• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Regndamen
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 15:37:30 följande:

Hahaha den här var ju Bäst idag!

Soctant berättar om kvinna som verkar vara mycket, mycket, mycket psykiskt sjuk.

Soctant förklarar och i förklaringen kommer det fram att psyksjuka mamman inte har någon diagnos!

Soctant säger att det är väldigt konstigt att "vakna upp" från en fleea timlar lång förlossning och känna hunger, och uttrycka den med "jag är hungrig".

Soctant och hennes kollegor (inga läkare!) har egenhändigt gett psyksjuka mamman en diagnos.

Fantastiskt.

Jag undrar vad för diagnos?

Sverige 2015. Bring back sterilisering... (ironi)

Fast om hon inte ville ha sitt barn är det väl bättre att någon annan tar hand om det?
  • Anonym (Felfri &  änglalik)
    Regndamen skrev 2015-08-17 16:04:53 följande:

Fast om hon inte ville ha sitt barn är det väl bättre att någon annan tar hand om det?

Men alltså... Fattar du inte? Jag orkar faktiskt inte förklara det för dig.
  • Regndamen
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 16:09:42 följande:

Men alltså... Fattar du inte? Jag orkar faktiskt inte förklara det för dig.

Jag läste i inlägget att kvinnan inte ville träffa ditt barn. Är det inte bättre att någon annan tar hand om det då?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Fy) skrev 2015-08-17 15:45:22 följande:
    Varför skriver man: hon har tyvärr ingen diagnos...

Förmodligen för att det är lättare att hjälpa en psykiskt sjuk person om man vet mer exakt vad problemet är. Även om vi inte är kompetenta att ställa en korrekt diagnos så tror jag att både du, jag och gemene soctant kan känna igen vissa beteenden som solklara fall för psykvården. Men längre än så kommer vi inte utan personen behöver få komma till rätt vårdinstans för utredning och behandling. Att se ett barn mista sin mor och en mor mista sitt barn för att hon är för sjuk för att inse att hon är sjuk, det är naturligtvis väldigt väldigt sorgligt. (OBS! För nytillkomna i tråden: detta handlar inte om TS utan om ett annat fall.)
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 09:33:21 följande:

Hon är extremt psykiskt sjuk. Pratade med henne häromdagen och frågade om hon inte ville träffa sitt barn ändå. Hon har inte träffat henne på några månader. "Nej, just nu måste jag fokusera på mig själv. Jag har aldrig fått chansen att bara fokusera på mig själv i mitt liv. " fast du har ett barn nu och ett barn borde komma i första hand. Hon är arg på barnet för att barnet blev till. Hon glömmer att byta sina underkläder, hon glömmer att äta och städa. Hon hatar alla som försöker hjälpa henne. Hade två kvinnor som kom dit och skulle hjälpa henne. Allt car deras fel. Hon sa inte till att hon hade kissar ner hela sängen och då var det deras fel att det var blött istället för att hon gjorde det själv.

Fast problemet är ju förmodligen just att hon aldrig fått fokusera på sig själv. Hon är en människospillra. Bara känner vilken nedsättande attityd du har mot henne. Klarar du inte av att känna empati för trasiga människor bör du inte jobba med dem.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fy) skrev 2015-08-17 15:45:22 följande:
    Varför skriver man: hon har tyvärr ingen diagnos...
    För att om det finns en diagnos eller psykisk sjukdom så kan personen få hjälp utifrån diagnos eller sjukdom och med rät hjälp fungera och få ett så bra liv som möjligt.
  • Anonym (Minns)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 00:43:40 följande:
    Erbjöd man familjen hjälp och stöd först eller omhändertogs barnet akut?
    Akut eftersom barnet var i mycket dåligt skick. Det krävdes sjukhusvård.
  • Anonym (Minns)
    Anonym (Anonym#3) skrev 2015-08-17 09:21:40 följande:
    Fast vegan är ju att man inte äter/dricker något från djur riket.. amning har ingenting med det o göra.
    Det tyckte de där föräldrarna! Deras förklaring till varför hon inte ammade helt enkelt. Uppenbarligen saknades minst några hästar...
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Minns) skrev 2015-08-17 17:46:40 följande:

Akut eftersom barnet var i mycket dåligt skick. Det krävdes sjukhusvård.

Kom barnet någonsin tillbaks till föräldrarna?

Tycker egentligen att det måste varit två styckna riktigt pantade föräldrar som matat sitt spädbarn med endast ananasjuice. Såg de inte att barnet höll på att tyna bort och dö? Undrar ändå om de fick chansen att rätta till sitt föräldraskap. Kan ju tänka mig att det finns en liten chans att till och med sådana föräldrar kan ta till sig information och terapi under rätt omständigheter.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Minns) skrev 2015-08-17 17:49:20 följande:

Det tyckte de där föräldrarna! Deras förklaring till varför hon inte ammade helt enkelt. Uppenbarligen saknades minst några hästar...

Antingen måste de varit lågbegåvade eller tillhört någon sorts sekt/hjärntvättande subkultur. Lågbegåvning kan man inte göra så mycket åt förutom att stötta föräldrarna. Och det fungerar ju bara till en viss gräns och om föräldrarna tar emot hjälpen. En sekt kan man ju bryta sig ur och få behandling för hjärntvätten. Ett omhändertagande av ens egna barn skulle ju faktiskt kunna fungera som en alarmklocka att man måste vända sekten ryggen till.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund