrar hålla det? Utan bara vill ha mat? Tycker du att det är normalt så säger det en del om dig. Alla vet att hon är psykiskt sjuk men hon vägrar utredning.

Jodå, jag förstår mycket väl att mamman i detta fall var psykiskt sjuk och att det var klokt att t ex låta adoptera bort barnet.

Det jag aldrig kommer förstå är hur soctanter kan sätta diagnoser på folk! Det ska utbildade läkare göra.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 22:10:30 följande:

Jodå, jag förstår mycket väl att mamman i detta fall var psykiskt sjuk och att det var klokt att t ex låta adoptera bort barnet.

Det jag aldrig kommer förstå är hur soctanter kan sätta diagnoser på folk! Det ska utbildade läkare göra.

Vi sätter inga diagnoser? Vi har inte den utbildningen. Har aldrig läst en utredning där en soctant satt en diagnos. I utredningen nämndes inte en enda gång att hon är sjuk fast alla ser det. Alla på bb, läkarna, vi. Alla utom hon själv och familjen. Vill hon inte ha en diagnos kan vi inte heller skriva att hon har en. Men ibland som i detta fall, var det uppenbart för alla. Det var därför jag skrev det här. Men skulle aldrig göra det i själva utredningen.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 22:03:43 följande:

Så du tror vi slet barnet från barmen innan hon fick försöka? Du har redan din bild så ingen idé att försöka förklara. Vi försökte i tre dygn att få henne att titta åt barnet, hålla barnet vad som helst. Vi pratade om barnet men hon ville inte lyssna. Hon struntade i när bebisen skrek. Hon pratade om adoption under hela graviditeten. Tog dit ett familjehem men hon struntade i det. När hon sedan skulle åka hem gjorde hon det. Utan sitt barn. Utan att titta på den. Utan att säga hejdå. Utan att ens prata med eller om den. Och ändå förstår hon inte varför vi tog barnet. Jag kan inte beskriva allt om denna kvinna men ärligt, förstår du inte nu är du lika blind som många föräldrar som blir av med sina barn "heeeeeelt utan orsak". Tro mig att vi försöker. Vi gråter för dessa barn. Vi gör allt vi kan. LVU är alltid sista utvägen. Men vad skulle vi gjort? Kastat barnet på henne? Åkt efter henne och lagt barnet innanför dörrarna? Hon vägrade utredningshem eftersom de "har fel frukost. Jag måste ha färska jordgubbar och pauluns müsli annars åker jag inte dit".

Det känns otroligt mycket mer betryggande att ni faktiskt försökte hjälpa henne först i alla fall.

Du måste förstå att vi andra inte är tankeläsare och inte vet mer än vad du berättar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 21:52:26 följande:
    Ja, just den här mamman verkar ju rätt förskräcklig. Men reagerar på socionomens till synes cyniska, oempatiska och inkompetenta inställning.
    Du förstår inte att det föds en hel del barn varje år med den typen av mamma?
    Är just i nuläget ett fall med en mamma som försvunnit och lämnat sin bebis hos en man där varken soc. eller mannen tror att han är pappa, den kvinnan har lämnat 3 barn tidigare.
    Det finns alltså ett antal föräldrar som det för att kunna vara "föräldrar" skulle behöva dygnet runt assistenter för att ta hand om barnet.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 22:05:12 följande:

Hon kan inte ta hand om sig själv och släpper inte in den hjälp vi försöker tvinga på henne. Men visst. Ska genast se till att hon får sitt barn tillbaka för annars är det vi som är elaka. Nöjd?

Kom igen. Ta inte på dig offerkoftan. Klär ingen ;)
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 22:35:02 följande:

Vi sätter inga diagnoser? Vi har inte den utbildningen. Har aldrig läst en utredning där en soctant satt en diagnos. I utredningen nämndes inte en enda gång att hon är sjuk fast alla ser det. Alla på bb, läkarna, vi. Alla utom hon själv och familjen. Vill hon inte ha en diagnos kan vi inte heller skriva att hon har en. Men ibland som i detta fall, var det uppenbart för alla. Det var därför jag skrev det här. Men skulle aldrig göra det i själva utredningen.

Självklart! Många vill ju heller inte träffa någon läkare så de kan aldrig få någon diagnos. Självklart styr inte detta om föräldern behöver stöd i sin föräldraroll eller om man bedömer att personen inte alls kan tillgodose barnets behov. Sen kan man ana vilken slags problematik som föreligger men inte ens när någon har en diagnos kan man använda det som anledning till den ena eller andra insatsen. Det är alltid en bedömningsfråga, samna diagnoser kan ge olika symtom och säger som sagt ingenting om föräldraförmågan precis som "socionom" har skrivit.
  • Anonym (Insikt)

Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 22:38:28 följande:
    Det känns otroligt mycket mer betryggande att ni faktiskt försökte hjälpa henne först i alla fall.

Du måste förstå att vi andra inte är tankeläsare och inte vet mer än vad du berättar.

Soc sätter inga diagnoser och diagnoser i sig är aldrig skäl till omhändertagande. Det är alltid föräldraförmågan som styr. Två personer med samma diagnos kan få två helt olika resultat om de skulle utredas av soc. Detta beroende på hur diagnosen påverkar föräldraförmågan men också hur nätverket ser ut. En ensamstående förälder med dåligt nätverk har det mycket svårare än föräldrar i relation och/eller med bra nätverk. 

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund