Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

jennienoe skrev 2015-08-15 08:47:26 följande:

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

Men hur har socialtjänsten och domstolen motiverat omhändertagandet? Vad har de angett för skäl?
  • Anonym (undrande)

Men exakt vad står det i motiveringen?

• Anonym (undrande)
    Påven Johanna skrev 2015-08-15 10:54:18 följande:

Du (och barnets pappa) måste därmed ha betett er på ett sätt som gjorde att den oron uppstod. Att de hyser en misstanke om att du i en pressad situation skulle kunna skada barnet brukar ju ha föranletts av iakttagelser om förälderns bristande tålamod, humörmässiga överreaktioner och vårdslöst handhavande av bebisen. 

Så vad var det i ert fall?

Jag förstår om van vårdpersonal kan se små subtila tecken på att allt inte står rätt till. Kan också förstå att de själva kanske inte ens kan sätta fingret på deras oro bygger på. Kan vidare också förstå varför de väljer att göra en orosanmälan.

Tycker däremot inte att bb-personalens vaga misstankar och hastiga bedömningar ska få ligga till grund för ett omhändertagande.
  • Anonym (undrande)

Har någon av er någon psykiatrisk diagnos? (Lindrig) utvecklinfsstörning? Borderline? Asperger? Ätstörning? Annat? Någon av er som har ett tidigare eller pågående missbruk?

Vilken är den högsta utbildningsnivå ni uppnått? Har ni arbeten? Studerar ni? Arbetslösa? Sjukskrivna?

Hur ser erat sociala kontaktnätverk ut? Släkt och vänner? Möjlighet till avlastning samt råd och stöd?

Har någon av er tdigare varit i kontakt med socialtjänsten? Av vilken anledning i så fall?

Är ni extremt unga?

Stämmer det att erat barn föddes prematurt? Vet man av vilken anledning? Har barnet eller hade barnet någon sjukdom eller handikapp?

Inga anklagelser. Försöker bara bilda mig en uppdattning om er två.

• Anonym (undrande)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-15 11:07:48 följande:

Fast det är ju inte deras oro som gjorde att beslutet togs deras oro gav ju bara skäl till utredningshem efter 4 veckor där togs beslut om omhändertagande. På utredningshemmet hann de ju uppfatta mer än vad de gjorde under 72 timmar på sjukhuset.

Men enligt ts hade personalen där inget att anmärka på utan att omhändertagandet till största delen bygger på bb-personalens oro. Tro vad man vill om det men det är det ts berättar.

Känns rent spontant att beslutet skulle bygga på ganska gediget material om det fattades efter bara fyra veckor på utredningshem. Antingen har ts inte klart för sig motiveringen eller så är beslutet galet.
  • Anonym (undrande)
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:14:24 följande:

Och på utredningshemmet skrev dom flera gånger per dag. Och det står bara bra saker. Även barnmorskan säger att detta är sjukt osv. Läs gärna detta ni som tror att socialen alltid gör rätt. Dom är makt galna www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Rattssakerheten-och-insynen-i-LVU-varden-ar-bedrovlig/

Hittar du INGENTING negativt där?
  • Anonym (undrande)
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:14:24 följande:

Och på utredningshemmet skrev dom flera gånger per dag. Och det står bara bra saker. Även barnmorskan säger att detta är sjukt osv. Läs gärna detta ni som tror att socialen alltid gör rätt. Dom är makt galna www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Rattssakerheten-och-insynen-i-LVU-varden-ar-bedrovlig/

Jag tror inte att socialtjänsten alltid gör och har rätt. Försöker förstå vad som hänt i erat fall.
  • Anonym (undrande)
    jennienoe skrev 2015-08-15 11:17:31 följande:

Jag är 28 min kille 29. Jag jobbade på hotell och min kille som mäklare. Har ett stort hus inga diagnoser aldrig haft med socialen att göra tidigare. Aldrig provat droger pappan nykterist jag dricker 2-3 ggr/ år. Rökte innan graviditeten slutade direkt när jag fick veta. Ja hon fick inte riktigt näring på slutet via navelsträngen.

Mådde du dåligt under graviditeten eller tiden kring förlossningen? Deprimerad? Grät mycket? Humörsvängningar? Apatisk? Har ni två bråkat mycket?
  • Anonym (undrande)
    jennienoe skrev 2015-08-15 12:22:48 följande:

Många som har skrivit i tråden verkar ändå förstå hur jävla sjukt och enkelt det är för soc att fatta dessa beslut. Det har hänt mig. Det kan hända er med. Hur kan det gå till såhär ? Det är fruktansvärt. Framförallt blir barnen också lidande i det hela.

Något som jag stör mig på att jag erbjöd socialen att ta med min bröstmjölk eftersom hon går upp så dåligt i vikt där hon är nu. Men dom sa bestämt nej det kan vi inte. Fast dom besöker 3 gånger i veckan. Och dom vill barnets bästa? Vet dom hur näringsrik bröstmjölk är? Sen att man ska vara trevlig och skaka hand med den =%_÷×+ som kidnappat/ stulit mitt barn FYFAN.

Jag håller med dig om att rättsläget gällande omhändertaganden är bedrövligt. Det är det absolut största, mest integritetskränkande och potentiellt mest skadliga ingreppet samhället ägnar sig åt och då ska det banne mig vara jävligt rättssäkert. Och det värsta är att man i efterhand i princip inte ens kan ställa någon till svars för åt väggarna felaktiga beslut. Tycker att tjänstemännen borde kunna ställas till svars för sin myndighetsutövning i större utsträckning än idag.

Förstår din ångest, oro och maktlöshet. Vet inte vad jag själv skulle göra om jag råkade ut för samma sak. Det enda rådet jag har är att ha en riktigt bra advokat och kämpa vidare.
  • Anonym (undrande)
    Iarwain skrev 2015-08-15 18:29:50 följande:

Det är många föräldrar som inte förstår vad som är bäst för barnet.

I ett fåtal fall så måste barnets säkerhet gå före barnets rätt till sina föräldrar.

Men hur vet du att socialtjänsten vet barnets bästa bättre än föräldrarna? Finns inga garantier att tjänstemännen där är vettigare än föräldrarna. Dessutom saknar de det känslomässiga bandet till barnet.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund